Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjonsrett ved bedriftskjøp, dell.


RIP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på en liten ting angående rekamasjonsrett på en dell laptop lader.

 

Gjelder ingen reklamasjonsrett på bedriftskjøp?

 

Jeg trodde man hadde halv reklamasjonstid, dvs 2,5år og noen andre mindre endringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen reklamasjonsrett på bedriftskjøp.

Du har kun garantien Dell gir deg, som er ett år.

Fikk du laderen sammen med en bærbar PC gjelder garantien du kjøpte med PCen.

Skrevet

Gjelder ikke kjøpsloven på kjøp?

Har undersøkt litt på nettet og rundt omkring, men er det sant at man i kontrakten kan fraskrive seg kjøpsloven? Leste igjennom kjøpskontrakten og finner ingenting om det der.

 

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

Skrevet

Kjøpsloven er fravikelig, i motsetning til forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig.

 

§ 3. Avtale og handelsbruk.

Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene.

Skrevet

Betingelsene spesifiserer hvertfall at de kun garanterer for produktene sine i 12 måneder. Dette er standard betingelser fra de fleste produsenter og grossister.

Skrevet

Ved kjøp vil partenes rettsstilling overfor hverandre bero på to ulike grunnlag: For det første lov, for det annet avtale. For forbrukerkjøp er det begrenset hva som kan avtales; forbrukeren kan alltid holde seg til loven. For andre kjøp er regelen at partene står fritt i å avtale deres innbyrdes rettigheter og plikter seg i mellom. Kjøpsloven fyller ut de hullene som ikke er regulert slik.

 

Etter kjøpsloven kan kjøperen gjøre gjeldende visse krav hvis varen er mangelfull. Man har altså i utgangspunktet det som (feilaktig) kalles "reklamasjonsrett." Zerblat driver således misinformasjon.

 

Spørsmålet du derfor må stille deg, RIP, er hva avtalen sier. I dens pkt. 7 står det at det gis 12 md.s garanti, med visse unntak. Så vidt jeg kan se, er ikke forholdet til kjøpslovens "reklamasjonsrett" regulert noe ut over det. Du kan således fremdeles holde deg til lovens regler hvis garantien ikke gir dekning. Det vil si at du må finne ut om laderen har en "mangel," og om reklamasjonsfristen er utløpt.

 

Forresten er nevnte avtale noe overraskende: I pkt. 2 står det at "En bestilling innebærer at du aksepterer denne avtalen. Dell kan fritt endre denne avtalen." Dette er kanskje litt drøyt...

Skrevet
Etter kjøpsloven kan kjøperen gjøre gjeldende visse krav hvis varen er mangelfull. Man har altså i utgangspunktet det som (feilaktig) kalles "reklamasjonsrett." Zerblat driver således misinformasjon.

Nei, det jeg skrev stemmer helt klart ved feil på produktet.

Gjelder det mangler blir det noe helt annet igjen som du er inne på.

 

Trådstarter har garantert ikke en AC-adapter med "mangler" (hva nå enn det skulle være).

Skrevet
Etter kjøpsloven kan kjøperen gjøre gjeldende visse krav hvis varen er mangelfull. Man har altså i utgangspunktet det som (feilaktig) kalles "reklamasjonsrett." Zerblat driver således misinformasjon.

Nei, det jeg skrev stemmer helt klart ved feil på produktet.

Gjelder det mangler blir det noe helt annet igjen som du er inne på.

 

Trådstarter har garantert ikke en AC-adapter med "mangler" (hva nå enn det skulle være).

 

Du skrev:

 

Nei, ingen reklamasjonsrett på bedriftskjøp. Du har kun garantien Dell gir deg, som er ett år.

 

Mener du dette stemmer? Fordi det må skilles mellom "feil" og "mangler"...? Tror ikke det, du.

Skrevet

Nå så jeg litt nærmere på det her, og vi har faktisk ikke grunnlag for å uttale oss om reklamasjonsrett eller garanti på denne laderen i det hele tatt. Betingelsene det er linket til gjelder serverbestilling, og vi vet ikke hva som er avtalt mellom Dell og den aktuelle bedriftskunden når det gjelder garanti/reklamasjon på laptop.

Skrevet

Ok, men generelt sett så har garantien ingenting å seie for reklamasjonsretten med mindre det framgår KLART av avtalen, og ein ikkje er i eit forbrukarkjøp, samt at dei absolutte fristene for reklamasjon ikkje er oversitte.

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Er samme avtalen med server kjøp som den avtalen jeg fikk.

 

Et nytt problem har oppstått, det var ikke laderen som var ødelagt. Men ladeporten på pcen!

Kan dette gå som produksjonsfeil eller noe? PC er litt over 1 år gammel.

Skrevet

Om det er produksjonsfeil eller er er jo ikke relevant, så lenge dere er utenfor den perioden dell har påtatt seg ansvar for slike feil. Avtalen sier 12 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...