Gå til innhold

Signle vs Dual CPU


frodeko

Anbefalte innlegg

Jeg har et dual P3 667@735 system (basert på det første beryktede 133MHz via-chipsettet ), og har prøvd mange single CPU-system hos venner og skole osv. det som faller meg inn er nettopp det at min PC er kjappere til generellt bruk (ikke spill), dette kommer selvsagt av jeg multitasker veldig mye.

 

Men her er poenget, driver du mye med pc, har du mange programmer kjørende samtidig, du surfer på nettet, laster ned bilder, chatter på nettet (irc o.l.), bruker winamp, alt dette samtidig (i tillegg driver jeg en del med elektronikk-CAD/DAK-simulering; og ikke engang 2.4GHz pc`en som brukes på skolen til slikt kan holde takt med min.

 

Med dette mener jeg nødvendigvis ikke at min er "kjappere", men når jeg gir pc`en mini en kommando, skjer det momentant, den minst belastede CPU tar over oppgaven, ta f.eks. når et program henger seg (og kjære windows-brukere, det skjer OFTE), så er det bare å trykke ctrl-alt-del og velg end program..her er forskjellen: i et single CPU-system vil det gå mange sekunder-faktisk opp til flere minutter hvis du driver med noe annet samtidig, mens i et dual-system vil alt skje momentant (ok da, noen sekunder kan det ta, alt avhengig av gjeldende belastning, men har aldri opplevd over 5 sekunder-garantert!). I tillegg er hardwaren noe helt sinnsykt stabil, jeg har så og si aldri opplevd ustabilitet (bortsett fra et par drivere fra nvidia, men det er jo ikke nytt ATI mener nå jeg da!).

 

Skal jeg kjøpe nytt system må det bli dual P4 xeon system (hyperthreading, 2.8GHZ, sikle!!) og en s-ata disk eller 15k scsi disk og scsi cd-brenner, da begynner man å diskutere cpu-ressurser!

 

Ingen overklokka prosessor kan måle seg med dette, ikke i nærheten faktisk, ihvertfall ikke til mitt bruk! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du bruker ett ordentlig opsys istede for windows, som faktisk utnytter cpuen for det den er verd tror jeg ikke den dual maskina di har så veldig mye å stille opp med akkurat :)

 

Du mener å sammenligne et Linux-konsole mot Windows med grafisk? Kom tilbake når du har en saklig sammenligning. Det er ikke uten grunn at Pentium 100 kan kjøre Linux-konsole, men IKKE Linux med X.

 

Og selvfølgelig, skal man sammeligne maskinvare, er det jo helt soneklart at SOFTWARE må være likt. Ellers kan man ikke vite hvilke forskjeller som skyldes software og hvilke som skyldes hardware.

 

EDIT: Har du noen gang prøvd dual? Linux?

Lenke til kommentar

har prøvd både NT 4.0, w2k og XP pro-(som jeg ikke kommer til å bruke igjen), NT 4.0 var klart mest effektiv, men flere av de nyere CAD/DAK-ene jeg bruker støtter w2k bedre (linux er foreløbig veldig veldig uaktuelt :( , det finnes ingen linuxprogrammer innenfor det jeg bruker datamaskina til, bortsett fra openoffice, mozilla og sånn mainstream bruk), så jeg bruker w2k.

Forskjellen mellom w2k og xp er veldig liten ytelsesmessig pluss at w2k er mere stabilt og har mye bedre maskinvarestøtte for enkelte typer I/O-kort jeg bruker. Xp har fortsatt en vanvittig stor bug Microsoft ikke har gjort noe med. (Ett eller annet med system32/inf/ellernoesånthusker ikke-mappa som gjør at oppstart blir umulig når denne blir et visst antall mb, 16-20mb tror jeg, vet av mange som har opplevd dette -jeg også, har sett flere innlegg om dette på forumet også. Det er mindre arbeid å reinstallere, enn å rette feilen faktisk).

 

Jeg er veldig fornøyd med oppsettet mitt, alt fungerer knirkefritt og jeg betviler sterk at det finnes mange brukere som gjør de samme oppgavene med sin single-CPU og kan jobbe mer effektift enn det jeg gjør...som sagt -jeg jobbet tregere på en P4 2.4GHz enn mitt P3 dual-system..

Lenke til kommentar

NT er forresten uansett ute, dårlig USB-støtte, dårlig støtte for directX og 3D generelt..må jo kunne spille Medal of Honor, Ghost Recon, Delta Force og Battlefield....:D ! Kult at du kunne spille Counterstrike i NT 4.0 da, men man er jo ikke på nettet hele tida........ :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg sammenlikne med VHDL-simulering, GXR-routing, mp3-konvertering, multitasking, matlab, simulink osv. ?

 

Jeg sammenlikner forskjellige operativsystemer på en bestemt oppgave.

(Kommenterte ikke temaet: mulit-/singel prosessering, bare din påstand om NT's effektivitet.) (Problemet gjelder ikke bare min maskin, men alle maskiner som har NT i min bedrift, ingen av dem som har XP opplever problemer)

Lenke til kommentar

vel, du sitter ikke flere timer og brenner CD`er på jobb, gjør du? med mindre det er jobben din da...da må jeg bare unnskylde....hehe!

 

Men uansett, denne tråden ble startet med tanke på hva som er mest effektivt, hva er mest hensiktsmessig, overklokke en single CPU eller kjøre på med et dual-system? for å kjøre nyere spill må du uansett ha en rask prosessor, men hva med den tiden du bruker til andre ting..la meg ta et eksempel:

Det hender jeg sitter å leker litt med frontpage, da har jeg kanskje en irc-kanal eller tre gående i bakgrunnen, samtidig kjøres winamp, kanskje jeg laster ned noe fra nettet, mange ting kjøres samtidig -ram-bruken har økt betydelig, men hva med cpu`en. Kanskje du plutselig skal brenne en cd, legge inn noe ett eller annet (i mitt tilfelle kjører jeg ofte simulering i bakgrunnen), kanskje slutter et program å svare; hva har du da? Jo, et lite kaos er i ferd med å dannes.

Og du vil avslutte det programmet som er låst... har du et dual-system er dette ikke merkbart i det hele tatt, du avslutter og koser deg videre....men med et single CPU-system vil alt henge, kanskje dukker feilmeldinger opp, og operativsystemet oppleves "ustabilt" (kan kanskje kalle det selvforskyld)...

Har hatt pc siden ja...lenge og jeg må påstå at å gå over til dual, (selv om du kanskje ikke driver med så mye CAD/DAK og sånt) er en befrielse, jeg vet jeg har tilsammen har unngått mange, MANGE timer med irritasjon..

 

Som sagt, jeg skal ikke glorifisere NT 4.0, men har man fortsattmed videreutvikling av denne, har denne plattformen vært mitt valg...ok 2k er en videreutvikling, men jeg gidder ikke skrive ei halv side for å forklare hva jeg mener..

Lenke til kommentar

er faktisk ikke sikker på hvorfor det er sånn når du brenner, har ikke funnet ut av det, NT 4.0 er vel ikke feilfritt ser det ut som...

 

XP er foreløbig ikke noe alternativ for meg, har ikke funnet noe argument for å skifte, alt er perfekt som det er nå.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...