Gå til innhold

Filmer knyttet til Europa 1779-1914


tjalla

Anbefalte innlegg

Tar for øyeblikket et breddefag som heter Europas århundre (1779-1914). Så glad i filmer som jeg er, så elsker jeg å få læring/inspirasjon til å lese videre gjennom å se filmer som omhandler tematikken. Trenger i grunn tips til følgende temaer:

 

* Industrille revolusjonen (kanskje dårlig her)

* Franske revolusjonen/Napoleon (her må det vel finnes plenty)

* Bismarck

* Amerikanske borgerkrigen (bare sett The Patriot som var so-so. Vedder at gunfreak har tips her)

* Imperialismen/ekspansjonen i Afrika (Zulu slo meg her, ikke sett)

* Andre filmer som omhandler denne tidsepoken i Europa

 

I tillegg har jeg norsk historie i samme periode, men regner med at det finnes lite her. Hvis; hyl ut!

 

Vet du om dokumentarer som omhandler samme periode, skrik ut igjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

amerikanske borgerkrigen har rent lite med europa å gjøre, men det var ikke langt unna at flere europeiske land ble med i krigen

 

den amerikanske revolusjonen er det FÅ filmer om, eneste andre enn patrioten er Revolution, en bedre film, men vansklig å få på dvd, eneste utgaven er en nederlansk en.

men du har en fin serie som heter John Adams, ny miniserie som er ute på dvd, er vel bare en måned siden siste episode var vist på tv i usa

 

franske revolusjonen/napoleons krigene er det flere filmer og serier om, men langt fra så mange det burde, du har en relativ ny serie som heter Napoleon, konsentrerer seg om livet hans, og ikke så mye om slag og slikt, men du får med deg en del om revolusjonen,

 

en annen film fra den perioden er Duelist om to franske kavalerister som ikke liker hverandre.

 

så har du war and peace, en russisk film på 8 timer som viser livet i russland under napoleons krigene, er 4 filmer i en, som tar for seg forskjellige ting, er også flere slag sener, blant annet av slaget ved borodino der det ble brukt 250 000 statister

 

så har du waterloo, lagd av samme som lagde war and peace, men denne er da på engelsk med kjente skuespillere

 

av imperalismen, så er Zulu en grei, film, men den er egentlig bare en engelsk western, helter og skurker osv.

zulu dawn, er en bedre film sånn historisk

 

du har jo også div filmer som viser livet i england på 1800tallet

 

det er de jeg kommer på nå, kommer sikkert på flere senere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...