FlyMats Skrevet 6. oktober 2008 Skrevet 6. oktober 2008 hei jeg tar backup og legger på en ekstern hdd og legger på hytta og i bilen osv. inntil nå har det ikke vært aktuelt med kulde, men det blir det fremover. så det jeg lurer på er hva en eksten hdd tåler av kulde over tid, hvis den feks blir liggende på en hytte? Takk for svar
CoolBeer Skrevet 6. oktober 2008 Skrevet 6. oktober 2008 Er vel bare å ta en titt på hjemmesidene til produsenten det? Foreksempel HER, der du kan lese: "Non-operating 20° C to 65° C". Hvis de ikke oppgir det, så er det sikkert noe av det samme, eller du kan sende de en mail og mase litt på de.
FlyMats Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Skrevet 7. oktober 2008 takk for svar non operating er vel noe annet enn hva den tåler under lagring? tenkte noen hadde litt erfaring med dette, så jeg slapp lete. noen som vet?
CoolBeer Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Mente på at non-operating er lagring og operating er mens den står på, er iallefall slik jeg innbiller meg at ting fungerer. HDer er vel generelt godt pakket inn så kondens ikke burde bli ett stort problem sålenge man holder seg innafor de gitte grensene for luftfuktighet? EDIT: Ser nå at det sto absolutt ingenting om luftfuktighet på den siden... Så da er det vel opp til den enkelte å gjette på hvor vått det er best å ha det Endret 9. oktober 2008 av Caps_Lock_kf
Revolution Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Det står ofte spesifisert på harddisken, Non operative- Disken er ikke på. Operative er når disken er på. De tåler en del når de ikke er på.
FlyMats Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Skrevet 9. oktober 2008 takker for svarene jeg har konkludert med at den ikke bør ligge på hytta, det kan fort være for kaldt der over for lang tid. benytter meg heller av venner og familie som lagringssted... skip og hoi
jegerveldigdum Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Kan du ikke bare pakke den godt inni noe?
deo4711 Skrevet 14. oktober 2008 Skrevet 14. oktober 2008 Kan du ikke bare pakke den godt inni noe? Neppe, men non-operating betyr ikke i bruk, dvs avslått og da tåler diskene minst ned til -20C. Og det er kaldt selv for en hytte som ikke er i bruk. Vil tro at du har mye annet på hytta som heller ikke er spesifisert ned til slike temperaturer. Når det gjelder fuktighet så tåler de det meste så lenge lufta ikke kondenserer. Det kan være et problem i hytter dersom en bråfyrer en kald hytte. Det er mange som har fått seg en overraskelse etter å ha sprengfyrt en stund for deretter å slå på TV'en. Så det beste rådet er å la all elektronikk få tilnærmet lik temperatur som rommet ellers før en slår det på. Og det kan bety mange timers fyring dersom hytta har vært veldig kald. Mvh DolKbg
FlyMats Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Skrevet 17. oktober 2008 takk for alle svar, spesielt den sist der, den var konkret og informativ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå