Gå til innhold

Ønsker anbefaling av tripod


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg et godt stativ for lengere natteksponeringer. Jeg kan pinlig lite om emnet og jeg går ikke på fotobutikker å melker de for info og så bestiller fra nettet, for jeg har tenkt å bestille fra nettet, muligens fra USA. Stativet må kunne holde et Canon 30D påmontert 70-200mm f/4L. Jeg trenger ikke noe som kan holde 10 kg, gjerne en veldig lett løsning, men noe som er solid og som jeg kan ha i mange år. Jeg må vel ha et kulehode også? Så sant jeg ikke går for en comboløsning hvor det er i stativet, men det er vel på de billigste? Prisene vet jeg egentlig ikke så mye om så det er vanskelig å sette noe tak. Sett at jeg handler fra USA så skal det ikke komme på mer enn 2000kr og i Norge 3000kr. Eller er jeg ute på viddene nå? Setter stor pris på hjelp fra de som har peiling!

Endret av lurfelus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kikket etter stativ, tenkte jeg først på Manfrotto 190 som Jurgis nevner. Men jeg syntes det var litt for spinkelt. 055-utgaven så bedre ut, men jeg ble ikke helt fortrolig med klemmene på Manfrotto-stativene. Jeg syntes de ikke låste skikkelig, men mulig akkurat den 055'en jeg så på ikke var helt god.

 

Jeg endte etter hvert opp med et Benro karbon-stativ (C-298 n6). Dette var enda litt kraftigere og mer stabilt enn Manfrotto 055. Dog kostet det litt mer enn jeg hadde tenkt å bruke, men nå angrer jeg ikke ett sekund. Aluminiumsutgaven er nok en god del billigere, men naturlig nok en del tyngre. Benro er en kinesisk Gitzo-klone, og Gitzo er kvalitet (men også rådyrt).

 

Hvis du har anledning så gå se (og kjenn) på noen stativer, det er mange merker der ute.

Lenke til kommentar

Kjøp i hvert fall kulehode ja, jeg har endelig begynt å bruke mitt gode gamle stativ igjen, og ergrer meg grønn over alle stedene jeg må skru for å justere vinkelen..

Kan bytte ut hodet, så jeg får vel kjøpe et kulehode, og et nytt stativ senere.

 

Skal kjøpe et stativ for en skole også, så jeg trenger også et tips til rundt 1500

Noe slikt??

Benro med kulehode

De trenger jo ikke karbon, skal holde en D40 med en lett zoom og kanskje en blitz

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Manfrotto treveishode til stativet, siden jeg ikke hadde noen erfaring med kulehoder. Treveishode har vel sine sider, men kulehode er nok atskillig mindre plundrete. Vel og merke hvis det er av god kvalitet. Skulle jeg velge mellom et billig treveishode og et billig kulehode, hadde jeg helt klart valgt treveis.

 

Jeg har sett en test der Benro's største kulehode fikk helslakt. Ikke fordi det i utgangspunktet var noe problemer med håndteringen, men etter en tids bruk var det utslitt pga noen lettvinte mekaniske løsninger. Det er godt mulig det holder mål til amatørbruk for det, man skal ikke dømme for mye etter en enkelt test heller.

 

Hvis jeg skal handle meg kulehode (noe jeg muligens kommer til å gjøre) så tror jeg at jeg går for noe a la Really Right Stuff. Men det er mange gode (og dyre) hoder i den ypperste klassen.

Lenke til kommentar

Hører mange sier at det er hovedsaklig tre ønsker/kriterier som spiller inn ved valg av tripod...

1. Det bør være lett i vekt.

2. Det bør være stødig og solid.

3. Det bør være billig.

 

Velg to av de tre...

 

Selv endte jeg opp med å gå litt opp i pris i forhold til planlagt, men er meget fornøyd med valget. Jeg bor i Canada, så fikk det nok litt billigere enn i Norge. Endte uansett opp med en Manfrotto 190MF3 som er ett Magfiber (karbon) stativ, kombinert med ett 488RC2 midi ball head. Relativt lett i vekt, samtidig som det er stødig og fint.

Lenke til kommentar
Hører mange sier at det er hovedsaklig tre ønsker/kriterier som spiller inn ved valg av tripod...

1. Det bør være lett i vekt.

2. Det bør være stødig og solid.

3. Det bør være billig.

 

1 og 2 er nesten umulig å kombinere... Med større teler må man ha noe stortog tungt, med lette små DSLR kan man ta et lett et...

 

Selv gikk jeg for Stødighet, og med en pris på 3k vil jeg ikke si stativet/hode er billig, og det er heller ikke lett, men det er det jeg trenger...

Lenke til kommentar
1 og 2 er nesten umulig å kombinere... Med større teler må man ha noe stortog tungt, med lette små DSLR kan man ta et lett et...

Kullfiber og påheng! Jeg henger opp fotobagen min på min manfrotto 055, så blir det ganske så bra.

 

Trestativ virker stødige ja, men de har ikke vært på min ønskeliste!

 

Kan anbefale Manfrotto 468 kulehode, det oppfører seg eksemplarisk med og takler store comboer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...