Gå til innhold

Er ketose farlig i kortere perioder?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg har hatt et par perioder (1-2 uker) hvor jeg har spist nada karbohydrater og vært i ketose, og er i gang igjen nå.

Problemet er at jeg leser så mye forskjellig rundt omkring; jeg er på ingen måte stor eller overvektig, og noen steder (f.eks lavkarbo.no) står det at denne dietten skal unngås med mindre man er overvektig, og vil miste 10+ kilo, mens andre steder skriver folk at de er i ketose en kort periode (slik jeg har vært hittil), for så å gå tilbake til et tilnærmet normalt kosthold, men med redusert karbohydratinntak.`

 

Hva er "fasiten"? Som jente har jeg jo mine ting jeg ikke er 100% fornøyd med og vil vel egentlig bare "rette" på disse, er det da farlig å hoppe inn og ut av ketose for å miste 2 kilo siden det er for min del den letteste veien?

 

Og er det slik at en frukt om dagen med lav GI, eller en tynn skive veldig grovt brød ødelegger hele ketosen, hvis maksinntaket skal være rundt 15g karbohydrater om dagen og man holder seg unna alt annet?

 

Håper noen vil svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele handler om kcal underskudd, hold deg i kcal underskudd så slipper du å bry deg om ketose. Når jeg deffer er jeg på en måte som på karbo kur, siden jeg er redd for å miste muskelmassen. Derfor spiser jeg kun proteiner og fett. Noe jeg trur faktisk ikke er så bra likevell. Så kort og enkelt, 500kcal i underskudd så går du fint ned. Slutter du å gå ned, spis mindre. Tilslutt må du spise så forbrennningen går opp igjen. Dette er slanking :)

Lenke til kommentar
Det hele handler om kcal underskudd, hold deg i kcal underskudd så slipper du å bry deg om ketose. Når jeg deffer er jeg på en måte som på karbo kur, siden jeg er redd for å miste muskelmassen. Derfor spiser jeg kun proteiner og fett. Noe jeg trur faktisk ikke er så bra likevell. Så kort og enkelt, 500kcal i underskudd så går du fint ned. Slutter du å gå ned, spis mindre. Tilslutt må du spise så forbrennningen går opp igjen. Dette er slanking :)

 

Nå har det seg jo egentlig sånn at jeg "sverger" til en livsstil og et kosthold med lite karbohydrater, og ikke bare pga rask vektnedgang. Jeg får også penere hud, mer energi, stabilt humør og føler meg bedre i tillegg til at jeg ikke lenger er så følsom ovenfor insulin. Ulempen er at jeg blir fortere utmattet under trening, men det kan jeg leve med.

I tillegg til det igjen kan jeg jo nevne at jeg har levd i kaloriunderskudd siden tenårene begynte, men ingenting fungerte før jeg kuttet ut karbohydratene.

Men takk for tipset! :)

Lenke til kommentar

Hva er målene dine egentlig med dietten, forutenom penere hud og slikt? Karbohydrater med høy GI bør du ikke bry deg om, det er glykemisk belastning du bør ta hensyn til. En frukt kan inneholde karbs med høy GI, men de betyr svært lite dersom det er få av dem. Forøvrig vil jeg påpeke at høy insulinfølsomhet innenfor fornuftige parametre er en bra ting :)

 

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=107[/url] ']Noen menesker har komt til et stadie der de har blitt insulinresistente, Det vil si at det ikke finnes tilstrekkelig følsomme/mengde insulinreseptorer. Dette fører til dårligere muskelvekst og økt fettinnlagring.

 

Så, hvis du trener, spiser sunt og ikke er overvektig bør ikke insulinfølsomhet være så alt for viktig å ta hensyn til.

Endret av awkward
Lenke til kommentar
Hva er målene dine egentlig med dietten, forutenom penere hud og slikt? Karbohydrater med høy GI bør du ikke bry deg om, det er glykemisk belastning du bør ta hensyn til. En frukt kan inneholde karbs med høy GI, men de betyr svært lite dersom det er få av dem. Forøvrig vil jeg påpeke at høy insulinfølsomhet er bra, slik jeg har skjønt det.

 

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=107[/url] ]Noen menesker har komt til et stadie der de har blitt insulinresistente, Det vil si at det ikke finnes tilstrekkelig følsomme/mengde insulinreseptorer. Dette fører til dårligere muskelvekst og økt fettinnlagring.

 

Jeg mener ikke at penere hud osv er et mål i seg selv, det er bare en positiv bi-effekt av dietten.

Målet med dietten er i hovedsak å miste noen kilo til. Det jeg lurer på da er om ketose er en litt "drøy" diett, i og med at det flere steder står at det bør kun anvendes av overvektige mennesker.

Lenke til kommentar
Hvor høy er du, hvor mye veier du nå og hvor mye ønsker du å gå ned?

 

Jeg er 1.75 høy, veier 69-70 kilo og kunne tenke meg å gå ned til rundt 65. Jeg har trent en del aktivt i alle år, så jeg vet ikke hvordan det står til med muskelmasse kontra fettprosent dog.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at det skal være noe problem å level uten karbohydrater omtrent så lenge man bare vil. Forutsetter at du får i deg det du trenger av vitaminer og slikt enten gjennom tabletter eller grønnsaker med lite karbo, slik at mangelsykdommer ikke er et tema.

 

Mennesket skal i teorien fint kunne leve av kun kjøtt og fisk, dvs. kun proteiner og fett. Har vel eksistert mange urfolk opp igjenom som har bodd på steder hvor det pga. frost osv. ikke har vært noe særlig til karbohydrater å oppdrive.

 

Strengt tatt så er det vel nesten sunnere å ha null karbo enn å ha så mye karbo som man typisk har i seg her i landet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Mennesket skal i teorien fint kunne leve av kun kjøtt og fisk, dvs. kun proteiner og fett. Har vel eksistert mange urfolk opp igjenom som har bodd på steder hvor det pga. frost osv. ikke har vært noe særlig til karbohydrater å oppdrive.

 

Hvis du sikter til feks eskimoer/inuitter så spiser de også innholdet i magesekken og innvollene på dyrene/fiskene/whatever.

Hvis de ikke hadde gjort det så hadde de fått blant annet skjørbuk pga mangel på vitamin c iløpet av få uker.

Såvidt jeg vet så får man ikke vitamin c fra animalske kilder (unntatt hvis man spiser binyrene på dyret) så det er nok ikke særlig mange som har levd helt uten karbohydrater. Jeg er enig i det er sunnere å spise mye mindre karbohydrater enn de fleste gjør, men de fleste urfolk har nok fått i seg karbohydrater via magesekken og innvollene på dyrene så jeg vet ikke hvor bra det er å kutte karbohydrater helt.

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Såklart. Men det jeg reagerte på var at det virket som du kom fram til at mennesker kan leve på proteiner og fett fordi det har levd urfolk som har gjort det. Det tror jeg ikke stemmer helt. Men jeg skal innrømme at jeg ikke har lest så veldig mye om forskjellige urfolk

 

Vel, jeg tenkte mer på det at mange lever på så godt som null karbohydrater. Hvis man lever på type "3 gram carbs per 100g grønnsaker" og kjøtt, så er det jo opplagt at mesteparten av energien kommer fra fett og proteiner, og dermed en mer eller mindre permanent ketose.

 

Eller for å si det litt på en annen måte, det er ikke fraværet av carbs som eventuelt er problematisk, det er fraværet av vitaminer og mineraler som man trenger. Men jeg regner med vi er enige på dette punktet egentlig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...