Gå til innhold

hvordan vise internett bruk i 2 delt nettverk


nutts

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg leier ut 2 stk hybler i huset.

 

Vi har installert fiber i huset, og en Telsey hjemmesentral.

Vi leier ut hyblene med kablet internett tilgang, som er koblet direkte til hjemmesentralen.

(hjemmesentralen er en Telsey)

Vårt private lan går via en D-link Dir-655, som igjen er koblet opp mot hjemmesentralen.

 

Finnes det noen software som gjør att jeg kan sjekke hvor mye båndbredde som er i bruk på de 2 nettverkene?

 

Kan jeg feks få hentet ut hvor mye trafikk som går igjennom hjemmesentralen?

 

Dette hadde det vært kjekt å kunne gjøre uten å installere noe på leieboerene sine datamaskiner.

Endret av nutts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noe tilsvarende selv, bare at jeg har kun èn leilighet i kjelleren.

 

Jeg har satt opp en linuxmaskin med 3 nettverkskort som fungere som en router/gateway/firewall. ene kortet er til en trådløs accesspunkt som leieboerene bruker. et annet kort er til vårt nettverk, og det siste går til modemet.

 

Jeg har full oversikt over båndbredde forbruk med ntop som også gir fine grafer og rapporter via web.

 

En fin stabil løsning, som også gir deg en del andre funksjoner (firewall, overvåkning etc.. min server tar også backup av klientmaskinene våre om natten..) krever dog noen timers arbeid for å sette opp.

Lenke til kommentar

Det er vel den løsningen semtex skisserer som gir best resultat.

 

Hvor mye båndbredde som brukes er ikke så interessant så lenge man ikke må betale pr GB :-)

 

Det du kan gjøre er å prioritere deg selv ved å gi høyere prioritet på din trafikk enn hybelboerne.

Dette gjør du under advanced, QoS i routeren. Der kan du prioritere hvem som skal ha best tilgang til ressursene. Det er jo ikke noe problem å normalt gi leieboerne full båndbredde så lenge du selv får maks kapasitet når du selv bruker nettet.

Lenke til kommentar

Hmmmm

 

Har jo noe hardware stående å støve her i kjellern, kunne vært artig å teste denne løsningen, selvom jeg egentlig ikke har lyst til å sette en boks inn i det rommet som er knutepunktet for alle nettverks kablene.

 

Hvilken Linux distro er best å bruke til dette?

 

Hva er minimum spec som kreves for å kjøre dette max effektivt? cpu og ram?

 

Regner med att denne løsningen slår alt av hjemmeroutere med tanke på håndtering av trafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...