Gå til innhold

Avinstalere OpenSuse (dualboot)

Jolo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt openSuse og winxp i dualboot nå i en god stund, men er litt lei av det og vil gå tilbake til kun win xp. OpenSuse er instaert på en egen hardisk, men er litt redd for å formatere den, fordi etter jeg la inn opensuse fikk jeg en egen bootmeny. Er det mulig å stille tilbake denne bootmenyen til winxp før jeg formaterer vekk opensuse sånn at jeg ikke driter meg og ikke får muligheten til å komme inn i noe OS.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du egentlig spør er vel om du kan formatere suse-disken uten at xp blir herpet,alltså om bootloader for suse er i veien?

Kan hende den er det om du installert bootloader i mbr, da må du få gjort en format av just den sektoren.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å fjerne opensuse og beholde win xp. Men om jeg formaterer opensuse disken, vil jeg da ha noen mulighet til å få bootet xp? Hva er mbr egentlig?

Skrevet

MBR er der oppstartsmenyen din er lagret.

Det første du gjør er å fjerne GRUB (Linux sin oppstartsmeny) fra MBR. Det gjør du ved å boote opp med XP-CD og bruke fixmbr. Nøyaktig framgangsmåte får på nettet. Når det er gjort, kan du fjerne Suse sine partisjoner.

Skrevet

som han sa :)

Hvis du av nån anledning ikke har bootbar xp-plate, finnes faktiskt slike, så er det kinkigere.

Finnes et program på nettet for å lage xp-bootdisker(6 st) og starte installering der fra og velge utifra det.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...