Gå til innhold

Trenger raskere pc, beregninger


Xperia X10

Anbefalte innlegg

Hei, for en stund tilbake oppdaterte jeg pc'n min. Det tok ikke lang tid før den ble steinalder i forhold til hva som finnes nå på markedet. Nå har jeg bestemt meg for å oppgradere kun når det er absolutt nødvendig, så nå er det ram'n som skal byttes. Men jeg har forstått det slik at med min RAM så kjører CPU på divider og ikke 1:1 - noe som gjør at det går tregere?

 

Jeg studerer til å bli Sivilingeniør i Maskin, Prosess og Produktutvikling på UMB og jeg trenger at pc'n min blir litt raskere nå som vi skal drive med forskjellige CAD programmer.

 

CPU: Intel Core 2 Duo E6300 "Allendale"

GPU: Club3D Geforce 7800 GTX - 499/1380

RAM: OCZ Gold GX XTC - 2GB - 800MHz

HK: Gigabyte GA 965P DS3

 

Jeg trenger vel 4 eller 8 gb, og så må RAM = CPU fsb. Noe som er billig såklart, skal ikke overklokke da jeg ikke har peiling på det og pc'n klikker hele tiden/eller så er jeg redd for at cpu blir ødelagt. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går fint å kjøpe 2 GB til, mer er bortkastet.

 

Angående divider osv

 

1:1 på en E6300 er 266(bus) x 2= 533 MHz minne PC4200. Du har PC6400@800 MHz.

 

1:1 gir ikke noe/marginalt ytelsestap i forhold til å kjøre minnet med høyere divider.

 

For å se om det er minne som sinker deg kjører du noen runder med programmene, åpner task manager og sjekker om peak memory er høyere enn fysisk... Om ikke lite poeng. HW.no har en guide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...