Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - Anew - Sigma 30/1.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man må jo nesten se dette som et rullende kunstverk med tittelen "Memento mori" eller noe slikt. Det blir jo noe rart med tidsoppfattelsen rundt en slik doning. Og det er vel kanskje litt av kritikken min på bildet også, jeg skulle gjerne sett litt mer av arbeiderboligene i bakgrunnen, slik at man virkelig fikk "gufs fra fortiden" følelsen. Litt usikker på svart/hvitt, men jeg hadde garantert gjort et forsøk.

Om det enda hadde vært et rullende (eller fortrinnsvis permanent parkert) kunstverk, men det er det sørgelig nok ikke. Uansett - her er en versjon i s/h og med mer hus i bakgrunnen - desverre er de nok ikke så veldig gamle:

 

 

post-65389-1223587846_thumb.jpg

 

 

Personlig foretrekker jeg fargeversjonen.

Lenke til kommentar

I dag hadde jeg en plan om et bilde som skulle utgjøre en kontrast til gårsdagens kommunistiske mageplask, men planen ble torpedert da kona ikke følte seg bra i dag morges, så jeg måtte bli hjemme... Dermed ble dagens bilde knipset i kø på vei for å hente i barnehage og på skole.

 

Crosstown Traffic

390906964_TFhi8-XL.jpg

Man kan si mye om Sigmaen, men bokéen er myyyyk. :)

Lenke til kommentar
Man kan si mye om Sigmaen, men bokéen er myyyyk

 

Enig med det, men det kanskje en liten crop nederst for å fjerne dashen hadde gjort seg.

Jeg syns dette var bra, gir i hvertfall meg litt crosstown traffic feeling, og Jimmy i øret.

 

Edit: eller kanskje det er nettopp dashen som gir meg den feelingen. hmmm

Endret av Kvarten
Lenke til kommentar

Kvarten: Jeg syns dashen må være med - det understreker den litt klaustrofobiske rushtrafikkfølelsen.

 

Jeg har havnet noen dager bakpå, men her er lørdagens bilde - Child is The Father of The Man:

 

393394237_imATB-XL.jpg

 

Bildet henger selvsagt sammen med ett fra fjorårets Oktoberfest - den eneste gangen kona har spurt om vi ikke skulle ha med mer fotoutstyr: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9691394 ... forøvrig var den festtråden forbløffende mye mer populær enn denne. Det er tydelig at kreativiteten min går på sparebluss.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Likte godt Crosstown Traffic, alt utenom regndråpene er ute av fokus, og de ulike fargesjatteringene står bra til hverandre. Dessuten har du endelig valgt ei låt til og med jeg har hørt.

 

De to neste er fine stilstudier av barn der de er fullstendig oppslukt av nuet. Å sitte på en fatboy er ikke dumt, men da en som ser litt anderledes ut.

 

Har litt sansen for "You On The Run" også. Her får du frem minimalisme med kun bruk av nyanser av én farge.

Lenke til kommentar
... forøvrig var den festtråden forbløffende mye mer populær enn denne. Det er tydelig at kreativiteten min går på sparebluss.

Jeg er ikke sikkert på at det stemmer. Det er en del gullkorn i år også. Det virker som om det er mer aktivitet i år, og generelt sett høyere kvalitet. Eller så husker jeg dårlig :hmm:

 

Tom

Lenke til kommentar

Crosstown Traffic

Likte dette bildet godt. Synes kanskje det hvite partiet ble noe dominerende, så det er mulig at et annet utsnitt også kan fungere? Det er utrolig hva man kan få til når man skal hente unger o.l. Viktig å utnytte tiden. Tror nok småbarnsforeldre er litt mer effektive enn andre?

Lenke til kommentar

Flotte bilder de siste dagene! Vet ikke om det var intensjonen, men jeg synes det var en artig detalj med den snurrebassen nede til høyre i "He's on the phone". Veldig wannabe tenåring over hele bildet, men snurrebassen er liksom en påminnelse om at hun fortsatt bare er et barn.

 

De to abstrakte bildene funker også bra. Veldig behagelig å hvile øynene på. Elegante fargetoner i det siste.

Lenke til kommentar

Det var jo en voldsom respons på de siste dagene!

 

Tom: Selv føler jeg i det minste at jeg har slitt litt med fantasiløse komposisjoner - fine farger og sånt, men ikke spesielt spennende bilder. Du har nok rett i at det er høyere både aktivitet og kvalitet på årets fest. Det er jo bare gledelig.

 

FunFact: Pixma? Huff. :) Etter å ha vært gjennom Epson, HP og Canon, så blir det Epson på meg for all fremtid. HP får alle mennesker til å se døde ut, Canon er marginalt bedre, mens Epson på magisk vis klarer å formidle nøyaktig det bildet jeg tok.

 

Magne: Ja, det hvite partiet vurderte jeg å gjøre noe med, men jeg fikk meg ikke til å croppe, fordi jeg ville ha med hele høyden på bussen til høyre.

 

Layne: Snurrebassen var nok mest av alt en heldig tilfeldighet, men jeg er enig i at den bidrar med litt symbolikk.

 

Når det gjelder You On The Run (som faktisk er min personlige favoritt så langt), så er den resultat av et øyeblikks inspirasjon. Jeg hadde egentlig gitt opp å komme med noe bilde den dagen, men rett før jeg skulle legge meg satt jeg og hørte på låta og tenkte at denne måtte jeg klare å lage noe abstrakt til. Først så jeg for meg ett av mine lite smigrende selvportretter med slow sync og kaotisk lys rundt, men så fant jeg ikke blitsen min... Improvise and adapt. :) Jeg har blendet ned til f/16, satt lukkertiden til 3 sekunder (tror jeg det var), og malt med lyset. Den brede stripen er lampeskjermen til en Ikea Samtid-lampe med 23W sparepære (tilsv. 120W), mens de 5 "løperne" rett og slett er 5 telys på et fat. Litt eksperimentering, så fikk jeg noe som i mine øyne kunne være et abstrakt "fluktbilde".

 

Deretter har jeg, som Kaamilla observerer, gjort omtrent den samme etterbehandlingen som jeg gjorde på fjorårets Transparent Radiation. Jeg behandler kurvene for R, G og B separat. Først tok jeg ut alt rødt og grønt, slik at jeg satt med bare blåkanalen - så matet jeg gradvis på med rødt for å komme til den tøffe lillafargen.

 

Jeg er spesielt fornøyd siden låta You on The Run er hentet fra platen Directions to See a Ghost - på en måte representerer den tykke stripen "spøkelset" (eller det man frykter), mens de tynne stripene er flukten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...