Kenny Bones Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Søsteren min har fått konstantert å ha det. Selv har jeg det bittelitt. Det vil si, jeg har ingen problemer med å betale regninger, forstå skatt og beregne budsjett osv utfra lønn osvosv. Men matematiske oppgaver som IKKE er visuell, det er helt jævlig. Et vanlig symptom er det at man velger veldig tungvindte måter å regne seg frem til diverse resultater på. Da gjelder det spesielt for forhåndsvis enkle oppgaver som f. eks 6 + 7. Det har litt med den innlærte adferden man lærer som barn. Til meg var ingenting logisk med matte under oppveksten og spesielt dette er noe jeg sliter med.
Toast Is Pimp! Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Sliter med den og. Tar meg 7-8 sek før jeg greier en så enkel kalkulasjon. Jeg tenker slik: Tar 1 fra 6 som så blir til 5. Så blir det 5+8. Da blir det enklere og renge seg fram til 13... Huff... Treningsak. Edit: Raskere er jo og legge på 1 på 6 for og få 7. Som dermed blir 14 og da blir det enkelt og trekke fra 1... Endret 28. oktober 2008 av Lord Grÿllwotth
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 Skrevet 12. mars 2010 Jeg er enig i at man ikke skal diagnosere seg selv med dyskalkuli (eller hva som helst, for den del), men det er like viktig at man ikke bortforklarer matematikkvanskene, både egne og andres. Det kan ødelegge så utrolig mye for folk som har dyskalkuli, men som ikke er klar over det. Selv er jeg under utredning for dyskalkuli. Det har jeg vært i over to år, og på grunn av at PPT (til og med PPT i to forskjellige kommuner) har opptrådt ufattelig tregt, har jeg fortsatt ikke blitt testet. I går ble jeg flyttet over til ventelista til PPT i en annen kommune, men de er visstnok temmelig trege her også. Jeg går andreåret på VGS nå, og til våren er det på en måte "for sent" (jada, jeg vet at det er aldri for sent). Hvis jeg ikke har blitt testet før den tid, så ser jeg liten vits i å gå et tredje år på VGS, ettersom de studier jeg ønsker krever ståkarakter i matematikk. Jeg vet det finnes en interesseforening for folk med matematikkvansker, men jeg tror ikke de har en nettside. En forening for folk med dyskalkuli hadde vært veldig fint.
4588pkdkrikue5c Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Eg fekk ein "mogleg diagnose" av dyskalkuli, men dei tok det ikkje noko lengre for eg må berre gjennom det. Konsentrasjonen er ikke alltid på topp då, så det er nok mykje av problemet óg vil eg tru. Men det er svært vanskeleg for meg å arbeide med tal framfor bokstaver. Bokstaver er utruleg lett, tal er berre eit rot.
Gjest -dyss-jenta- Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 jeg har både dyskalkuli og dysleksi. Har i alle år slitt med matte, til og med pluss, minus, gange og dele, men fikk ikke diagnosen før jeg gikk VG1. Btw, de ssom har dysleksi har mange fordeler og mer bedre tillrettelagt undervisning enn de med dyskalkuli !
Gjest Kamil Dursun Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Hei, Sjekk siden www.dysleksi-dyskalkuli.no de bruker Davis metoden for å hjelpe. MVH Kamil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå