Gå til innhold

Lage ramme rundt bilde.


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å lage bilderamme.

 

Bildene jeg skal lage dette av er vanligvis av en person, og jeg ønsker å lage en oval/rund "ramme".. Jeg ønsker ikke å ha en svart kant eller annen ramme, men en effekt der bildet går over i hvitt.

Dette skal benyttes på utskrift.

 

Er det mulig å få til dette i paint.net evnt gimp eller andre gratis programmer?

Endret av don_Vito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rimeleg enkelt å gjere i GIMP, om eg forstår deg rett. Opne biletet, og vel ellipseutvalsverktøyet. I innstillingane for verktøyet haker du av for Fjørkantar/Feather (etter kva språk du har i GIMP). Kva verdi som passer avheng av kor stort biletet ditt er, og kor lang overgang du ynskjer, so prøv deg fram. Lag eit utvalg ved å klikke-og-dra ein ellipse der du vil ha overgangen til kvitt (du kan tilpasse utvalet etter å ha slept museknappen, so det er ikkje so farleg om du treff perfekt med ein gong). Inverter utvalet, ved å trykke Ctrl + I, og trykk Delete på tastaturet (eller Ctrl + K, om delete ikkje fungerer). Det området du no sletter vil få den fargen som er satt som bakgrunnsfarge i verktøyboksen, so sjekk at denne er satt til kvit.

 

NB! Pass på å lagre ein kopi av biletet, ikkje lagre over originalen. Du kan ikkje få attende originalen om du lagrer over den.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 12 år senere...
Torbjørn T. skrev (På 2008-10-1 den 16.25):

Det er rimeleg enkelt å gjere i GIMP, om eg forstår deg rett. Opne biletet, og vel ellipseutvalsverktøyet. I innstillingane for verktøyet haker du av for Fjørkantar/Feather (etter kva språk du har i GIMP). Kva verdi som passer avheng av kor stort biletet ditt er, og kor lang overgang du ynskjer, so prøv deg fram. Lag eit utvalg ved å klikke-og-dra ein ellipse der du vil ha overgangen til kvitt (du kan tilpasse utvalet etter å ha slept museknappen, so det er ikkje so farleg om du treff perfekt med ein gong). Inverter utvalet, ved å trykke Ctrl + I, og trykk Delete på tastaturet (eller Ctrl + K, om delete ikkje fungerer). Det området du no sletter vil få den fargen som er satt som bakgrunnsfarge i verktøyboksen, so sjekk at denne er satt til kvit.

 

NB! Pass på å lagre ein kopi av biletet, ikkje lagre over originalen. Du kan ikkje få attende originalen om du lagrer over den.

Hvordan kan jeg få bort det hvite feltet rundt bilde når jeg har laget et ellipse bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...