Gå til innhold

bra språk å begynne med til spel programmering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig usikker kor eg skal begynne.

 

Mount&Blade spelet er vel i python, har vurdert å heller prøve å lage meg en mod først kanskje.

 

kanskje greit å prøve seg litt med python først, og so lære seg C++ ?

 

skal ha litt programmering over nyttår på ingeniør studiet, men det er meir java.

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

kan fortelle litt om idèen. Middelalder setting, begynne med en liten gård, ansette folk, bygge nye bygninger, sette opp forsvarsverk, trene soldater etc. Litt kombinasjon av The Guild, NVN2 og Stronghold. Sett i eit rpg perspektiv. Ansette sersjanter, som trener soldater, og sende dei på oppdrag, evt bli med. kort og dårlig forklart. skal ta meg ein kveld å skrive ned alle tanker og idèer.

 

litt rollespill, strategi og økonomi.

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

Somm staalezh sier, så kreves det ikke bare kunnskap men også en god del erfaring for å programmere spill. Jeg hadde startet med å skissere hvordan spillet skal fungere, og lage en oversikt over de forskjelligge delene som kreves. Til dette pleier jeg å bruke Open Office draw for å tegne flyutdiagrammer og en god gammeldags blyant for å tegne utseendet og de grunnleggende idéene.

 

Anyways vil jeg presisere at C++ vil skape mange flere fallgruver og krever mye mer erfaring for å bruke, men du har også mange flere fordeler.

Lenke til kommentar

Ikke noe å si på ambisjonene dine ihvertfall :)

 

Nå vet jeg ikke om du har programmeringserfaring fra før av, men aller først bør nok basic'en innen programmering være på plass før du hiver deg over selve spillprogrammeringen. Java er en grei start for dette. Imens så kan du ta deg tid til selve spilldesignet. Det i seg selv er jo et eget felt innen spillutvikling og som nødvendigvis ikke foutsetter at du har valgt hvilket språk du kommer til å bruke. Dessuten, gjør en god jobb med spilldesignet og du vil gjøre programmeringsjobben en god del lettere.

 

Ellers vil jeg anbefale det samme som GeirGrusom og ta en titt på XNA. Flere universiteter og utdanningssteder rundt om bruker dette i sine spillutviklingstudier. Det er "gratis" (noen kostnader blir det, kommer litt ann på hvor langt du vil gå egentlig), samt at du sannsynligvis får et av de bedre utviklingsmiljøene for programmering som er der ute (min personlige mening).

Lenke til kommentar
kanskje greit å prøve seg litt med python først, og so lære seg C++ ?

 

skal ha litt programmering over nyttår på ingeniør studiet, men det er meir java.

 

Python er lett å sette seg inn i og du vil dermed raskt mestre det som er mest basic (her tenker jeg løkker etc), noe som helt klart vil være en fordel når du så går over på Java neste år. Java er objektorientert, i likhet med C++. Jeg foreslår derfor at du begynner med Python og setter deg godt inn i ting, gjør det bra i Java og deretter tar tak i C++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...