Gå til innhold

WDC lanserer Sharespace


Anbefalte innlegg

Jeg ser at den har kommet inn i prisguiden nå, og 2TB- utgaven koster fra 4421 kr, med andre ord så tar noen seg godt betalt for de 2 ekstra harddiskene i 4TB- utgaven, som koster fra 7306 kr.

Hvis den hadde vært solgt uten disker, og trukket fra ca 1500 hver disk (som omtrent er differansen mellom 2TB og 4TB- utgavene), så hadde den vært veldig interessant for min del, hvis ytelsen holder mål, og den ikke bråker. Jeg liker at den er såpass kompakt.

Det tilnærmet ideelle for min del hadde vært et kompakt kabinett med akkurat plass til 4 eller 5 disker og et hovedkort med en pålodda intel Atom CPU, én PCI-E kontakt for et ok kort med hardware- raid, og en stillegående 120mm vifte i bakkant for skikkelig god ytelse og relativt lavt energiforbruk. Noen som har sett noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1000$ for det der? Etter import og moms blir det nok over 8000 kr her hjemme. Det synes jeg ikke den er verd. 4*1TB koster ca 4000 kr. En billig PC med langt bedre maskinvare mye mer fleksibilitet med hensyn til valg av OS og applikasjoner samt plass til flere disker koster ikke mer enn 2000 kr. Med andre ord får man et bedre system for 25% lavere pris.

 

Tja. Samtidig bruker disse NAS-boksene gjerne 2-3 ganger mindre strøm enn en dedikert PC skrapet sammen av diverse deler en tilfeldigvis hadde liggende. I et system stående på 24/7 kan det fort bli en del utgifter til strøm med sistnevnte løsning.

 

I tillegg er det ikke alle som har lyst til å stappe et digert bråkete monster av en PC inn i stua heller...

Lenke til kommentar

Nå tenkte vel ikke Simen1 på en sammenrasket server av gamle deler, da er prisen bare litt over 50 %.

 

Skal man bare velge nye deler er det klart at man fort kommer opp i omtrent samme pris totalt, men uansett med bedre fleksibilitet.

 

Etterhvert vil det også være tilgjengelig (om det ikke alt er) så strømsvake komponenter, at støy/strømbruk også vil være et lite problem. Og en NAS/server har ikke sin rette plass i stua uansett.

Lenke til kommentar

som sagt, via epia sn18000 er perfekt til bruk som NAS. En ubetydelig liten vifte som ikke kan høres, og hele kortet bruker 10-25 watt. Da er cpu, skjermkort og 4 sata-kontakter inkludert. Systemet kan en kjøre fra CF-kort som det er plass til på undersiden av kortet. En harddisk bruker vel ca 10 watt, til sammenligning. Diskene overdøver viften på kortet med god margin, selv når de er hengt i gummistropper.

 

edit: til strøm kan en slenge inn en slik: picoPSU sammen med et 12v adapter, så slipper en støy og varme fra PSU.

Endret av Elenhinan
Lenke til kommentar
som sagt, via epia sn18000 er perfekt til bruk som NAS. En ubetydelig liten vifte som ikke kan høres, og hele kortet bruker 10-25 watt. Da er cpu, skjermkort og 4 sata-kontakter inkludert. Systemet kan en kjøre fra CF-kort som det er plass til på undersiden av kortet. En harddisk bruker vel ca 10 watt, til sammenligning. Diskene overdøver viften på kortet med god margin, selv når de er hengt i gummistropper.

 

edit: til strøm kan en slenge inn en slik: picoPSU sammen med et 12v adapter, så slipper en støy og varme fra PSU.

Men da er du oppe i en pris godt over hva denne WD-boksen koster (trekker en fra harddiskene koster selve boksen ca 3000 kr).

 

Vedrørende fleksibilitet så avhenger det veldig av bruken. For meg betyr fleksibilitet at NAS-et skal være i en liten, søt støysvak og effektgjerrig boks, hvor det skal være enkelt å sjekke status samt utvide til større disker. I ReadyNAS har en f.eks. mulighet til å utvide array-et ved å bytte ut én og én disk mot en større en. For en bruker som ønsker seg noe enkelt, og som ikke ønsker å sette av en uke til å lese "bruksanvisningen" til linux-boksen, er dette en veldig betryggende løsning.

Lenke til kommentar

Betalte nå en 1500 for kortet, 500 for kabinett med psu. CF kort er nesten gratis. Så en 2000,- da, greit under 3000 det.

 

Går med på at det ikke var en veldig smal sak å sette det hele opp, var litt kompilering av kernel etc. Men finnes noen ferdige nas-linux distroer også. Hvor bra de er vet jeg ikke. Så for "vanlige" brukere er det jo noe uaktuelt.

 

Men den desidert største fordelen i mine øyne er hvor raskt det hele ble over nettverket. Det som begrenser hastigheten nå er at linux ikke støtter hw tcp-package akselerasjonen som er på kortet (det gjør windows). Så dermed brukes resterende cpu-tid opp til å lage pakker. Jumbo packages (MTU > 1500) hjalp veldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...