Gå til innhold

De optiske drevene har forsvunnet fra Slackware 12.1. Tips?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem med Slackware 12.1 og Gslacky 2.22.3. Altså. Installasjonen og alt går greit, jeg kan installere programmer og alt. Jeg kan få den på nett også uten at noe skjer, men det ser ut som at etter at jeg har oppdatert Slackware, og installert alle pakkene som den finner og restarter så ser det ut som at de Optiske Drevene mine forsvinner. Altså. DVD Rom og DVD Brenner.

Jeg prøvde å koble ut og inn både DVD Romen og DVD Brenneren uten at jeg tror det fungerte. Jeg prøvde å installere Sllackware 12.1 og gjøre det samme som før på en 200 GB disk som jeg har i maskina mi som ikke var kobla på, men der ble det, det samme problemet. Jeg vet ikke om det har noe med oppdateringene å gjøre, kan nesten virke sånn. Eller så lurte jeg litt på FTP Serveren jeg laster ned fra,

Også har jeg tenkt litt på om det har noe med at den laster ned mkinitrd, også spekullerte jeg litt på kjernen. Kjernen er standard Slackware kjerne-2.6.24.5. Riktignok har jeg lagt til noe i den da. Slik som libata og Bootsplashscreen eller hva det heter og noe til tror jeg. Jo. Jeg endra vel størrelsen på Ramdisk.

Derimot om jeg går inni terminal og skriver su og root passordet mitt og mounter DVD-Romen derifra så kommer den opp, Dette er litt vel tungvindt synes jeg. Jeg så no litt på fstab fila og det ser ikke ut som det er noe galt der. Det er bare de Optiske drevene dette gjelder. Diskene mine ligger der enda.

Noen som vet hvordan jeg får det til slik at de kommer opp i "My Computer" og at den kommer opp automatisk når jeg setter plate i de optiske drevene mine? Det gikk forresten bra når jeg mounta en plate som bruker i terminal også.

Håper noen har svar.

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, hvis du får montert en CD-plate som root via terminal så har nok ikke de optiske drevene forsvunnet.

Og jeg kan nevne at jeg ikke helt skjønte problemet før jeg leste frem til den delen av innlegget ditt...

 

Optiske drev har ikke forsvunnet. Det høres ut som om du har et rettighetsproblem i HAL.

e.i. at din bruker ikke har rettigheter til å automagisk montere CD-plater som blir satt inn i drev, via HAL.

evt at HAL ikke kjører.

 

Du kan sjekke om HAL kjører med

ps aux | grep hald

Dukker ikke annet opp enn grep kommandoen, kjører ikke HAL og da får du ikke automagisk montert CD-plater.

Sjekk rc-scripta dine i det tilfellet.

 

Hvis HAL kjører, så er det nok et problem med rettigheter i HAL.

Nå husker jeg ikke hvilken fil en må editere for å rette dette (sitter på jobb nå så kun windows maskiner), men mener HAL problemer i Slackware har vært diskutert her på forumet før. Forumet har en fin søke funksjon ;)

Ellers ta også en titt på linuxquestions.org, de har et eget Slackware forum (og en søke funksjon) og jeg mener en sticky tråd om HAL på Slackware.

Lenke til kommentar

ps aux vil vise alle prosesser uavhengig om de har blitt startet av bruker eller root

OG hald skal alltid bli startet av root

 

fra man ps:

To see every process on the system using BSD syntax:

ps ax

ps axu

 

(...)

 

u display user-oriented format

Så flagget u vil ikke si at ps viser kun bruker-prosesser, men at output er bruker orientert... hva nå man-siden mener med det :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...