Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kaffe (koffein) - Effekter av langtidsforbruk?


Supernaut_

Anbefalte innlegg

For og starte med mitt egent forhold til kaffe så drikker jeg ganske mye. El blir rundt 4-5kopper om dagen. Har minket nå som jeg har starta på skole og ikke jobber. Når jeg jobbet var det mye mer.

Har lest mye bra om kaffe. Antioksidanter, forbrenning, skjerper konsentrasjonen sier noen. Og kaffe koppen gir litt ekstra kos i hverdagen.

Jeg tok også en pause fra kaffe en uke, merket ingen ting forskjell. Eneste var de to første dagene så hadde jeg svak hodepine.

 

Kom over noe her igår, som det hadde vært greit om noen kikket over. Har det troverdighet?

 

Koffein

 

Koffein virker på dopamin-systemet og er et av de sterkeste legale stimulerende stoffene som er tilgjengelig. Koffein finner man i kaffe, te, cola og i de sør-amerikanske drikkene yerba maté og guarana. Stoffet er høyst avhengighetsskapende, og det aktiviserer det sympatetiske nervesystemet og gjør folk skjelvende, nervøse og noen ganger angstfylte. Det er sannsynligvis den stimulerende effekten som får folk til å tro at koffein får dem til å tenke og handle bedre.

 

De fleste som drikker kaffe daglig kan anses som avhengige. Uten kaffe om morgenen opplever brukeren fysisk og psykisk treghet, har problemer med konsentrasjonen og er ofte irritabel. Etter å ha drukket kaffe føler brukeren seg mer snarrådig og i stand til å konsentrere seg. Denne vanlige opplevelsen har fått mange folk til å konkludere med at koffein er et smart drug, men i virkeligheten er det motsatte tilfelle.

 

Koffein kan også gi helseproblemer. Dersom man er plaget med migrene, skjelvinger, nervøsitet, søvnløshet, kardiovaskulære problemer, høyt kolesterolnivå, fordøyelsesbesvær, problemer med urinveiene, prostataproblemer, premenstruelle spenninger eller spenningshodepine bør man avholde seg fra kaffe.

 

Kronisk høyt koffein-inntak kan lede til koffeinisme, en tilstand som har de samme symptomer som angstnevroser. Dette inkluderer symptomer som nervøshet og irritabilitet, muskelspenning, søvnløshet, hjertebank, diaré, halsbrann og irritert mage. Fenomenet kan forklares ved å se på kaffes virkning på noradrenalin-systemet. Produksjon av adrenalin og noradrenalin stimuleres av stress, og høyt stressnivå bruker opp den tilgjengelige noradrenalinen. Kaffe holder oss våkne og aktive ved å aktivisere noradrenalin-systemet. Men kaffe gjør ingenting for å erstatte den noradrenalinen som brukes opp, og på slutten av en kaffe-fylt dag føler man ofte urolighet og irritabilitet, og dette er tegn på at man rett og slett har gått tom for drivstoff.

 

Forskning har vist at traktekaffe ikke øker kolesterolen så mye som kokekaffe, og fem kopper om dagen er påvist å øke sjansen for hjerteattak. Te er sannsynligvis en sikrere koffeinkilde, men te inneholder imidlertid tannin, som irriterer spiserøret og forbindes med visse kreftformer. Risikoen kan reduseres ved å drikke te med melk i ettersom milk nøytraliserer tannin.

http://www.pluto.no/doogie/Ga/blekka/ga148...gs/148smst.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En artikkel som ikke har noen henvisninger til kildemateriale er i utgangspunktet uten troverdighet, når denne spesifikke artikkelen i tillegg spissformulerer og kun referer til undersøkelser (uten å nevne hvilke undersøkelser eller når disse ble utført) som støtter opp under forfatterens negative syn på kaffe, så blir artikkelen en stor vits i mine øyne.

At overdreven bruk av koffein har negative bivirkninger er forsåvidt sant, men det er med kaffe som alt annet, bruk det med måte og du har ingen ting å bekymre deg for.

Lenke til kommentar

Koffein er jo en gift som planten bruker for å forsvare seg mot insekter og dyr, så at den er så spesielt bra for mennesker har jeg vanskelig for å tro.

 

Nå øker jo koffein kortisol-nivået i kroppen, og dette er et stress-hormon. Når stress-nivået i kroppen øker så får man også mer adrenalin og dette gjør jo at folk føler seg kvikkere. Prisen en må betale for dette er bl.a. nedsatt imunforsvar. Imunforsvaret bekjemper jo ikke bare bakterier og virus, men har en rekke regenerative funksjoner i kroppen, og disse hemmes altså av høyt kortisol-nivå.

 

Jeg pleier å si at mye kaffe gjør meg ekstremt fokusert, på ingenting spesielt, så selv om kroppen sitter og rister av koffein, så blir det ikke noe enklere å tenke avansert, tvert imot.

 

Når det er sagt så er jo kaffe en av de viktigste antiokidantkildene i det norske kostholdet, så man må jo selvfølgelig ikke svartmale kaffebruk. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, men spørsmålet er jo om de gode egenskapene oppveier for de dårlige.

 

Personlig foretrekker jeg grønn te framfor kaffe. Te inneholder mindre koffein og har mye antioksidanter. Kanskje en gylden middelvei ?

Endret av HelioX
Lenke til kommentar

Om du har drukket kaffe over lengre tid (noen år), og du plutselig slutter i et par dager, vil du sannsynligvis merke at du får hodepine. Slik er det i hvertfall med meg. På den annen side går det over om du holder ut denne hodepinen i noen dager, og da er du ikke avhengig av koffeinet lenger. Slik har i hvertfall jeg oppfattet det.

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av Taakefjellet
Lenke til kommentar

En annen ting ang. stimuli som koffein, guarana etc er at de virker ganske lenge i kroppen. Når du fremdeles har koffein i kroppen vil den normale produksjonen av "søvnhormonet" melatonin minskes.

 

Melatonin sørger bl.a. for at kroppen får sove og reparert seg selv i løpet av natten, så det er viktig å ikke forsyrre produksjonen av melatonin i vesentlig grad. Det kan føre til tidlig aldring, dårligere søvnkvalitet og i værste fall søvnløshet.

 

P.g.a dette anbefales det at man ikke drikker kaffe de siste 8 timene før man legger seg. Dvs drikk siste kaffen kl. 15:00 hvis du legger deg 23:00.

Lenke til kommentar

Kaffe har en tendens til å gjøre meg skjelven og rastløs(?) i større doser.

 

Prøvde yerba mate og jeg må si jeg kommer nok ikke til å drikke mye kaffe fremover.

 

Mate er stimulerende men samtidig avslappende. Det ender ikke i et kræsj slik som kaffe gjør og jeg blir ikke skjelven av det, selv store doser.

 

Det inneholder theobromin i tillegg til koffein, noe som ikke bare blokkerer adenosin men forlenger levetiden til noen stoffer jeg ikke husker navnet på. Det gir en litt mer myk virkning enn når man drikker drikker med bare koffein.

 

Mate har også en mulig svak virkning som en MAOI (Monoamine oxidase inhibitor), noe som kan være årsaken til den avslappende virkningen til mate. MAOIs er antidepressive stoffer.

 

 

Bare ikke drikk det før du skal sove. ;)

 

EDIT: Var det off topic dette her?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
[...klippklipp...]

Nå øker jo koffein kortisol-nivået i kroppen, og dette er et stress-hormon. Når stress-nivået i kroppen øker så får man også mer adrenalin og dette gjør jo at folk føler seg kvikkere. Prisen en må betale for dette er bl.a. nedsatt imunforsvar.

[...klippklipp...]

Tjaaaa... Kaffe inneholder en stor mengde antioksidanter, som er bra for immunforsvaret også. Så dette blir litt vel ensidig

 

Om du har drukket kaffe over lengre tid (noen år), og du plutselig slutter i et par dager, vil du sannsynligvis merke at du får hodepine.

Jeg har drukket kaffe i mange år, relativt store mengder. I det siste har jeg begynt med helgene som "kaffe-frie", og jeg har aldri opplevd hodepine av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg hadde hodepine den uka jeg droppa kaffe, bare den første dagen dog. Droppa nesten kaffe i hele går, bare en halv kopp. Følte meg mye bedre på marran idag så straks kaffe koppen var innabords, merkelig. Sikkert noe placebo her også men.

 

Drakk rundt 10kopper om dagen i de to åra jeg jobbet som IKT-lærling.

Lenke til kommentar
Koffein er jo en gift som planten bruker for å forsvare seg mot insekter og dyr, så at den er så spesielt bra for mennesker har jeg vanskelig for å tro.

Koffein virker kun som gift mot parasittiske insekter og hos dyr som en psykoaktiv stimulant (rusmiddel klasse), for rusmidler må man uansett over en grense før det blir giftig.

Mange planter har stoffer som kun virker mot en bestemt dyregruppe eller enkelte arter.

 

Theobromine som er i sjokolade er ikke giftig for mennesker, men for hunder er det dødelig giftig. Ville du kalt det en gift? Usikker? Om noe er en gift eller ikke, må det ha en sammenheng med organismen som inntar det.

Lenke til kommentar
Theobromine som er i sjokolade er ikke giftig for mennesker, men for hunder er det dødelig giftig. Ville du kalt det en gift? Usikker? Om noe er en gift eller ikke, må det ha en sammenheng med organismen som inntar det.

Det gir nå en voldsom migrene, så om jeg vet ikke om jeg ville kalt det "ikke giftig for mennesker".

Lenke til kommentar
Theobromine som er i sjokolade er ikke giftig for mennesker, men for hunder er det dødelig giftig. Ville du kalt det en gift? Usikker? Om noe er en gift eller ikke, må det ha en sammenheng med organismen som inntar det.

Det gir nå en voldsom migrene, så om jeg vet ikke om jeg ville kalt det "ikke giftig for mennesker".

Hvor har du det i fra og hvor stor dose dreier det seg om?

 

Jeg sitter her og drikker mate te, en drikk som inneholder en god del teobromin (norsk navn). Jeg har ikke et snev av hodepine, verken nå eller de andre gangene jeg har drukket det (en, to eller tre ganger dagen, den siste måneden).

 

Hvis dosen som trengs for å gi migrene er større enn det som kan kalles en stor dose generellt, enten det er sjokolade, mate eller rent teobromin, hvorfor da bry seg?

Lenke til kommentar

koffein er jo gift i store mengder. trudde jeg skulle "dø" når jeg en gang tok 3 ganger mer enn anbefalt døgndose av koffein piler... aldri opplevd noe mer vondt.. kan nevne kramper, angst, "våken-tilstand-men-sliten-kropp", "kvalme". hehe men kan sikkert få alt det der bare man tar for mange vitam C..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...