Gå til innhold

Forslag til nye, raskere harddisker i Raid=0?


Dyver`n

Anbefalte innlegg

Har tenkt å oppgradere hardiskene mine nå som jeg har får litten plass... I dag har jeg 2x74gb i raid-0, og vil ha raskere... HK er et Gigabyte X48 DS5, og jeg kjører raid rett på hovedkortet.. Og jeg skal ha alt på 1 disk på pcen, lagring og OC i sammen..

 

Det jeg tenkte på som et alternativ var:

- 2stk 74gb raptorer i raid-0 (4stk totalt)

- 2stk VelociRaptor 300GB S-ATA i raid-0

- 4-5stk Samsung SpinPoint F1 500gb i raid-0?

- SSD?? bir vel dyrt og vrient i vista...

 

Noen som vet hva som blir best??, hastigheten blir vel begrenset av HK??

Har ikke så lyst å bruke 4k på en god raid kontroller..

 

Takk på forhånd for svar, er litt utdatert på hw da jeg ikke har vert på forumet på 5-6 månder..

Hvordan får jeg testet hvor mange mb/s jeg leser med hardiskene i dag??

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung F1 1TB disken er bra rask uten raid, og stillegående. Min erfaring med raptorer er at de bråker som uvær men er gode på å lese mange småfiler som i MMORPG spill. Men det er SSD disker bedre til. Så slik jeg ser det så faller raptorene mellom 2 stoler for øyeblikket der du har 1TB disker for lagringsplass og god ytelse og SSD for spillytelse.

 

Husk at disker har mer ytelse ytterst på diskene. Derfor er det en fordel med en liten partisjon i starten av disken for os og spill og en stor partisjon på slutten av disken for mediafiler og backup.

 

Husk at ytelse på disker er proporsjonalt med kvadratroten på størrelsesforholdet.

En ni ganger så stor disk vil yte ca 3 ganger bedre gitt samme rotasjonshastighet(gjelder lese/skrive hastighet, ikke aksess tid), derfor yter 1tb diskene ganske bra nå.

 

Jeg ville ventet på intel sine SSD disker og gått for en 1tb disk i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare gå for et par SAS-disker om du virkelig vil ha noe raskt?

 

Vil ikke det innebære dyre disker og dyr raidkontroller? Slik jeg ser det er serverutstyr gjerne overpriset i forhold til ytelsenøkningen du får. Og så bråker det nok sikkert en del. Men kanskje brukt utstyr er noe å satse på?

Lenke til kommentar

Koster bare litt mer enn WD sine Raptor-disker, kontrollerkort er ikke så altfor dyrt mm. man skal ha støtte for 10-20 disker.

 

Støy er ikke noe problem så lenge man fester diskene ordentlig og bruker foringer, så man ikke får vibrasjon rett i metallet på kabinettet.

 

Absolutt verdt det hvis diskhastighet er viktig imho.

Lenke til kommentar
Koster bare litt mer enn WD sine Raptor-disker, kontrollerkort er ikke så altfor dyrt mm. man skal ha støtte for 10-20 disker.

 

Støy er ikke noe problem så lenge man fester diskene ordentlig og bruker foringer, så man ikke får vibrasjon rett i metallet på kabinettet.

 

Absolutt verdt det hvis diskhastighet er viktig imho.

 

Sjekket litt rundt SAS disker. 300GB 15000rpm disker lå på ca 5000,-, raid kontroller til ca 1000,-

 

Viss du skal ha 2 av dem i raid så koster de rundt 11000,-

3 Samsung F1 i raid vil ha omtrent samme leseytelse men aksess tiden vil vere ca. en tredjedel med 15000rpm diskene. Mens de 3 samsung diskene kommer på ca. 3600,-

 

For lavere access tid ville jeg heller gått for SSD og heller brukt samsung F1 på kapasitet enn å gå for SAS disker.

Lenke til kommentar

3 7200rpm-disker vil ikke ha I/O-throughput i nærheten av 2 15000rpm-disker i raid.

 

300GB SAS-disker er også priset noe ekstremt, tenkte mer på 74GB-disker som blir mer i nærheten av et av forslagene trådstarter satte opp.

 

Men det kommer jo såklart an på bruken, skal man bare spille og bruke desktop-applikasjoner er det en smule waste.

Lenke til kommentar
Men det kommer jo såklart an på bruken, skal man bare spille og bruke desktop-applikasjoner er det en smule waste.

 

Jeg bruker bare pcen til CS:S så alt er egentelig "waste", har 1200fps i grafiktesten og aldri under 200 på noen map.. Jeg skal bare få lasta ned mappa fort jeg så erjeg fornøyd... Men nå kan jeg jo laste ned et par filmer, ser ut som jeg får plass til det :thumbs:

 

Jeg fikk en samsung f1 1tb disk i bursdag på lørdag, derfor tengte jeg at like gått kunne kjøpe to til og selge de 2 raptorene mine...

 

En god sas kontrtoller koster fort 4k pluss disker til 1400,- stk...Men jeg synnes raptor diskene bråkker selv om dem henger helt fritt i gummioppheng, så sas blir uaktuellt..

 

Så sto immelom 2x 1tb disker til eller 2stk ssd disker... men siden jeg har 1x 1tb disk fra før nå sdå blir det 3x1tb i raid 0 det blir raskere en 2x ssd og stillere en raptorene..

 

Men som Nizzen sa

" Kan fortelle at å pakke ut dvdfilm som er pakket med rar, er gøy med 10 stk SASdisker i raid :p "

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Da ble det 3x Samsung Spinpoint F1 1TB disker i raid 0...

Da blir jeg kvitt lyden fra raptorene, og får ca 2800gb lagring på en disk... (200gb i tap :tease: )

 

Og lykke til når raidet ditt feiler, og du mister 3tb med data...

Seriøst, det du gjør der er bare tull

 

Kommer neppe til å komme over 300gb på di diskene... er hastigheten i spill og utpakking av rar filer som er viktig... er pris per mb/s som er viktigs... og jeg hadde en 1tb disk fra før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...