Gå til innhold

Er det mulig og få kjøpt/lagd en veldig stille og billig HTPC?


Anbefalte innlegg

Driver og leker med tanken på om jeg skal få meg en HTPC til stua da jeg ikke er fornøyd med oppsettet mitt akkurat nå(kjører en blanding av gammel xbox/xbmc og tvixhd nå). Jeg har server der alt av film, musikk og bilder er lagret slik at en HTPC kun skal brukes til avspilling. Jeg har lest rundt i alle de andre htpc-trådene her men ingen av dem er ute etter det samme som meg føler jeg, så beklager at jeg oppretter enda en slik tråd.

 

Jeg er ute etter noe som er så stillegående som overhodet mulig til en lavest mulig pris( i hvert fall i utgangspunktet). Dessverre har jeg fallt litt av HW-lasset i de siste årene og er på realitvt tynn is når det gjelder hvilken hardware som er best for tiden.

 

I tillegg har jeg følgende "krav":

 

1. HDMI-ut som helst støtter 1.3a(hvis det er mulig da, og ja jeg vet at 1.3a er veldig papir-spec), med bugfree HDCP-støtte. Hovedpoenget er at jeg vil ha muligheten til div HD-lydformater via HDMI.

2. Kraftig nok til og spille av 1080p(x.264 h264 i mkv eller wmv-containere f.eks) i div formater uten noen form for problemer. Hvis mulig med passiv kjøler på CPU

3. Skjermkort med hardware-dekoding av hd-formater, gjerne innebygd i hovedkort hvis det finnes.

4. SSD-disk for og minske støy og strømforbruk.

5. IR-mottaker.

6. Minst 2gig ram

 

Minimum blir vel da som følger slik jeg ser det:

 

Hovedkort

CPU/m kjøler

RAM

SSD-disk som er stor nok til OS pluss div nødvendige programmer

Kabinett/støysvak PSU(ekstern hvis det fungerer brukbart)

IR-sensor

DVD-spiller

 

Jeg har ingen formeninger AMD vs Intel eller Ati/Nvidia og slikt. Eneste jeg er ute etter er at maskinen støtter avspilling av 1080p med HD-lyd samtidig som den utvikler minst mulig støy og varme. Kabinett har jeg sett til rundt tusenlappen som virker ok. Blu-ray-støtte er heller ikke viktig da jeg vil la PS3'en min ta seg av den jobben de få gangene slikt er interessant. Har tenkt meg windows xp som OS.

 

Hvor mye må jeg regne med at dette vil komme på totalt?

 

Er det forresten noe nytt på vei om kort tid som det kanskje er verdt vente på? HDMI-relatert f.eks.

 

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å få en meget støysvak HTPC ja.

AMD 790GX eller 780G Hovedkort er enkelt #1 til HTPC

AMD Athlon 64 X2 4xxxE eller AMD Phenom X4 9xxxE serien Prosessor

(CPU kjøler avhenger av kabinettvalg)

Scythe Orochi, Zerotherm BTF95, Asus Triton 75, Thermalright ULTRA120 Extreme eller Thermalright HR01

DDR2 PC6400 Ram (2-4GB)

Antec Phantom 500 eller Fortron-Source Zen PSU

Nexus, Noctua eller Scythe S-FLEX kabinettvifter

OCZ OCZSSD2-1C64G eller OCZ OCZSSD2-1C128G SSD-Harddisk

Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke er helt hva du spør etter, men ser du skal streame alt fra server.

 

Popcorn Hour A-100, Mediastreamer, HDMI 1080p

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=93422

 

# Video containers: MPEG1/2/4 Elementary (M1V, M2V, M4V), MPEG1/2 PS (M2P, MPG), MPEG2 Transport Stream (TS, TP, TRP, M2T, M2TS, MTS) VOB AVI, ASF, WMV Matroska (MKV) MOV (H.264), MP4, RMP4 Video codecs: XVID SD/HD, MPEG-1, MPEG-2, MPHL, MPEG-4.2, ASP@L5, 720p, 1-point GMC, WMV9, MP@HL, H.264, BP@L3, [email protected], [email protected], [email protected], VC-1, AP@L3

# Audio containers:AAC, M4A, MPEG audio (MP1, MP2, MP3, MPA), WAV, WMA

# Audio codecs: WMA, WMA Pro, AAC, MP1, MP2, MP3, LPCM

# Audio pass through : DTS, AC3

 

# Audio/Video outputs: HDMI v1.1 (up to 1080p), Component Video (up to 1080i), S-Video, Composite Video

# Stereo Analog Audio, S/PDIF Coax Digital Audio

 

Pris på mpx er koslige 1 695,-ink. mva.

 

Jeg skal selv ha meg denne når jeg får rotet meg til å kjøpe ny tv. Har no betjentskap over nett som bruker denne mye, og har lite å klage på.

Lenke til kommentar

Takk for veldig detaljert svar her Svenni212000!

 

Har satt opp en liten handleliste som utgangspunkt:

 

Stille HTPC?

 

Produkt Antall Pris/stk. Rimeligste forhandler Linjesum

Abit A-S78H 489,- Datakjeden 489,- Slett

AMD Athlon 64 X2 4850E 466,- Amentio 466,- Slett

Antec Phantom 500W 680,- Datakjeden 680,- Slett

Kingston HyperX DDR2-800 4 GB (2x2048) 626,- Techlife.no 626,- Slett

OCZ OCZSSD2-1C64G 1614,- PS.no 1614,- Slett

Thermalright ULTRA120 Extreme 495,- Netshop.no 495,- Slett

Rimeligste totalsum 4370,-

 

Vil disse delene fungere OK sammen eller er jeg totalt på bærtur her?

 

Kabinett har jeg ikke klart finne i prisguiden. Men ett Antec Remote Fusion Black ser spennende ut. Vil disse delene passe inn i ett slikt kabinett. Eventuellt noen bedre alternativer i samme prisklasse som inkluderer IR-sensor og ikke har for mye dilldall i fronten?

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
Jeg vet det ikke er helt hva du spør etter, men ser du skal streame alt fra server.

 

Popcorn Hour A-100, Mediastreamer, HDMI 1080p

Jeg har i dag en TvixHD som er samme opplegg mer eller mindre som Popcornen. Den fungerer til sitt formål, men siden jeg har brukt XBMC til Xbox1 i åresvis så er menysystemene og mulighetene på slike bokser helt grusomt i forhold.

 

Ting går tregt i menyer, det er masse bugs. Spoling virker kanskje, man kan ikke lett hoppe frem og tilbake i filmer etc etc.

 

Som resultat bruker jeg nå gamle xboxen min til musikk, bilder og gamle videosnutter mens Tvixen kun brukes til HD-film. Ergo må jeg bytte frem og tilbake samtidig som de opptar plass, skaper kabelrot osv.

 

Tanken med en HTPC er at jeg kan kvitte meg med både TvixHD og Xbox for en rimelig penge og samtidig få en "lydløs" totalløsning som takler alle mine behov i en og samme boks.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Hmmm... Tror jeg har begått en liten feil her.

Siden et er begrenset plass i et HTPC kabinett, er sjansene store for plassproblemer når det gjelder CPU kjøler delen.

Grunet dette, har jeg heller valgt ut 2 kjølere laget spesielt for HTPC.

Scythe Shuriken eller Zalman CNPS8000

Av disse blir Shuriken anbefalt. Selv om kjøleren går på bånn pine, vil kabinettviftene overdøve støynivået fra Shuriken viften.

 

Neste er Hovedkort.

Jeg ville heller valgt et HK fra en som ikke har kastet inn håndkleet.

Gigabyte GA-MA78GM-S2H til eksempel. Koster en hundrelapp mer, men har til gjengjeld fler funkjsoner som til eksempel fler og bedre tilkoblingsmuligheter.

Lenke til kommentar
Hmmm... Tror jeg har begått en liten feil her.

Siden et er begrenset plass i et HTPC kabinett, er sjansene store for plassproblemer når det gjelder CPU kjøler delen.

Grunet dette, har jeg heller valgt ut 2 kjølere laget spesielt for HTPC.

Scythe Shuriken eller Zalman CNPS8000

Av disse blir Shuriken anbefalt. Selv om kjøleren går på bånn pine, vil kabinettviftene overdøve støynivået fra Shuriken viften.

 

Neste er Hovedkort.

Jeg ville heller valgt et HK fra en som ikke har kastet inn håndkleet.

Gigabyte GA-MA78GM-S2H til eksempel. Koster en hundrelapp mer, men har til gjengjeld fler funkjsoner som til eksempel fler og bedre tilkoblingsmuligheter.

Notert og oppdatert handleliste med hovedkort og fjernet kjøleren. Den Scythe-kjøleren er ikke i prisguiden så får ikke lagt den til, men har den med i beregningene ;)

 

Oppdatert handleliste

Produkt Pris/stk.

AMD Athlon 64 X2 4850E 466,-

Antec Phantom 500W 680,-

Gigabyte GA-MA78GM-S2H 581,-

Kingston HyperX DDR2-800 4 GB (2x2048) 646,-

OCZ OCZSSD2-1C64G 1631,-

 

Da mangler det bare ett kabinett med IR-sensor som ikke koster skjorta men samtidig ser OK ut.. Er jo en jungel av muligheter her så får bare starte jakten slik at jeg kan se om jeg finner noe som passer inn i stereobenken min!

 

Takk igjen Svenni!

Lenke til kommentar

Vil dette kabinettet duge?

 

Antec Fusion 430

 

Det er med innebygd PSU og samme merke som jeg opprinnelig hadde lagt til i handlelisten. I tillegg har det 2stk 120mm vifter slik at lufting forhåpentligvis ikke er noe problem.

 

Er det noen som har noen erfaringer eller innvendinger mot dette kabinettet?

 

Har oppdatert handlelisten igjen også der kabinettet er lagt til og PSU tatt bort:

Handleliste

 

Er det noen mangler med denne handlelisten ellers? Prisen er nemlig meget fristende :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg har dette kabinettet, det er ikke støy fra PSU.

Ville byttet ut kabinettviftene med 2x https://prisguiden.no/product.php?product_id=48325

 

Schyte Ninja Mini er den beste CPU kjøleren for dette kabinettet.

Den passer akkurat i kabinettet, og du kan kjøre den passivt. (Kjører den passivt med AMD Phenom 9750, idle temperatur 32 grader, full load 40)

 

Her er mitt oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63894

Lenke til kommentar
Jeg har dette kabinettet, det er ikke støy fra PSU.

Ville byttet ut kabinettviftene med 2x https://prisguiden.no/product.php?product_id=48325

 

Schyte Ninja Mini er den beste CPU kjøleren for dette kabinettet.

Den passer akkurat i kabinettet, og du kan kjøre den passivt. (Kjører den passivt med AMD Phenom 9750, idle temperatur 32 grader, full load 40)

 

Her er mitt oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63894

Hvordan vil du beskrive støynivået totalt med dette kabinettet og de viftene? Hvis du ser bort ifra eventuell hd-støy som jeg vil unngå med en SSD-disk.

 

Har forresten oppdatert handlelisten min nok en gang, med nevnte kjøler og vifter. Nå begynner det og likne på noe.

 

Funker forresten IR-sensoren fint?

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Må legge til at oppsettet ditt vil gi basic HD funksjonalitet.

Du vil kunne spille av det meste av HD materiale i 1080p (under windows).

Men CPUen/grafikkortet er ikke raskt nok til postprossering av bilde.

 

Postprossesering med ffdshow krever ~3Hhz CPU f.eks Intel C2D e8400

ATI 4xxx serien er også bedre på bildebehandling, og gir det 8 kanalers lyd.

Lenke til kommentar
Må legge til at oppsettet ditt vil gi basic HD funksjonalitet.

Du vil kunne spille av det meste av HD materiale i 1080p (under windows).

Men CPUen/grafikkortet er ikke raskt nok til postprossering av bilde.

 

Postprossesering med ffdshow krever ~3Hhz CPU f.eks Intel C2D e8400

ATI 4xxx serien er også bedre på bildebehandling, og gir det 8 kanalers lyd.

Hmm...

 

Det måtte være noe :!:

 

Hvilke typer postprossesering er det du tenker på her?

 

Er det noen hovedkort som har innebygd Ati 4xxx eller må jeg da i tilfelle ha dedikert skjermkort?

 

Støtter forresten noen av disse løsningene bitstream-overføring av DD og DTS sine HD-formater?

Lenke til kommentar

Sysler med denne tanken jeg også. Spesielt siden xbmc for pc skal komme ut av betastadiet i løpet av oktober. Har den gamle xboxen og Pch100. Pch100 funker greit på hd-filer, men på alt annet kan den ikke måle seg med xbox og xbmc. Alt for lite brukervennlig, tregt å browse og få muligheter. Tenkte kanskje å bruke maskina i signaturen til htpc og kjøpe meg ny spillepc og et htpc-kabinett. Viktig med rask cpu til xbmc siden det enda ikke har støtte for dekoding gjennom gpu.

Lenke til kommentar

Tomshardware har gjort en sammenlikning: http://www.tomshardware.com/reviews/graphi...deo,2030-5.html

 

Asus Xonar HDMI 1.3 er det eneste kortet som fullt ut støtter bitstreaming per i dag.

 

 

I forhold til XBMC (for windows/linux) trenger du en rask CPU da XBMC ikke støtter multithreading. Anbefalt Intel C2D e8400.

 

Edit: oppdaterte til rett link

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Tomshardware har gjort en sammenlikning: http://www.tomshardware.com/reviews/graphi...video,2030.html

 

Asus Xonar HDMI 1.3 er det eneste kortet som fullt ut støtter bitstreaming per i dag.

 

 

I forhold til XBMC (for windows/linux) trenger du en rask CPU da XBMC ikke støtter multithreading. Anbefalt Intel C2D e8400.

OK så bitstreaming er ikke støttet i noen av løsningene. Dette vil vel komme om ikke så altfor lenge integrert i neste generasjon chipsets!?

 

Ikke bestemt meg om jeg skal kjøre Mediaportal eller XBMC jeg enda da jeg ikke har testet noen av disse på pc før. Mediaportal har vel støtte for multithreading!?

 

Er jo tross alt samme fyren som i sin tid startet utviklingen av XBMP(forgjengeren til XBMC) som også startet Mediaportal så i mitt hodet har jeg ingen favoritter før jeg faktisk får prøvd begge.

 

Får lese den Toms-artikkelen. Heller mot en løsning lik handlekurven min slik den er nå for heller og bytte ut hovedkort og cpu når det kommer hovedkort med all funksjonalitet jeg ønsker innebygd. Vil helst unngå dedikert skjermkort hvis det er mulig. Ikke koster det allverdens med hovedkort og cpu i disse dager ser jeg så det er en levelig løsning så lenge jeg kan se på tv-seriene mine og div filmer i mkv-format uten kvalitetstap.

 

 

Edit; Ser på den linken at det er snakk om postprossesering med tanke på forbedring av bildet hvis jeg skumleste rett. Dette er ikke spesiellt interessant for min del da receiveren min har innebygd HQV-reon skalerer som gjør masse morro med bildet den får.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Hvis du har HDMI inngang på receiveren ville jeg kjøpt dette kortet: https://prisguiden.no/product.php?productId=97487

 

Det støtter:

 

While the Radeon 3000-series pioneered an integrated audio processor for use with the HDMI output, they are limited to compressed 5.1 channel sound (like Regular Dolby Digital or DTS) or uncompressed 2-channel LPCM. These same limitations are found on the 780G chipset with the integrated Radeon 3200.

 

Nvidia upped the ante with its MCP78S chipset/GeForce 8200 by enabling the platform to support eight-channel uncompressed LCMP audio. The board fully supports TrueHD and DTS-HD uncompressed 7.1 surround sound as long as it’s decoded in software like PowerDVD.

Lenke til kommentar
For å presisere, XBMC er multithreaded, men de bruker ffmpeg codec som ikke er multithreaded. Du kan ikke skifte codec i XBMC.

 

Mediaportal støtter alle codecs som er lagt inn under windows.

Bla. cyberlinks codec som bruker skjermkortet til å dekode h264.

Når du skriver det så visste jeg det egentlig, men likeså en viktig presisering.

 

Hvis du har HDMI inngang på receiveren ville jeg kjøpt dette kortet: https://prisguiden.no/product.php?productId=97487

Jeg har en Onkyo 875-receiver med HDMI-inngang og innebygd dekoder for DD og DTS-hdformatene så jeg liker tanken på muligheten for bitstream, men inntil det er tilgjengelig integrert i hovedkort så klarer jeg meg ypperlig med ukomprimert LPCM.

 

Handlelisten min er derfor endret til dette hovedkortet :thumbup:

 

Handleliste oppdatert igjen

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...