Gå til innhold

Undersøkelse blant Pentax(samsung?) eiere. Hva nå?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dere Pentax eiere vet det, men de har ikke tenkt å slippe noe full format kamera. Blir det noe større enn APS-C dSLR fra Pentax, da blir mellom format prioritert først.

De vil forbedre APS-C kameraene K200D og K20D. Det kommer nye modeller allerede neste år.

 

Her er ett intevju dere kan lese, oversatt fra japansk. Kilden er linket der. Ikke bry dere om det som er skrevet i rødt, det er bloggeren's meninger. :nei:

 

Så hva nå?

 

1.Vil du bytte til Canon, Nikon eller Sony p.g.a. dette?

 

2.Hvis du bytter, er det mest p.g.a. mangel på FF eller mangel på objektiver og utstyr?

 

3.Hva er din mening om den nye Pentax K-m (K2000) og de nye objektivene?

 

Bør Pentax gå etter proffkundene eller holde seg i denne retningen de har bestemt seg å gå?

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel ikke akkurat noe nytt, og bør ikke komme som noen overraskelse på noen.

 

Kameraene de lager er jo helt på høyde med det beste fra de andre leverandørene,

og optikken ligger et hakk over, på høyde med Leica/Zeiss, så jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle kvitte seg med et kamerasystem bare på grunn av at det ikke finnes med 35mm brikke.

Lenke til kommentar

Her er det et kort svar: Nei!

 

Jeg skjønner helt klart ikke dette maset om FF fra alle. Jeg ser jo at enkelte proffer kan ha behov for det, men som en glad amatør uten ambisjoner om å leve av bilder har jeg egentlig ikke behovet. Personlig vil jeg nok få et bedre resultat av å bruke penger på bedre optikk eller fotokurs enn å investere i et FF hus.

 

Skal jeg bytte noe system nå blir det nok heller et micro4/3 som et tilleggs-system. For meg personlig frister DET mye mer en FF ;)

Endret av HGA
Lenke til kommentar
Her er ett intevju dere kan lese, oversatt fra japansk. Kilden er linket der. Ikke bry dere om det som er skrevet i rødt, det er bloggeren's meninger. :nei:

Er så forbanna lei av den evinnelige sutringa til RiceHigh... men men!

1.Vil du bytte til Canon, Nikon eller Sony p.g.a. dette?

Nei, antagligvis ikke. Å kjøpe seg over i ett nytt system nå blir for stor kostnad for meg p.t. Men om økonomi ikke var en begrensende faktor, kanskje.

2.Hvis du bytter, er det mest p.g.a. mangel på FF eller mangel på objektiver og utstyr?

Bytter nok ikke, men mangel på værtette objektiver i non * klassen er en mangel etter min mening. Jeg synes også at Pentax mangler alternativer i tele-enden, spesielt av den lyssterke typen.

3.Hva er din mening om den nye Pentax K-m (K2000) og de nye objektivene?

Veldig interessant. Jeg kan godt komme til å kjøpe en K-m som ett ekstra kamera. Med en DA 40 pancake på så har man en rimelig kompakt pakke. DA 18-55 skal jeg ikke gå inn på noe særlig. Jeg er ikke fornøyd med min i det hele tatt (og en lettere versjon er likegyldig for meg). Men 50-200'ern derimot er faktisk morsom. Lett og kompakt, lyssvak riktignok, men overrasker meg stadig over hvor anvendelig den er. At den blir enda lettere skader ikke.

Bør Pentax gå etter proffkundene eller holde seg i denne retningen de har bestemt seg å gå?

Tja.. en synes vell alltid at det er stas når proffene bruker det som vi glade amatører bruker. Men er det viktig for min del, nei. En helhjertet satsning på APS-C virker som en fornuftig tanke p.t. Forhåpentligvis vil de fortsette utvikling av mellomformat, slik at vi har noe å sikle over i fremtiden.

Lenke til kommentar

Nja, ikke alltid. Men jeg henger ikke med på den FF-greia som alle snakker så om. Jeg kommer ikke til å savne FF hos Pentax, jeg er strålende fornøyd slik det er nå. Og om jeg skulle ha behov for FF, så kan jeg kjøpe en brukt 5D, tilgang til mengder av kremoptikk er grei likevel. Jeg har ikke gjort det ennå, jeg foretrekker K10D.

Lenke til kommentar

1. Nei, en av fordelene med Pentax/Samsung er jo at de ikke har noen modeller over K20D/GX-20 derfor får mange funksjoner som man må betale mye mer for hos andre produsenter. Eks. Værtetting og at du har tilgang til så å si alt av funksjoner på selve kamerahuset.

 

Eneste fordelen jeg ser med Nikon/Canon er høyere seriebildehastighet, men jeg tror Pentax snart vil kommer med noe raskere. Blir jo litt rart når det er det billigste kamerahuset (K-m) som har høyste seriebildehastigheten av Pentax kameraene:P

 

2. Selv om Nikon og Canon har en del objektiver som Pentax ikke har, så har jo Pentax mye lavere pris på tilsvarende objektiver. Ta f.eks Pentax DA* 16-50 F2.8, Canon 17-55 F2.8 og Nikon 17-55mm F2.8.

 

3. K-m mener jeg er et genialt konsept, bare veldig synd at det ikke har værtetting. Det er både et godt nybegnnerkamera, og det ser ut til å kunne bli et veldig godt eksta kamera for de litt mer viderekommene Pentaxbrukerne.

 

Blant de nye objektivene så skal jeg ha en DA* 55mm F1.4 :). Skulle gjerne hatt Pentax DA* 60-250mm F4, men den er litt i det dyreste laget. De to siste 18-55mm og 50-200mm er veldig god inngangspakke for nybegynner, og kan fortelle dem mye om hvilke objektiver de bør investere i senere.

Lenke til kommentar

En må jo spørre seg om behovet for FF er tilstede, og ha i mente at det ikke bare er fordeler å hente. En annen ting er at kjøret/utviklingen på APS-C er så stort og vi har sett så god utvikling på sensorer m.m. at vi nok kan slå oss til ro med å forvente forvente ytterligere forbedring i kvaliteten (tenker på støy/følsomhet) på bildene fanget med slike "små" sensorer, som gjør FF til et fullstendig ikke-tema for de fleste.

 

Hvis jeg skulle få lyst til å bytte, vil nok årsaken ligge i at praktiske begrensinger som f.eks. max sync-hastighet (1/180) blir et så stort irritasjonsmoment at en går lei av kompromiss. Jeg ser ikke bildekvaliteten som en særlig relevant faktor i den sammenheng med mindre jeg mot formodning skulle bli glad i eller få behov for høy følsomhet.

 

"Proffkundene" tror jeg nok er litt fanboy's de også, så å løpe direkte etter dem er nok ikke det smarteste Pentax kan gjøre – med mindre de løper etter dem med MF, som Canon og Nikon ikke tilbyr.

 

K-m interesserer meg midt i ryggen ettersom jeg har forlatt det segmentet, og fruen mer enn gjerne får bruke DS'en. Var forøvrig ute i helga med den og skjøt litt JPG for en gangs skyld, og det var en positiv opplevelse for en som for lengst har omfavnet Raw-formatets fortreffelige fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Kan svare jeg også.

 

1. Nei. Har mere lyst på MF enn FF. Har FF med Pentax SLR, ikke digitalt, men det holder.

 

2. Har så det rekker mned objektiver. Mye vil ha mer ;) Får håper de får fingeren ut med den DA 15mm f/4 de hadde på Photokina.

 

3. Skal kanskje ha en K-m til DA 40mm min. Den virker ganske genial, venter spent på tester. Har FA 50mm/1.4, så 55mm/1.4 blir ikke kjøpt. Men DA 15mm/4 blir kjøpt så snart den er i butikkene.

 

Å jage etter CaNikon i FF segmentet er ingen vits. Det er ingen som kjøper slikt iforhold til de som kjøper dSLR av den billige sorten. Det ville blitt mye tap hvis Pentax kom med FF. Bedre å lage bedre og mere kompakte APS-C dSLR.

 

Hvis jeg skulle få lyst til å bytte, vil nok årsaken ligge i at praktiske begrensinger som f.eks. max sync-hastighet (1/180) blir et så stort irritasjonsmoment at en går lei av kompromiss. Jeg ser ikke bildekvaliteten som en særlig relevant faktor i den sammenheng med mindre jeg mot formodning skulle bli glad i eller få behov for høy følsomhet.

 

Enig der. Jeg så en video om hvordan man fikk en Nikon D80 til å styre SB-800 trådløs. Der har Pentax noe å ta igjen.

Lenke til kommentar

1.Vil du bytte til Canon, Nikon eller Sony p.g.a. dette?

Alltid likt å kjøpe "underdogen" (ifht salgstall), og har vært veldig fornøyd hittil. Ergonomien er for meg også mye bedre hos Pentax. Blir litt nedtur ofte når jeg prøver andre systemer. Fullformat spiller liten rolle, selv om jeg må innrømme at det har spilt en rolle ved objektivkjøp hittil .... Hadde uansett ikke hatt råd på en stund, og når jeg først hadde fått råd hadde det vært mer artig med mellomformat.

 

2.Hvis du bytter, er det mest p.g.a. mangel på FF eller mangel på objektiver og utstyr?

Det ville uten tvil være pga sistnevnte. Pentax er kjent for å ha noe å tilby i de billige og dyre segmentene, men ikke det midt i mellom. Blitsstyring er som nevnt et område som mangler litt.

 

3.Hva er din mening om den nye Pentax K-m (K2000) og de nye objektivene?

Det er jo ikke akkurat nye utgaver av kremobjektiver, så det interesserer meg midt i * om de har blitt 20-30 gram lettere. K-m synes jeg derimot var glimrende, for det gjør det lettere å anbefale Pentax til nybegynnere (ev. studentsegmentet).

 

4. Bør Pentax gå etter proffkundene eller holde seg i denne retningen de har bestemt seg å gå?

 

De har jo alltid vært for entusiastene, ikke proffene, og synes de bør holde seg der. Pentax er et lite firma, og de har ikke råd til å satse på mer enn maks to områder (crop og mellomformat). Det vil kreve enorme ressurser til utvikling, for å ikke si imagebygging og markedsføring, for å få en fot innenfor proffmarkedet.

Lenke til kommentar

Godt å se at flere av meg er lei av alt FF-pratet. Det er blitt en hype som merkene ønsker, for å få oss til å bruke enda mer penger. Og folk biter åpenbart på så det holder. Noen her på bruket har nå brukt rundt 35.000 på to kamerahus i løpet av det siste året. Det er kjapp utskiftingsrate. Hadde det ikke vært for at det blir skapt et (kunstig?) behov for FF, så hadde folk vært lykkelige med sin nye D300 i mer enn et år. Kommersen vinner igjen, juhuuu.

 

Og hvorfor skulle Pentax gjøre noe de aldri har gjort før, nemlig å satse på en markedsandlel i proffsegmentet. Der er det et mye mer presset marked enn på entusiast og konsumentskiktet. Nei, det vil være direkte uklokt av dem.

 

Kos dere med DX og Pentax, folkens. Det er ingen grunn til noe annet. Og jeg kan ikke se at noen her har begynt å ta bedre bilder med sine stadige utskiftninger. Når jeg tenker meg om har jeg knapt nok sett et eneste bilde fra de som er mest aktive på byttefronten, med noen få hederlige unntak. Kanskje BK er for simpelt for de med så flott utstyr, eller kanskje de rett og slett ikke tar bilder, men bare tester seriehastighet og dof :p

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Kos dere med DX og Pentax, folkens. Det er ingen grunn til noe annet. Og jeg kan ikke se at noen her har begynt å ta bedre bilder med sine stadige utskiftninger. Når jeg tenker meg om har jeg knapt nok sett et eneste bilde fra de som er mest aktive på byttefronten, med noen få hederlige unntak. Kanskje BK er for simpelt for de med så flott utstyr, eller kanskje de rett og slett ikke tar bilder, men bare tester seriehastighet og dof :p

 

Det kan tenkes. Det blir som med de som overklokker PC'n. De kjøper og bytter hele tiden, har PC som kan ta de heftigste spillene/programmene, men bruker den kun til overklokking og nettsurfing. :roll:@

 

 

Edit: Godt å høre at det er mange Pentax eiere som trives med Pentax og vil holde seg til dem. De har jo sinnsykt herlig fastoptikk, både de billige og de dyrere FA Limited.

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar

Jeg har mange ganger vurdert å bytte andre veien, fra Canon til Pentax, og vurderer det nå igjen siden jeg har blitt veldig glad i lyssterk fastoptikk.

Og akkurat på det punktet er det ingen som slår Pentax, både når det gjelder kvalitet og størrelse.

 

Den eneste ulempen er at Pentax-hus ikke ligger voldsomt godt i mine hender, men det er kanskje bare tilvenning?

Kanskje jeg burde lånt meg et hus en helg, så jeg får konstatert om Pentax er et alternativ for meg.

Noen som vil byttelåne? :)

Lenke til kommentar

(Uten å ha lest linken, antar jeg at dette handler om at Pentax ikke har noe FF under utvikling e.l)

1.Vil du bytte til Canon, Nikon eller Sony p.g.a. dette?

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe FF på veldig veldig lenge, crop har nemlig en annen fordel, nemlig mer tele. Skulle jeg engang bytte vil det ikke være p.g.a at pentax ikke har FF.

 

2.Hvis du bytter, er det mest p.g.a. mangel på FF eller mangel på objektiver og utstyr?

 

Pentax mangler fortsatt litt på objektivsiden, spesielt i teleenden (ny roadmap viser at det er noe på gang her). Skulle jeg engang bytte (noe som er helt uaktuelt) vil det isåfall være tilgjengligheten til forskjellig utstyr.

 

3.Hva er din mening om den nye Pentax K-m (K2000) og de nye objektivene?

 

Kommer ikke til å¨kjøpe det, men pentax driter seg nok ikke ut på dette, kanskje dette kan øke Pentaxs markedsandel noe jeg ser på som positivt. Veldig strategisk kamera uansett.

 

4.Bør Pentax gå etter proffkundene eller holde seg i denne retningen de har bestemt seg å gå?

Edit:

Hva er retningen de har bestemt seg å gå nå? Mener at Pentax trenger et kamera i klassen D300+ , spesielt med tanke på hastighet. Samt en komplett objektivpark. At Sigma har bedre utvalg av teleoptikk til pentax enn pentax selv sier vel litt. Mer proft enn det trenger de ikke gå.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

1. Nei, kommer ikke til å bytte pga mangel på FF. Det er jo heller ikke helt utelukket at Samsung finner på noe sprell med Pentax-fatning etterhvert. Uansett tar jeg en beslutning om eventuell fortsatt APS-C satsning med fatning (i mitt tilfelle Pentax-fatning. Jo, det var vel litt billig humor...).

 

2. Jeg ser p t ingen grunn til å bytte av noen grunn. Jeg opplever ikke at det for mitt bruk er mangel på utstyr, snarere tvert i mot slik at det finnes uendelig mye mer enn jeg ser å ville ta meg råd til.

 

3. Greit kamerahus, og spennende nye objektiver. Skulle gjerne ha en DA* 60-250.

 

4. Jeg vet ikke om det er fullstendig motsigende strategier å velge. På mange måter kan man si at de faktisk går etter (en del av) proffkundene ved en eventuell satsning på mellomformat. Mellomformat vil jo gi enda mer til proffkundene innen blant annet landskap- og portrettfotografering.

Lenke til kommentar

Nå var eg så heldig å disponere en D3 (Nikon) ei heil helg, i lag med 14-24/2.8 og 24-70/2.8 og gjorde grundige samanlikningar mot min K20D og eg kan ikkje seie at eg saknar anna enn søkaren og Iso egenskapane til D3 en. Bildemessig trudde eg det skulle bli større forskjell mellom FF og APC, men der vart eg litt skuffa :hmm: K20D en stod seg iallefall veldig godt mot D3 en, og dermed godt i forhold til eventuelle FF planer, og utflagging til andre leirar. :hrm:

 

Optikkmessig mangler nok Pentax litt i lengste enden, sjølv om det har komt seg betrakteleg siste året, og det hjelper også at tredjepartsoptikk er begynt å komme for fult. Det som eg saknar, er litt meir vertette fastoptikk, men det kjem nok.

 

Spesifikasjonane på Km (2000) er ikkje dårlig, og eg trur at det vil bli eit godt entrykamera og kamera nr 2, for min del har eg framleis DS en, og den gjer jobben enno, sjølv om eg saknar SR.

Den nye DA*60-250/4 er krop objektiv av 100-400/x-x,x av FF variantane hos konkurentane, og eg reknar med at optisk vil dette bli veldig bra, for i følge Pentax, var forsinkelsen begrunna i at Hoya ville gjere noko ekstra optisk med dette, men det får no tida visa. Vurder å bytte DA*50-135/2.8 med denne, om den blir som eg håper.

 

DA*55/1.4 er eg spent på, det er Jun Hirakawa som er designer av denne, og han står bak klassikarne FA77/1.8 Ltd FA43/1.9 Ltd, FA*80-200/2.8, FA*600/4, FA*85/1.4 ++ og er en mester i å lage objektiver som leverer en fin bokhe. I følge eit interjuv med Hirakawa, seier han "the new lens will be creamier than *85 mm and offer more punch than the FA77 mm" så blir den det, blir nok denne og å finne i samlinga mi med tid og stunder. :blush:

 

Når det gjelder proff/studiobruk hadde/har Pentax mange 645 brukere, og eg trur nok det er lettare for dei å lykkast på det området, enn å begynne å slåss i High End FF markedet. Elles når det gjeld proffmarkedet er det vel kva dei treng for å gjere jobben som er viktig, i lag eventuell oppfølging/service. Vart interjua av en journalist med Canon G5 med ekstern blitz større enn kamera, for litt sia, det gjorde nok jobben, sjøl om en ikkje tenker på G5 som proffkamera.

Lenke til kommentar

Får vel svare jeg og.

 

0. De som har kjenskap til RiceHigh fra før av skyr ham som pesten for det meste.

Hva han sier og mener om Pentax bryr meg fantastisk lite, det eneste jeg bryr meg om er at han hevder han 'liker' Pentax, men jobber ræven av seg for å skremme flest mulig vekk fra merket. Det går heller ikke an å diskutere sak med han, da innlegg som han ikke kan svare på blir oversett.

 

1.Vil du bytte til Canon, Nikon eller Sony p.g.a. dette?

 

Nei.

 

2.Hvis du bytter, er det mest p.g.a. mangel på FF eller mangel på objektiver og utstyr?

 

FF bryr meg rett og slett ikke.

Det koster for mye penger. Støyegenskapene til crop blir bare bedre og bedre, dette gjelder FF også, selvsagt, men hvorfor skal jeg kaste vekk fordelene med crop for å få bedre støyegenskaper når jeg er fornøyd? (Og jeg har en K10D, K30D som kanskje blir mitt neste kamerahus vil være fullstendig overlegen.)

 

Jeg trenger ikke å skape et kunstig behov for enda dyrere optikk for meg selv, når jeg fremdeles ikke klarer å utnytte kameraet til det fulle. Det er jeg som er begrensningen for hva som kommer ut av mitt kamera, FF eller ikke vil ikke forandre den saken.

 

3.Hva er din mening om den nye Pentax K-m (K2000) og de nye objektivene?

 

Har ingen mening om K-m. Kameraet er ikke interessant for meg, men det er bra at de nå har et kamera i det segmentet. Dette kan være med på å trekke flere brukere til Pentax, og igjen føre til økt satsing fra Pentax.

 

De nye objektivene frister. DA* 55mm er et objektiv jeg har lyst på. Men jeg har mest sannsynlig ikke brukt for det. 55mm er en brennvidde jeg nesten aldri bruker, da jeg tar særdeles lite portretter.

 

DA 15mm Ltd er et objektiv jeg ABSOLUTT kommer til å vurdere. Pr tid har jeg 18mm som største vidvinkel. 15mm er en god del videre, samtidig som jeg har veldig gode erfaringer med mitt Ltd objektiv. Ltd er kvalitet tvers igjennom.

 

DA* 60-250/4 frister. Men koster for mye for tiden. Behovet er heller ikke tilstedet. Jeg har DA 50-200mm men det er begrenset hvor mye det blir brukt. Kjekt å ha til tider, men ett brennvidde område som blir for lite brukt hos meg for tiden til at jeg kan ha et slikt objektiv liggende på hyllen.

 

 

4.Bør Pentax gå etter proffkundene eller holde seg i denne retningen de har bestemt seg å gå?

 

Pentax har da en visjon om proffkundene. Men da med MF.

Dette mener jeg er en sunn visjon. De går da for et annet marked, et som de tidligere har vært fremtredende i. Det VIL bli mer fokus på Pentax som merke dersom de leverer et MF kamera og får en del (internasjonalt anerkjente) proffer (Altså ikke hobby-proffe med for mye peng i lommen). Dog ser jeg ingen grunn til at de, foreløpig, skal kaste seg på FF bølgen. Om 2-5 år, så bør det kanskje komme et slikt kamera, men det er da etter at de har fått en skikkelig komplett (noe som de nesten har nå) linje med optikk til crop. Når de har det, så kan de heller begynne.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Personlig har jeg mange bilder igjen å ta med DX huset mitt før jeg i det hele tatt vil tenke på å savne FF. For øyeblikket er fokuset mitt å handle inn optikk i vidvinkel-enden og etter det blitser og paraplyer.

 

Det ville være særdeles ustrategisk av Pentax å prøve seg på proffmarkedet. Nikon og Canon ville konkurrert de helt ut i løpet av få år. Samtidig ville det ført til at de mister fotfestet i amatør/entusiast-segmentet ved å fokusere på mer avanserte brukere.

Lenke til kommentar
Noen som vil byttelåne?

Hvis du bor i Haugesundsområdet..

 

De som har kjenskap til RiceHigh fra før av skyr ham som pesten for det meste.

Jeg har funnet mannen dels underholdende, sammen med all irritasjonen hans anti-tilhørere har lirt ut av seg. Det er vel neppe mye tvil om at mannen mangler litt på krona, men han er sikkert en alle tiders tjommy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...