Gå til innhold

Jeg skjønner ikke Gimp helt. help?


Anbefalte innlegg

jeg lasta ned Gimp 2.4 (eller noe sånt). men jeg skjønner serriøst ikke så mye av det, greier å bruke sånn malepensel- dings å sånn.

Men kan man ikke bruke effekter og sånn på bildene ? har bare funnet ut av svart-hvitt effekt ,ikke noe mere ? :O

 

jeg synes picasa var mye lettere, men ikke et så bra program.

Men hvis man da skal legge til effekter på bildet, hva gjør man da?

okei, jeg er litt lat, orker ikke og utforske Gimp, lettere å bare få svar her, hadde vært hyggelig.

 

 

FORRESTEN, vet dere om et eller annet bilderedigerings-program som er bedre enn Gimp, OG kanskje litt mindre avansert enn gimp, og som også er gratis ?? :):)

 

thanks :)

Endret av raggis93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med episode 1 og 2 av videopodcasten Meet the GIMP, som du finn her:

http://meetthegimp.org/getting-the-old-shows/

 

Då får du ein liten introduksjon til programmet.

 

Men hvis man da skal legge til effekter på bildet, hva gjør man da?

Kjem heilt an på kva effekt ein vil ha. Det er ein haug ulike effektar (filter) under Filter-menyen. Prøv deg fram. For å lære meir om eit spesifikt verktøy, les i dokumentasjonen.

 

FORRESTEN, vet dere om et eller annet bilderedigerings-program som er bedre enn Gimp, som også er gratis
Om det er betre skal eg ikkje seie, men eit anna populært gratisprogram, som kanskje har eit litt finare grensesnitt, er Paint.NET:

http://getpaint.net/

Lenke til kommentar

Trykk på penselikonet og tegn i bildet ved å holde inne museknappen. Verre er det ikke. Med effekter mener du kanskje det du får ved å høyreklikke i bildet og finne noe under 'Filter'-menyen?

 

Gimp og Picasa er ikke samme type program (de forsøker å gjøre forskjellige ting), så de er ikke helt sammenlignbare.

 

Jeg vet ikke om noe bedre fri programvare enn Gimp for bilderedigering.

Lenke til kommentar

Tusen takk for linken og Takk for hjelpen :)

ER det meningen at det skal være 2 vinduer i Gimp ? litt sånn forvirrende.

På den ene er det malepensler osv, og på den andre er det ..? litt sånn uvant med så avanserte greier :)

 

BTW, finnes det ikke gimp på norsk ? :)

Endret av raggis93
Lenke til kommentar
ER det meningen at det skal være 2 vinduer i Gimp ? litt sånn forvirrende. På den ene er det malepensler osv, og på den andre er det ..? litt sånn uvant med så avanserte greier :)
Det er meininga at det skal vere (minst) to vindauge i Gimp ja. Om du har sett episode 2 av Meet the Gimp veit du at ein kan arrangere innhaldet i vindauga i stor grad slik ein sjølv ynskjer. Standardoppsettet er slik at det i det eine vindauget er verktøyboksen og verktøyinnstillingar, medan det andre vindauget inneheld (om eg hugser rett) lagpanelet, kanalpanelet, banepanelet og angreloggen i øvre del, og penselvelgaren (trur eg) i nedre del.

 

BTW, finnes det ikke gimp på norsk ? :)
Jodå, men Gimp bruker som standard det språket operativsystemet er satt til. I Vista vel ein dette i Kontrollpanelet, under Innstillingar for region og språk --> fana Format.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...