Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

farlig høy temp på cpu


Anbefalte innlegg

jeg har em q9300 OC 3.1. tempen under stress test er 80 grader. ved 3.2 er den 92. er dette farlig? en kompis da det kunne være at å flashe bios kunne fikse en eventuell målingsfeil men det gjorde d ikke. har en north-q komplett vannkjøling på cpu'n. kan tempen være en feil eller er dette normalt? bruker real temp for å måle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags program bruker du for å måle temperaturer?

 

Det kan, og kanskje bør, være feil avmåling. 92 grader er dødelig for prosessoren din, og hvis det er riktig så skulle den vel gjerne vært død.

 

Dette er vel kanskje også feilpostet i og med at maskinen fortsatt virker :p

bruker real temp. kan være dette var feil forum ja, men ingen svarer på de andre forumene å jeg ble lei av å vente. har lyst å kjøre vdpu på 3.2 men hvis 92 grader stemmer så vil jeg jo ødelegge den?

Lenke til kommentar

Temperatur dødelig? Prosessoren ville ha skrudd seg av før den nådde "kritisk temperatur" som ligger vanligvis rett over 100 C. Enkleste metoden er å kjenne på kjøleribben under stress testen. Du finner fort ut om det er 92 grader eller ikke.

 

Det er vanskelig å ta livet av en prosessor nå til dags, spesiellt med tanke på temperatur.

Lenke til kommentar

Høy temperatur i seg selv er ikke farlig på nye cpu, men det kan ha stor betydning for stabilitet.

 

For å oppnå så høy temperatur, må det være noe galt med kjølinga eller avlesningene.

 

Har ikke vært i nærheten av sånne temperaturer, selv med stock kjøling på Q6600@3,3GHz

Den utvikler betydelig mer varme enn en Q9300 på samme hastighet.

 

Et tips for å få lavere temp. er å finne lavest mulig CPU VCore som gir stabilitet i Prime95.

Stresstest må kjøre noen timer.

Selv kjører jeg 24+ timer, for 24/7-oppsett.

 

Hva er idle temp.?

Vann-temp.?

Hvis idle temp også er veldig høy, er det nok avlesningene som er feil.

 

Er det denne vannkjølinga du har? : NorthQ

Hvis vanntemp er høy kan du vurdere en annen radiator, eller en ekstra.

 

RealTemp må forresten kalibreres.

Ellers kan du få totalt upålitelige temps.

Lenke til kommentar

Kalibrering++

 

For å kalibrere, må du klokke ned cpu igjen.

Det er for å sørge for minimum varmeutvikling.

Bare skum gjennom til du kommer til calibration.

 

Hvis du ikke setter CPU-spenning manuelt, bør du sjekke denne i BIOS eller f.eks. CPU-Z.

Du trenger neppe mer enn ca. 1,2V (BIOS) for å klare 3GHz+.

Litt avhengig av CPU og hovedkort.

Står denne på auto, risikerer du at den blir satt alt for høyt når du klokker veldig høyt.

 

Det er litt uenighet om hva som er trygg spenning, men holder du deg på maks. 1,3V-1,35V reell spenning (45nm), bør du være rimelig trygg for 24/7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...