Gå til innhold

Trenger tips om nytt HK


Sinnapels

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8Gb på nForce kort til Intel er dataverdenens svar på ekstremsport.

Det er da nForce mølet begynner å hoste og harke seriøst og vil absolutt ikke henge med.

Dine valg er svært smale og det kommer som oftest på ett fett hva du velger, ASUS eller EVGA :p

XFX er prikk likt Evga kortet så ingen forskjell der bortsett fra esken.

Lenke til kommentar
Ja, jeg visste om det du skrev der. Men lurte egentlig på hvilket hk som er best til det jeg skal ha det til. Det finnes tydligvis ikke gode hk til litt råere rigger. Bare til vanlig mann i gata, med 2-4gb ram. 2-3 disker osv...

 

2-4Gb ser ut til å være en kjent begrensning om du ikke har større minnemoduler.

nForce viser problemer når alle slottene er fulle, Intel sine brikkesett er der mye mer fleksible og mer tolerante.

Ellers er også Nvidia sin RAID løsning svært ustabil, fleste har opplevd ett RAID krasj etter ca 3 måneder.

For deg står det vell mest mellom ASUS sin 780i Striker, og EVGA, XFX 780i.

6xx er ikke mye å satse på, da disse sliter litt med 45nm CPUer, da er Quad spesielt ett problem.

Lenke til kommentar

Tusen takk for en fin post, som besvarte akkurat det jeg lurte på.

 

Men tenkte å ramse opp all min hw for å få ett litt bedre tips:

 

Intel Core 2 Quad Q9450 (45nm)

2x4 gb Corsair Dominator

280gtx X 2 - Vil ha det i SLI

8 disker hvorav en SSD os disk. (Kjører ikke raid)

og en dvd brenner. Alt er s-ata, bruker ikke IDE.

 

Hvilket type kort er det som kan funke da?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan SSD oppfører seg med nForce brikkesettet men jeg har ikke funnet info som tyder på at det ikke går.

Hos deg er det nok ASUS Striker 2 Formula som gjelder, EVGA og XFX har litt problematiske plasseringer på SATA portene.

Men alle kortene har kun 6x SATA porter.

 

Dessverre er nForce ett lite attraktivt brikkesett så antall produsenter som vil gjøre noe med det er svært få.

Kun MSI (Holder sjeldent mål), ASUS og XFX/EVGA er produsenter som har 780i brikkesett på programmet.

Mens MSI satser på billig markedet så er det ASUS og XFX gjengen (Inkludert EVGA siden det er NØYAKTIG samme kort) som har enthusiast delen.

Nå er det blandede følelser om ASUS her også siden Nvidia fører en agressiv politikk mot de som ikke vil bygge på deres design (Altså samme features og kliss likt kortet som EVGA og XFX selger) så får de ingen support med brikkesettet til BIOS koding for eksempel.

Dette betyr da at ASUS har måttet "reverse engineere" brikkesettet til Nvidia for å så prøve å løse noen floker her og der, mens XFX og EVGA får supporten direkte fra Nvidia selv.

 

Bare noe å tenke på når det gjelder hovedkort designet, men skal man ha SLi så er det ett nødvendig onde.

Men minneproblemene ligger ikke i produsenten selv, men Nvidia som ikke helt har fått styr på minnekontrolleren og selve nordbru designet.

Lenke til kommentar
Da prøver jeg Asus Striker 2 Formula. Det virker som om det som kan funke best. Kan selvfølgelig korte ned til 4-6gb ram viss det blir betydelige problemer.

 

Tusen takk for en sakelig og god hjelp 007CD :)

 

Blir det problemer så husk at det noen ganger kan hjelpe på å få tak i ett nytt nForce hovedkort, samme type hovedkort har ofte småfeil som lager problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...