Gå til innhold

Prosessor og hovedkort til server


[space]

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe litt deler og sette sammen en maskin som skal være filserver, og kjøre vmware server, med 3-4 virituelle maskiner gående.

 

Serveren kommer til å kjøre ubuntu, regner jeg med, ettersom det er den linuxdistroen jeg er mest kjent med for øyeblikket.

 

Vil det ha noen fordel med core2 quad, i forhold til core2 duo cpu? (i samme prisklasse vel og merke)

 

Hvilket hovedkort er passe egnet for oppgaven?

Ser da etter et med sata, Gblan, og gjerne integrert skjermkort så jeg slipper ha det i tillegg. Får jo slike kort ned i 400,-

Rettferdiggjør et kort til 900,- seg i forhold til det billigste? Skal bare trykke på power en gang, så skal det stå og kjøre, uten tweaking eller noe som helst.

Vil jeg i praksis merke forskjell mellom 2 kort, så lenge begge virker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quad core kan være en fordel om de virtuelle maskinene dine faktisk skal jobbe. :)

 

Når det gjelder pris på hovedkort har jeg brent meg på å kjøpe billig-billig. Diskkontrolleren (ICH7) på det billige kortet holdt ikke mål, og jeg fikk elendig ytelse på diskene (software-RAID). Byttet til et med ICH9-kontroller, og nå er det bare fryd og gammen... men det kostet jo litt ekstra.

Lenke til kommentar

Trenger du ikke IO-båndbredde til mange disker, så går det nok greit med et billig kort.

 

Linux støtter så mange kjerner du kan kaste på den (i praksis ihvertfall). Hva VMWare støtter kan jeg igrunn ikke svare på, men ville syns det var rart om den ikke kjørte hver virtuelle maskin som en egen prosess (og dermed på sin egen kjerne).

Lenke til kommentar

Da tenker vi ganske likt :)

 

Regner egentlig med det er slik du skriver her.

 

Får se om det blir noen innkjøp. Mangler bare hovedkort, prosessor og ram, så burde lett klare å skru sammen en grei server for rett rundt 2500 kroner.

 

Egentlig ikke noe å tenke på, men greit å kjøpe riktig deler med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...