Gå til innhold

.gif: Endre oppløsning, men ikke størrelse -- i batch?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen tusen giffer jeg skulle ha behandlet på følgende måte (de skal OCRes, og verktøyet mitt (Adobe Acrobat) krever minst 144 dpi -- hvis noen vet hvordan jeg kan omgå denne grensen, så gi gjerne et pip, det ville ha vært enklere).

 

-> De er store (tar hele skjermen), og 96 dpi.

-> Jeg ønsker å beholde all informasjon (hver eneste pixel), men modifisere dem ved å gå ned på fysisk omfang og opp i oppløsning. Jeg ønsker rett og slett å zoome ut med en faktor på minst 1.5 (ev. høyst 2/3, avhengig av hvordan du ser det), så oppløsningen som fila oppgir øker til minst 1.5 x 96 = 144.

 

Jeg har prøvd med et par testfiler å importere til Acrobat, eksportere pdfen til .tiff med større oppløsning, importere tiffen og OCRe den, og det går helt greit (uten feil i teksten), bortsett fra én ting: I .tiff blir hvert bilde da på en megabyte i stedet for 50k. Multipliser det med "noen tusen", det går bare ikke.

 

Og jeg har prøvd å lese .gif-headere med en hex-editor, og endre på fysisk størrelse. Det er jeg ikke flink nok til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er ute etter et gratis verktøy så er programmet IrfanView svært god på batchjobbing og konvertering.

 

I IrfanView kan du gjøre slik:

 

1. menyvalg file > batch conversion/rename

2. I seksjon "batch conversion settings"

- velg ønsket filtype under "output format"

- kryss av for "advanced options" i seksjon

- set dpi value = 144

3. bla deg fram til gif-filene dine og legg til disse under "input files"

4. velg output mappe og trykk "start batch".

 

Fant et par lenker som kan være til hjelp:

http://www.llrx.com/features/adobe8.htm

http://www.planetpdf.com/enterprise/articl...?ContentID=6860

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...