Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Handle bilstereo fra usa, hva er bra og ikke, samt hvilke netshops er å anbefale?

Brian

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Driver å leter etter nytt anlegg, og har planer om nytt frontsett, bakhøyttalere og forsterker. I tillegg skal jeg ha dempematter og alarm, og evt alt annet som trengs i tillegg. Hvilke netshops er best på utvalg og pris? Har sett en del på DENNE siden som har alt jeg trenger. Er det bedre alternativer der ute, eller er dette en dugbar butikk?

Så kommer det til hvilke komponenter jeg skal velge, jeg er oppdatert på lydsiden, men det er kun på hifi anlegg, og ikke bilstereo. Det er vel alltids noe jeg bør styre unna, og noe som er over gjennomsnittet bra her også? Evt hva og hvilke merker som man bør styre unna og ikke. Musikken jeg hører på er i de aller fleste tilfeller metal og rock sjangeren. Liker mye dynamikk, men samtidig klar og pen lyd. Mer som bilstereoens svar på patos, klipsch osv. Finnes det noen gode alternativer der? Har sett litt på Infinity, er det noe å satse på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jaja, tror jeg har bestemt meg for å bruke den butikken jeg linka til uansett, etter mye googling osv virker det som om de er litt billige.

Va tycks om dette oppsettet?

Frontsett: Infinity Kappa 60.9cs

Forsterker: Power Acoustik OV4-1600

Bakhøyttalere: Litt usikker enda, har hørt at det er mulig å få plass til 6x9 bak i de orginale dekslene. Leste at dette ville gi bedre lyd enn å erstatte med tilsvare bakhøyttalere som står bak orginalt, 4-5" komponentsett. Så litt på Infinity Reference 9623i

Og i tillegg dempematter for dørene osv.

Noen som har kjennskap til hvordan disse komponentene låter?

Endret av Brian
Skrevet

Jeg har og vært inne i den nettbutikken de siste dagene og snoka litt rundt. Jeg ville ikke valgt Power Acoustik fordi forsterkerne deres er utrolig lette (spart inn på komponentsiden) i forhold til ytelsen deres. Gå for alpine eller noe mer kjent. Er tross alt bare 500 kroner for en forsterker som gir mye renere lyd.

Trykk på den der "Get it for less" knappen hvis du ser den. Har "pruta" av opptil 50 dollar på enkelte ting.

www.jetcarrier.com er og en fin bil. Får opprettet mailbox i USA som du sender delene til, for at de igjen sender delene til Norge med båt. Mye billigere enn feks UPS eller fedEX.

Kunne ikke tenke deg å bestille sammen? Bor i Tr.heim og skal bestille fra den siden jeg og snart ;)

Skrevet (endret)

Ja, har sett litt på den jetcarrier, det blir jo veldig mye penger spart, i og med at de fra butikken skal ha 250-300 usd bare i frakt. Med jetcarrier kan jeg godt ta sjøfrakt, hvor det vil koste 295,- opp til 70kg, og deretter en liten sum for å få det opp til Trondheim. Tja, kan jo alltis prøve på det, men jeg kommer ikke til å bestille før litt ut i neste måned, nå skal jeg i første omgang bestemme meg for hva jeg skal ha.

Har sett litt mer på forskjellige forsterkere nå, men finner ikke det ultimate valget. Har funnet frem tre nye forsterkere som jeg har sett på, Precision Power PPI A600/4, JBL PX300.4 (Fått gode tilbakemeldinger, den som frister mest i øyeblikket), og Hifonics ZXi 8408.

Vuderer også å bytte ut bakhøyttalerne til Infinity Kappa slik at det blir likt med frontsettet.

Endret av Brian
Skrevet

Men hvordan er lyden i Alpine? Jeg hører som sagt aller mest på rock og metall og vil ha et anlegg som matcher det. Liker også litt dynamikk og punch i bassen, men ikke så mye som en sub gir. Jeg leste iallefall noen tilbakemeldinger på kappa frontsettet at de hadde akkurat denne lyden, litt trøkk og dynamikk samt god og klar lyd. Men kan Alpine matche dette? Infinity er iallefall et godt merke når det kommer til hifi, så jeg hadde nesten regnet med at de ikke var så ille på bilstereo heller.

Skrevet

"after blowing up my infinity references I needed something better. I have always been a fan of alpines subwoofers and figured i would give there speakers a chance. Hooked them up to my alpine 4 channel amp and they sound awesome, I can hear things i did not hear before in my songs. well worth the price."

Jeg skal ikke si noe sikker om Alpine mot Infinity. Begge er udiskutabelt gode merker. Har forresten samme musikksmak som deg, men synes det gjør seg med en subwoofer for å dekke for veistøy og for å få det siste lille ut av en sang. The chosen pessimist av In Flames er for eksempel kjedelig uten de lange dype basstonene, rundt 1:10, som du bare får frem med et skikkelig anlegg.

Tenk over ihvertfall om du vil invistere i en 5 kanaler med 2-300W rms til subb-kanalen, koster ikke så mye ekstra om du allikavel skal bestille fra usa.

Om du er usikker på om 6x9" passer så har dem 5x7" rart nok :p

Skrevet (endret)

Ja, begge er helt klart gode merker, ingen tvil. Men vil bare undersøke litt mer rundt det før jeg tar en endelig avgjørelse, litt kjedelig å ta noe jeg ikke blir helt fornøyd med. Derfor prøver jeg å samle så mye info rundt begge alternativene som jeg kan for å kunne ta et valg derifra. Hvis Alpine er vel så bra, så er det jo en ekstra bonus at de er billigere også. :)

Jeg kommer først til å prøve uten sub, blir det slik at jeg føler en trang til å supplementere med en sub senere så er det ikke noe problem å bygge ut. Da kjøper jeg bare like så godt en monoblokk dedikert til subben istedet. Er litt ferdig med det ultrabass opplegget, er mer opptatt av at det skal spille bra nå, men selvfølgelig skal det være litt dynamikk.

Kommer til å skaffe noen adaptere til bakhøyttalerne, orginalt sitter det noen helt utrolig dårlige 4" element. Kommer til å kutte ut og montere en adapter til 6x9 på bagasjeromssiden, slik at jeg også får på orginaldekslene igjen slik at det ser orginalt ut.

Endret av Brian
Skrevet

Kan vel si at jeg er kommet i den der "ultrabassalderen" som du kaller det. 

Her er mitt subwoofervalg: http://www.sonicelectronix.com/item_11956_...troker+152.html Skal få tak i 154 som har doble 4 ohms spoler istedenfor 2 ohms spoler.

Og forsterkeren: http://www.sonicelectronix.com/item_12019_...+MRP-M2000.html 2000 w rms i 2 ohm. 

Dette bør flytte mye luft :p

Frontsett har jeg ikke greid bestemt meg for enda xD

Skrevet (endret)

Det er ikke rivningsarbeid du skal bruke den på nei? :p Jeg orker iallefall ikke et slikt oppsett, kommer til å føles som om man sitter med dotter i ørene og blir slått i brystkassa med en spade.

Men nå har jeg søkt og lest veldig mye rundt Infinity Kappa vs Alpine. Og etter en god del lesing virker det som om Infinity går seirende ut i den duellen. Min magefølelse sier også Infinity av en eller annen grunn, så det blir nesten "feil" å gå for Alpine. Tipper jeg går for Kappa både foran og bak, og krysser fingrene for at det blir bra. :)

Den siste bekymringen min nå er hvordan trøkket i kun komponentsett foran og bak vil bli. Er ikke ute etter hjerteflimmer, men litt er greit å ha, men noen sier at de har greit med bass. Så jeg får velge å tro på de og satse på at det blir nok med 6,5" Kappa komponentsett foran og 6x9 Kappa bak.

Så var det forsterker da, skal lese litt mer og undersøke litt mer i morgen. Må finne en bra match til Kappa'ene.

Endret av Brian
Skrevet

Har nesten avgjort jeg også.

- 2x Infinity Kappa 60.9cs

- 2x Infinity Kappa 692.9I

- Dynamat Extreme (komplett sett)

- Crimestopper alarm og fjernstyrt sentrallås sett

- Kabler i størrelsen slepetau

- Forsterker: Uvisst enda, men jobber med saken i skrivende øyeblikk. Mulig det enten blir Alpine, JBL eller Infinity. Ikke bestemt meg helt enda, må få tak i noe som matcher lydsignaturen til Kappaene best mulig.

- Cd spiller har jeg fra før, og det samme med strøm og signalkabel til forsterker.

Skrevet

Tror jeg slenger med en sånn 36 kvadratfotmeter pakke jeg og, billig xD

Har du noen erfaringer med Cd-spiller? Jeg er heelt blank på dette området.

Men om vi bestiller hver for oss og får det registrert som en pakke av jetcarrier, funker det for deg? 

Innenlands fra sjøtransportfraktstedet (nede ved oslo en plass) til trondheim med innenlandsfrakt på en pakke på ca 70 kg kommer på rundt 500 kroner, ta det i betraktning når du ser på priser på jetcarrier :p

Skrevet (endret)

Nei. lite erfaring ang Cd spillere til bil iallefall, men jeg har en Pioneer spiller fra før av og den funker som bare juling. God lyd og ikke noe å klage på på den.

Ja, kan funke det, hvis det går da? Har du noen erfaring derifra?

Men med fly får du kun 15kg på flyet til samme pris som sjøfrakten hvis du legger på 500kr. Så en pakke på en god del titalls kilo vil bli dyrt med fly iallefall.

edit: Det med radio er jeg klar over, og det var også grunnen til at jeg kjøpte spiller i Norge istedet. Men så har jeg omtrent ikke brukt radioen enda, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke like så godt kjøpe en skikkelig spiller fra USA istedet. Men er vel kjekt å vite at jeg KAN sette på radio om jeg vil. :)

edit 2: Forresten så sjekka jeg vekta på samtlige forsterkere jeg har sett litt på.

Alpine MRP-F450: 12 Ibs (5.44kg)

Hifonics ZXi 8006: 18 Ibs (8.16kg)

JBL PX300.4: 12 Ibs (5.44kg)

Infinity Reference 5350a: 14 Ibs (6.35kg)

Så utifra vekta virker det som om Hifonics er mest solid, litt ovveraskende.

Endret av Brian
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med jetcarrier nei, men virker ganske så "straigthforward".

Bestille varer slik at de havner innenfor samme uke.

Jetcarrier frakter dem hit, betale faktura elns, hente varene, done?

Sjekka netopp ut priskalkulator. 

Si at pakken vår (hvis vi bestiller sammen) blir 100 kg. Flyfrakt blir da 3300 kroner, sjøfrakt 495. Legg på 500 på den så kommer du opp i 1000 kroner for hele stasen. Blir nok sjøfrakt ja.

Skrevet

Ja, sjøfrakt virker billigst for meg iallefall. Men blir det 100kg da? :p Utifra vektkalkulatoren på sonic, så blir mitt bortimot 30kg ca.

Skrevet (endret)

Fikk du med butikken på kjøpet også da eller? 30kg med sub bør iallefall blåse bagasjelokket ditt halvveis til dovre når du fyrer i gang. :D

Endret av Brian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...