Gå til innhold

Ny gitarforserker til live og bandøving :) Les første post!


a7x

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :D

Jeg er nå på utkikk etter forsterker til min Gibson sg special faded..

Det jeg vil ha er en allsidig forsterker, med potensial til å utvide lydspekteret (med pedaler og sånt ;) )

Spiller det meste av sjangrer, siden jeg er med i et TenSing band.. Så jeg trenger først og fremst en fin clean lyd, den trenger ikke egentlig ha en god vreng i forsterkeren, så lenge jeg kan oppnå det med en pedal.. Forsterken må også kunne overdøve trommene i øvingslokalet..

 

Det står mellom disse:

http://www.thomann.de/gb/peavey_valve_king...tarrencombo.htm

http://www.thomann.de/gb/fender_hot_rod_deluxe.htm

 

 

 

 

Noen som har noen formeninger om de over, eller har noen andre forslag?

Hvis du skullle kjøpt en ny forsterker til rundt 7000 nå, hvilken ville du valgt, og hvorfor? (trenger ikke være en av de over..)

 

På forhånd tusen takk for svar!! :D

Endret av a7x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Takk for svar folkens :w00t:

 

Søtabror:

Jeg er ikke så hypp på å kjøpe brukt, vil helst ha en ny. Mye diggere feeling.. :p

 

Roland Cube serien har fått mye bra kritikk. Har selv Cube-30X. Prøv Cube-60 du!

 

Skal faktisk prøve Cube 60 i helgen, skal på weekend (tur :p) og skal låne forsterker av en kompis..

 

Line 6 skal jeg sjekke ut ;)

 

Bare fortsett å komme med forslag, veldig greit med personlige erfaringer også..

Lenke til kommentar

Konge at folk kommer med forslag ;)

Forslagene til nå er:

 

Peavey Valveking

Peavey Classic

Roland Cube 60

Vox

Fender Deluxe

Marshall rør-combo?

 

Kan folk skrive litt om hva som er bra me de forskjellige?

Hvis det er mulig å få en myye bedre forsterker til en del over 5000, så er det greit å vite.. Jeg er nok villig til å betale litt mer hvis jeg får mer for prisen.. ;)

 

Edit..

Endret av a7x
Lenke til kommentar

Pedaler slipper du nok ikke uansett, når du skal begynne å skaffe deg forskjellige lyder(i hvert fall så lenge du holder deg vekk fra amper med FX-krets).

 

Den eneste av rørampene som evner å pumpe ut distortion er en eventuell Marshall(JCM, TSL 601/602) som du kan finne brukt til rundt 5000(de fleste som selger vil dog ha mer enn det :tease: )

 

Men hvis du f.eks går for Peavey Classic 30 så får du lett distortion-lyd med en enkel Boss-pedal foran(OD eller DS-1)

Lenke til kommentar

Jeg antar at Valveking er best på distortion, mens classic er best på litt mildere overdrive. Har selv spilt med en akustisk gitar gjennom valvekingen min og det gikk da helt fint. :)

 

Jeg tror i alle fall at valvekingen er det beste kjøpet når det kommer til allsidighet og pris. Fender-forsterkerne og Classicen bør vel helst brukes sammen med en god distortionpedal hvis du spiller rock/meta, og det koster i alle fall rundt en tusen lapp ekstral. Valvekingen er veldig allsidig, og jeg tviler sterkt på at du får noe bedre innen 5000 +/-. :)

Lenke til kommentar

Har hatt Valveking 50w i snart et år nå og er ganske fornøyd med den, den har veldig bra cleanlyd og vrengen egner seg veldig godt til rock, ala ACDC. Hvis du er på utkikk etter vreng til hard rock og metal ville jeg kanskje vurdert enn annen forsterker.

 

Til den type vreng bruker jeg Electro Harmonix Metal Muff foran cleankanalen. Vrengen til valvekingen blir litt tam og kvass for skikkelig tsjugga-tsjugga lyd.

 

I denne prisklassen ville gjort som edge anbefaler; prøvd å finne en brukt Marshall. Er du heldig kan du også kanskje finne en ENGL-amp til 5000-6000 også.

 

Lykke til med kjøpet! :)

Lenke til kommentar

Takk for tipset =)

Men er det noen som har erfaringer med de små 5 og 6 watterne (ala Blackheart Little Giant og Fender Champion) Virker veldig greit å ha en sånn liten en man kan ta med på hytten og sånt, pluss å få ekstra trøkk til live og øvinger og sånt via et kabinett.. Men spiller de høyt nok til øving og live ? :p

 

Men hva vil dere anbefale?

Valveking?

En brukt marshall?

De små ? :p

 

Takk for hjelpen folkens :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter en forsterker som kan spille det meste, men jeg liker nok rock/blues bedre enn metal.. Liker bla vrengen i Nothing else matters soloen, Sweet Child of Mine soloen, og lyden Synyster Gates i Avenged Sevenfold bruker..

Jeg vil ha en forsterker som kan spille det meste, med eller uten pedaler.. :)

 

Er det noen som har erfaringer med Crate VTX200S ? Den har fått bra reviews på www.sound1.com hvertfall.. Det er en 200 watts solid-state forsterker ..

Endret av a7x
Lenke til kommentar

To ting:

 

Crate er ikke mest kjent for å lage solid utstyr. Funker fint om det står på et øvingsrom det meste av tiden men ikke noe du drar med deg fram og tilbake til spillejobb og øving tre ganger i uka.

 

200 watt (2x100) er IMHO bortimot galskap på en gitarforsterker. Du vil aldri ha behov for å spille så høyt som denne kan om du ikke står på en scene som er 100x100 meter og ingen monitoring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...