Gå til innhold

Lyst til å prøve å lære meg programmering nok engang... hvilket språk?


Anbefalte innlegg

Har lyst til å begynne med litt lettere programmering som kan være praktisk i jobblivet. Jobber kun med Windows baserte systemer og trenger derfor et system som kan hjelpe meg ut litt der. Har holdt på litt med VB før, men kan veldig lite. Hvilket språk anbefaler dere? gjerne noe man kan få til å fungere litt oppimot å hente ut data i AD og lignende, jeg vet ikke om det trengs noe spesielt for det eller om man kun benytter seg av batch-scripting?

 

Ønsker også noen tips om hva jeg kan begynne med, hva skal bli det første prosjektet, det er greit å begynne med noe enkelt. Ønsker å se resultater, er villig til å ofre en del tid for å få til dette, men pleier å gå lei om jeg ikke ser resultater til løpet av noen uker.. . må prøve å holde meg inne lenger denne gangen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, har vært borti, men kunnskapen er så basic at den knapt er nevneverdig. Finnes det en beskrivende liste over basic funksjonene? Mener å ha prøvd denne express før, du mener at dette kan være en grei start, hva vil jeg kunne programmere i dette? jeg vil helst få til noe nyttig. Jobben har jo ingen glede av at jeg kan å skrive "hello world" i 50 forskjellige språk :p

Lenke til kommentar

Men hva av interesse kan jeg programmere med dette etterhvert da?

 

Hvordan dette med AD, kan du noe om det? hadde vært kult å kunne hjulpet til der istedet for å leie ekstern bistand. Hente ut data fra AD burde jo egentlig være en smal sak vil jeg tro.

 

Hadde jo vært greit å kunne å lagt enkle programmer om det blir spørsmål om noe enkelt også, men tror ikke jeg kommer til å lage noe komplekst med det første.

Lenke til kommentar

Kanskje du skal satse på C# fremfor VB siden det da blir lettere å gå videre til C, CPP og java senere?

 

Uten å ha sett så veldig mye på VB, så var hvertfall førsteintrykket at det var rotete. Jeg liker nemlig bedre syntaxen vi finner i C, CPP og C#, med klammer og innrykk, samt store bokstaver i starten av klasser/ord.

Lenke til kommentar
Serverdrift, nettverksdrift og support ja.. trenger ikke å kunne å skrive applikasjoner, kommer aldri til å komme på et så høyt nivå at jeg vil skrive dem selv. Uansett, så kommer jeg ikke til å sitte å skrive applikasjoner for den lønnen jeg har i dag.. :)

Grunnen til at jeg anbefalte PowerShell var pga du nevnte AD. Hvis du hadde nevnt hva slags jobb du har hadde det kanskje vært lettere å finne noen anbefalinger.

Lenke til kommentar

Til ditt bruk er PowerShell klart å anbefale.

Du finner massevis av ferdig kode på nettet du kan forandre til ditt behov.

 

Last også ned PowerShell cmdlet'er for AD her:

http://www.quest.com/powershell/activeroles-server.aspx

 

Nye Exchange og VMWare er andre produkter som inkluderer PowerShell cmdlet'er for å enkelt kunne programmere mot dem.

Endret av j000rn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...