Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det mulig å få ny saksbehandler hos NAV?

Josefine_

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om man kan ha rett på en ny saksbehandler hos NAV? Hvis ja, hvor skal et slikt krav rettes? Er det noe reglement å vise til?

Det er snakk om saksbehandler med nedlatende og arrogant holdning til brukeren, så brukeren bare blir mer nedbrutt av kontakten med NAV. Dette er vel en kjent problemstilling for NAV.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret er ganske enkelt; nei. NAV er en forvaltning, derfor gjelder forvaltningslovens regler her. Forvaltningsloven (fvl), tar bare høyde for skifte av saksbehandler (offentlig tjenestemann), når denne er ugild i form av å være inhabil, se fvl kapittel 2.

Det å "tildeles" en saksbehandler er ikke et enkeltvedtak i seg selv som siden parten har en klagerett på, derfor har man heller ingen lovmessig rettighet til å få en ny saksbehandler.

imidlertid er det alltid på sin plass å klage på en saksbehandlers arrogante adferd.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Jokerman_*
Skrevet

NAV tror de kan gjøre hva de vil med folk. Arrogante, håpløse, inkompetente "rådgivere" er NAV dessverre fullt av. At det ikke skal være mulig å skifte rådgiver er også en utøvende maktarroganse som politikerene er skyld i. Dette MÅ ryddes opp i. Eier ikke disse NAV ansatte respekt for folk så må de f... meg få det!

Kjære Josefine, slå deg ned på en stol midt i NAV lokalet med plakater om dine krav, rikk deg ikke før du får ny saksbehandler eller du blir løftet bort av politiet! STÅ PÅ!

• 3 måneder senere...
Gjest Jeanine Horntvedt
Skrevet
Er det noen som vet om man kan ha rett på en ny saksbehandler hos NAV? Hvis ja, hvor skal et slikt krav rettes? Er det noe reglement å vise til?

Det er snakk om saksbehandler med nedlatende og arrogant holdning til brukeren, så brukeren bare blir mer nedbrutt av kontakten med NAV. Dette er vel en kjent problemstilling for NAV.

Hei, du kan kanskje finne en del svar råd hjelp og lovfestede plikter på Facebookgruppen om Nav;

"NAV - når du trodde du hadde nådd bånn, hjelper NAV deg mye lenger ned";

http://nb-no.facebook.com/group.php?gid=24884305086

Gruppen ble omtalt på TV2- nyhetene fredag 13.02.2009 kl. 18:30, og i Aften onsdag 11.02.2009.

I dag er vi godt og vel 5000 medlemmer!

Denne er blant annet ment å være til hjelp for de som er usikre på hvordan de skal gå frem overfor Nav, ved og kunne innhente informasjon råd, tips og lese om opplevelser som vi deler her på gruppa.

Vi aksepterer heller ikke lenger å bli tiet i hjel med våre klager til etaten. Vi arbeider for å bli tatt på alvor, for at også vi skal bli omfattet av rettssikkerheten og kreve at vi skal kunne motta de kvalitetssikrede tjenestene som er lovet oss - noe som per i dag ser ut til å glimre fullstendig med sitt fravær i svært mange tilfeller.

Vi har som mål og stå samlet i kravet om en menneskevennlig etat som følger opp sine opprinnelige overordnede prinsipper og føringer, og som ikke utsetter sine kunder for sendrektighet, maktmisbruk og vilkårlighet utført etter luner og innfall slik som realitetene ofte er i dag. Vi har krav på kvalitetssikrede tjenester!

Jeanine.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært i dette systemet lenge. I 13år. Saksbehandlerne er det mulig å få byttet, men du må ha gode argumenter, det nytter ikke med synsing. Ting på papir som viser ditt problem med saksbehandleren er helt nødvendig. Men hjelper det? Nei. Den "onde" saksbehandleren skriver noe intern dritt i papirene dine så er helvete løs, neste saksbehandler baserer seg på hva den forrige skrev. Faktisk vil jeg si det så klart at å bytte saksbehandler fører med seg mye flere problemer enn å beholde trollet. Prøv heller å få trollet på din side. Gi dem ros, spill dum, og for all del ikke stå på noen krav helt tydelig. Det de hater er at du vil lære dem jobben deres, eller bevise at de er udugelige. Det er å lage seg problemer.

• 11 måneder senere...
Skrevet

se på denne siden: www.stopp-nav.info

• 2 måneder senere...
Skrevet

Nav er det verste jeg har hvert borti, dem lar meg gå 2 mnd uten mat og penger! begynner i 3 mnd nå. tatt 4 uker bare og få en time hoss saksbehandleren!

Hjelp deres egne statsborgere først!!!!

Skrevet

Går man uten mat er det bare å gå inn i en butikk og ta et brød eller liknende. Hva er det verste som kan skje? Alle vet hva som skjer uten mat.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei alle sammen som sliter med nav. det er overhode ikke vanskelig å bytte saksbehandler på nav. jeg vet ikke hvor mange jeg har hatt (det er mange) bare si det du mener rett ut uten å legge noe imellom, da er saksbehendler borte på et blunk. Om det hjelper? Nei det er ikke sikkert, men du får ny saksbehandler. Hold saksbehandleren ansvarlig for det du blir lovet i vedtak osv. ikke godta, nav forvaltning sa... eller rådgivende lege er ikke enig... osv osv, det er saksbehandleren din du forholder deg til (ihvertfall jeg) og da hender det at jeg må be vedkommende å brenne i helXXXe, HØYT og tydelig, da tar det ikke lange stunden før du har ny saksbehandler. (kanskje den gamle går å sykemelder seg???) så noen kule filmer på www.stopp-nav.info om nav, stemmer på en prikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...