Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Konkurrerer" alltid med kompis


Gjest guest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har så lenge jeg husker "konkurrert" med en av mine beste kompiser. Tenker da ikke på en konkurranse som en lek eller veddemål e.l., men at jeg alltid MÅ være "bedre" enn han. Uansett hva det gjelder, er jeg bare nødt til å være bedre enn han, om det gjelder sport, bryting, eller det sosiale. Jeg vet selv at jeg ikke kan vinne mot han i alt, og at jeg ikke er bedre enn han i alt, men jeg får fortsatt ikke til å la være.

 

Ja, alle har vell et konkurranseinstinkt, men dette er litt annerledes føler jeg. Det har komt til at jeg blir skikkelig irritert om han "slår" meg i noe. Noe så lite som at han får mer oppmerksomhet enn meg i 10-15 minutt blir jeg virkelig irritert over, å prøve konstant å "vinne" det tilbake, av og til på bekostning av ham.

 

Dette går utover både meg og han. Når jeg blir "desperat" etter å f. eks. få oppmerksomhet, prøver jeg f. eks. å si en vits som går utover han, som bare blir teit i lengden. Henger han liksom ut for å "vinne" over han. Får jeg en god vits som går utover han, går jeg "opp", og han "ned". Jeg blir rett å slett en drittsekk mot han av og til bare for å "vinne"

 

Jeg vet ikke om han tenker likt som meg, det kan av og til virke sånn, at han gjør det samme som jeg gjør mot han, med meg. Men det går vell ikke an å finne ut sikkert.

 

Anyways, poenget med tråden: Jeg har prøvd å slutte med dette, men får det rett å slett ikke til. Hver gang jeg prøver å være grei mot han, føler jeg at han "vinner" igjen, og jeg bare må gjøre noe. Noen som har noen gode råd til meg? Trenger det sårt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan stiller du deg til å snakke med ham om det? Selv om du sier ikke klarer å la det være er det uansett ingen grunn til at det eventuelt skal koste et vennskap. Dersom han vet om det vil det muligens være lettere for ham å tolerere det? Kanskje han til og med kan hjelpe deg å jobbe med det? Mulig du ville sett på en slik innrømmelse som et "nederlag"?

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Å snakke med han blir nok uaktuelt :/ Det hadde bare vært pinlig for alle parter..

 

Jeg tror heller ikke at jeg har noen følelser ovenfor han nedtrykket.

 

Jeg vet ikke, kan hende jeg bare er litt sjalu fordi han har begyndt å bli bedre enn meg på forskjellige områder. Jeg trodde alltid at jeg var litt "bedre" enn ham før, vet ikke hvorfor, men nå som jeg forstår at jeg ikke er det, prøver å undertrykke han litt for å bli "best" igjen? Vet ikke helt..

 

Men ja, dette er ikke noe særlig bra, men er vell i grunnen bare jeg selv som kan gjøre noe med det. Er kanskje bare å svelge stoltheten min å prøve å være generelt snillere.

Lenke til kommentar
Å snakke med han blir nok uaktuelt :/ Det hadde bare vært pinlig for alle parter..

 

Jeg tror heller ikke at jeg har noen følelser ovenfor han nedtrykket.

 

Jeg vet ikke, kan hende jeg bare er litt sjalu fordi han har begyndt å bli bedre enn meg på forskjellige områder. Jeg trodde alltid at jeg var litt "bedre" enn ham før, vet ikke hvorfor, men nå som jeg forstår at jeg ikke er det, prøver å undertrykke han litt for å bli "best" igjen? Vet ikke helt..

 

Men ja, dette er ikke noe særlig bra, men er vell i grunnen bare jeg selv som kan gjøre noe med det. Er kanskje bare å svelge stoltheten min å prøve å være generelt snillere.

Ikke nødvendigvis sånne følelser jeg mente, men du sier sjøl du er sjalu. Det er jo følelser, og det kan være svært så frustrende å føle slikt. Kanskje du enten burde bli bedre venner, og lære å kjenne hans svakeheter, eller bare distansere deg fra han. Da kan det hende du føler ting annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...