Gå til innhold

"- Kommunismen klarer ikke å fylle våre åndelige behov"


Anbefalte innlegg

Kristendommen vokser raskt i Kina, til tross for at det er et sekulært samfunn der økonimien også vokser kraftig og der stadig flere får en bedre hverdag med tanke på materielle goder. "Kommunismen klarer ikke å fylle våre åndelige behov", sier presten Li Xianghua, som selv en gang mente at religiøse mennesker var "syke i hodet", men som nå leder en ulovlig menighet som når som helst kan bli forsøkt stoppet av myndighetene, bare fordi de som kommer til menigheten ønsker å be og tilbe Gud. (Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2667892.ece )

 

Så vil dette si at Kinas myndigheter faktisk ignorerer et reellt behov hos mennesker, eller vil det si at de 70 millioner (et tall som stadig vokser) menneskene som trosser myndighetene bare er utakknemmelig for å leve i et samfunn renset for religion?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De ignorerer det helt klart ikke, de prøver svært aktivt å undertrykke det. Det er ikke alle menneskelige behov som det er positivt at blir fylt. Å undertrykke religionsbehovet synes jeg ikke er så negativt, men metodene de bruker i Kina, og begrunnelsene for at de gjør det, er forkastelige.

Er det andre metoder som fungerer like godt?

Lenke til kommentar
De ignorerer det helt klart ikke, de prøver svært aktivt å undertrykke det. Det er ikke alle menneskelige behov som det er positivt at blir fylt. Å undertrykke religionsbehovet synes jeg ikke er så negativt, men metodene de bruker i Kina, og begrunnelsene for at de gjør det, er forkastelige.

Er det andre metoder som fungerer like godt?

Er ikke helt sikker på hva du mener, men Kinas metoder ser jo faktisk bare ut til å bringe flere til troen :)

Etter hva jeg har sett og lest, viser historien, at desto mer myndighetene prøver å bekjempe kristendommen, desto fortere sprer den seg.

Lenke til kommentar
De ignorerer det helt klart ikke, de prøver svært aktivt å undertrykke det. Det er ikke alle menneskelige behov som det er positivt at blir fylt. Å undertrykke religionsbehovet synes jeg ikke er så negativt, men metodene de bruker i Kina, og begrunnelsene for at de gjør det, er forkastelige.

Er det andre metoder som fungerer like godt?

Er ikke helt sikker på hva du mener, men Kinas metoder ser jo faktisk bare ut til å bringe flere til troen :)

 

Etter hva jeg har sett og lest, viser historien, at desto mer myndighetene prøver å bekjempe kristendommen, desto fortere sprer den seg.

Så det er derfor de sekulære brer seg fortere her til lands, for her er ikke kristendom forbudt... Interesang teori.. :)

 

Men hvorfor skulle kommunismen "fylle" et åndelig behov? Hva er et åndelig behov? Å tro på noe overtroisk? Fylle fritiden med en eller annen gud? Kommunisme er et styre sett som det omtrent er umulig å få til å virke slik det opprinnelig var tenkt skulle virke og ikke en religion, som dette fremstilles her.... Hva har åndelighet med det å gjøre? ;)

 

Selv klarer jeg meg fint uten både kommunisme og "åndelig" overtro :)

Lenke til kommentar
De ignorerer det helt klart ikke, de prøver svært aktivt å undertrykke det. Det er ikke alle menneskelige behov som det er positivt at blir fylt. Å undertrykke religionsbehovet synes jeg ikke er så negativt, men metodene de bruker i Kina, og begrunnelsene for at de gjør det, er forkastelige.

Er det andre metoder som fungerer like godt?

Er ikke helt sikker på hva du mener, men Kinas metoder ser jo faktisk bare ut til å bringe flere til troen :)

Etter hva jeg har sett og lest, viser historien, at desto mer myndighetene prøver å bekjempe kristendommen, desto fortere sprer den seg.

Den spredde seg da langt fortere i alle land hvor myndighetene IKKE prøvde å bekjempe kristendommen.

 

Så det er derfor de sekulære brer seg fortere her til lands, for her er ikke kristendom forbudt... Interesang teori.. :)

Nå henger jeg ikke helt med her, mener du at sekularitet bekjempes av myndighetene?

 

Fred, glede osv.

 

.. og dette har seff ikke vi andre? :D Kun de som tror?

 

Nå tuller du fælt syntes jeg... :)

Hvordan skulle du vite hva han mener med fred og glede, da du muligens bare har erfart det du definerer som fred og glede, som kanskje er helt forskjellig fra Bellicus sin erfaring? Alle kan si de er lykkelige om de ikke vet om noe annet.

Lenke til kommentar
Hvordan skulle du vite hva han mener med fred og glede, da du muligens bare har erfart det du definerer som fred og glede, som kanskje er helt forskjellig fra Bellicus sin erfaring? Alle kan si de er lykkelige om de ikke vet om noe annet.

 

Ja, det var ikke den freden og roen man kjenner senker seg over huset etter kjøttkake-måltidet på søndagene jeg snakker om. Bibelen snakker om "Guds fred som overgår all forstand". Dette er fred som er så dyptgående at det rett og slett er umulig å beskrive den. Det blir som Buddha som sa: Hvordan skal man forklare fargen rød til en blind mann? Enten så vet man hva rødfarge er for noe, eller så vet man det ikke, og dersom man ikke vet hva det er for noe, så blir det umulig å beskrive det.

Lenke til kommentar
Hvordan skulle du vite hva han mener med fred og glede, da du muligens bare har erfart det du definerer som fred og glede, som kanskje er helt forskjellig fra Bellicus sin erfaring? Alle kan si de er lykkelige om de ikke vet om noe annet.

 

Å herregud... *rister oppgitt på hodet* :no:

 

Og alle kan si at de ikke er ignorante når de ikke vet om annet heller.... :)

 

Ja, det var ikke den freden og roen man kjenner senker seg over huset etter kjøttkake-måltidet på søndagene jeg snakker om. Bibelen snakker om "Guds fred som overgår all forstand". Dette er fred som er så dyptgående at det rett og slett er umulig å beskrive den. Det blir som Buddha som sa: Hvordan skal man forklare fargen rød til en blind mann? Enten så vet man hva rødfarge er for noe, eller så vet man det ikke, og dersom man ikke vet hva det er for noe, så blir det umulig å beskrive det.

 

 

Pass på så dere ikke drukner i selvgodhet og "lyve-til-seg-selv" lykkerus nå som dere er så utrolig lykkelige da... :)

 

(Sier NEI til "lulle eventyr land" pillen og svelger virkelighets pillen....... og priser meg lykkelig for at jeg klarer å se forbi en gammel eventyrbok når jeg ser på verden og virkeligheten...)

 

Lykke er så mangt... og takk for det! Noen skaper den selv og noen... vel, får den på andre vis .. :roll:

Lenke til kommentar
Øh, fordi lykke oppnådd gjennom Guds fred er uoverstigelig vel - det sier seg jo selv.

:D

Det blir jo akkurat som å forklare en kristen om hvordan evolusjon virker... og det begriper de jo ingenting av.. akkurat som ateister og andre som ikke tror på DERES gud ikke kan være lykkelige.... hø hø hø.... (Minner meg om Bavis and Butthead for mange år siden.... )

 

errrr

 

;)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Hvordan skulle du vite hva han mener med fred og glede, da du muligens bare har erfart det du definerer som fred og glede, som kanskje er helt forskjellig fra Bellicus sin erfaring? Alle kan si de er lykkelige om de ikke vet om noe annet.

 

Å herregud... *rister oppgitt på hodet* :no:

 

Kan innrømme at det var dårlig formulering av siste setningen der, men benekter du at det er mulig at du ikke har erfart fred og glede på lik linje som religiøse? Gå til kirka å se på folk. Er de ikke underlig lykkelige?

Lenke til kommentar
Hvordan skulle du vite hva han mener med fred og glede, da du muligens bare har erfart det du definerer som fred og glede, som kanskje er helt forskjellig fra Bellicus sin erfaring? Alle kan si de er lykkelige om de ikke vet om noe annet.

 

Å herregud... *rister oppgitt på hodet* :no:

 

Kan innrømme at det var dårlig formulering av siste setningen der, men benekter du at det er mulig at du ikke har erfart fred og glede på lik linje som religiøse? Gå til kirka å se på folk. Er de ikke underlig lykkelige?

Si meg en ting: Tror du virkelig at den "lykken" er mye mer eller større enn annen lykke siden det står om dette i en gammel bok? Og ut i fra det ikke kan oppleve lykke på andre måter??? Angående "underlig" lykkelige kristne er jeg fullstendig klar over at intens tro på en gud gjør at disse tror dette er toppen av kransekaka i lykke, men å påstå at andre er mindre lykkelige er vel å ta litt hardt i, syntes du ikke? Vi har jo alle våre grunner for lykke og for meg er ikke intens ignoranse over en tro på en eventyr figur lykke, men selv bedrageri, men gjør de disse menneskene lykkelige så vær så god! Bare ikke prakk dette på meg, for jeg hverken kan eller vil ha den ignorante lykken om den så kom i pilleform.. :) Jeg har en litt mer virkelighets forbundet lykke enn som så...

 

Men betyr det at jeg er mindre lykkelig fordet? Nei, tror ikke det :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg har vært kristen lenge, og føler meg lykkelig. Om jeg er mer lykkelig enn om jeg ikke hadde vært kristen, kan jeg ikke svare på nå, men jeg har absolutt blitt mer lykkelig enn det jeg var før jeg ble kristen. Om det er kun fordi jeg tror, eller om det er fordi jeg har gjort en del valg som kristen som gjør meg lykkelig, vet jeg ikke. Men det er viktig å forstå at man som kristen kan være like ulykkelig også.

 

Å være lykkelig som kristen handler ikke bare om at man har fått et håp og noe å tro på, men det handler selvfølgelig også om valg jeg gjør som kristen. For eksempel at jeg har begynt å gi mer penger til de som trenger det, hjelper gamle koner med hagearbeid og støvsuging gjennom frivillighetsdager med menigheten, eller simpelthen ser at noen andre blir lykkelige av at jeg snakker om det jeg tror på. Nå skal ikke jeg si at ingen andre enn kristne kan gjøre slikt eller føle glede i livet, for det er absolutt ikke sånn. Jeg tror at man blir lykkelig av å være medmenneske og gjøre noe godt for andre, enten man er kristen eller ei. Men det å bli kristen har i det minste hjulpet meg til å være et bedre medmenneske, siden det hele tiden er snakk om å være det i kristelige sammenhenger. Vi skal være lys og salt i verden står det i Bibelen. Kanskje det ikke funker for deg RWS, men det funket hvertfal for meg. Jeg liker deg fordi du er krass, og jeg synes du bør fortsette med å gjøre hva enn som gjør deg lykkeligere siden du ikke trenger Jesus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...