Gå til innhold

Xorg tar 80% av CPU


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Fedora 9 med KDE4. Når jeg har på desktopeffekter så går CPU-bruken på Xorg opp til 70-80%. Dette skaper jo selvsagt problemer når jeg skal kjøre video o.l. Uten desktopeffekter ligger bruken på under 10 %, selv når jeg kjører video.

Jeg har et integrert skjermkort fra intel:

 

(32902:10150:4136:472) pci, Unknown, VIDEO, Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller

 

Jeg trodde dette skulle funke til å kjøre desktopeffekter. Kan jeg ha feil driver? Eller er rett og slett skjermkortet for dårlig til å kjøre kde4 med desktopeffekter?

 

Fra xorg.conf:

Section "Device"
       Identifier  "Videocard0"
       Driver      "intel"
EndSection

Section "Screen"
       Identifier "Screen0"
       Device     "Videocard0"
       DefaultDepth     24
       SubSection "Display"
               Viewport   0 0
               Depth     24
       EndSubSection
EndSection

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jovisst. KDE4 var ubrukelig både i openSUSE 11 og i Fedora 9 med et Geforce 9600GTM kort. dette fordi driverne for kort nyere enn GF7-serien (det vil altså ikke inkludere kort som faktisk ér i 7-serien) er søppel. men kanskje de er bedre nå enn de var for en måned siden?

 

personlig er jeg ikke påvirket av problemet nå da jeg er i Gentoo og... ja, vel... i Gentoo kan man fikse alt, heh.

 

men jeg kjenner til at Intel sine kort er helt umulige å få til. kjenner maaaange folk med Intel kort, og ingen har fått Compiz e.l. til å fungere. kanskje er det noen her med et Intel kort som har fått til Compiz? vil tippe de kan hjelpe deg mer enn noen andre her på forumet.

Lenke til kommentar
men jeg kjenner til at Intel sine kort er helt umulige å få til. kjenner maaaange folk med Intel kort, og ingen har fått Compiz e.l. til å fungere. kanskje er det noen her med et Intel kort som har fått til Compiz? vil tippe de kan hjelpe deg mer enn noen andre her på forumet.

Da kjenner du mange n00bs isåfall, intel har gitt ut spesifikasjoner og det finnes åpne drivere, jeg har intel på min laptop og alt kjører uten problemer, compiz og slik fungerer som en drøm.

 

Trådstarter, prøv å endre denne linjen:

Driver "intel"

til denne:

Driver "i810"

Endret av Firesky
Lenke til kommentar
Da kjenner du mange n00bs isåfall, intel har gitt ut spesifikasjoner og det finnes åpne drivere, jeg har intel på min laptop og alt kjører uten problemer, compiz og slik fungerer som en drøm.

 

ville bare nevne at overnevnte "n00bs" er kjernehackere, wifidriverutviklere og KDEmenn som... kan en ting eller to om både skjermkort, X11 og Compiz :roll:

Lenke til kommentar

Jeg trodde også at dette skulle være plug and play, men det ser ikke slik ut gitt. Ser at samme problemene oppstår med desktopeffekter i Gnome. Her er det vel compiz som driver det, mens i KDE er det vel KWin som er motoren. Jeg prøvde å forandre til "i810", men da startet ikke X i det hele tatt.

 

Hadde Gentoo før, så jeg veit at det meste kan fikses der, men for øyeblikket har jeg ikke tid til å sitte timesvis å kompilere ting.

 

Tror nesten jeg må bare holde på Fedora en stund til jeg er ferdig med endel arbeid. Linux er først et arbeidsverkøy, så et leketøy for meg. Så om leketøydelen ikke funker helt så er ikke det det viktigste akkurat nå.

 

Tror kanskje det blir Arch neste gang. Har vel mye av fleksibiliteten til Gentoo, men jeg slipper kompilering og ting er enklere bygd opp om jeg har forstått det riktig?

 

Takk for hjelpa folkens! Om noen har flere forslag tar jeg imot med takk.

Lenke til kommentar

Fedora er vel på mange måter litt "work-in-progress", særlig når det gjelder Xorg og Intel-driveren, hvor de er veldig "bleeding edge".

Mulig du har støtt på noen bugs ifb. med dette.

Du kunne jo prøvd en annen distro (livecd e.l) for å sjekke om det er samme problem der.

Er forøvrig også mulig at i810-driveren ikke er en del av installasjonen, men at den finnes i pakkesystemet.

Lenke til kommentar
Da kjenner du mange n00bs isåfall, intel har gitt ut spesifikasjoner og det finnes åpne drivere, jeg har intel på min laptop og alt kjører uten problemer, compiz og slik fungerer som en drøm.

 

ville bare nevne at overnevnte "n00bs" er kjernehackere, wifidriverutviklere og KDEmenn som... kan en ting eller to om både skjermkort, X11 og Compiz :roll:

Og da burde de kanskje greie å fikse "problemet" ;)

 

Som sagt, hold deg til stabile versjoner av X.org (1.2 og 1.4 fungerer topp, hold deg unna 1.3 og 1.5).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...