Gå til innhold

Epost VS SMS


Ördög

Anbefalte innlegg

Etter og ha lest artikkelen "Duell: Epost VS MMS" begynte jeg og lure på hvordan det ville gått om man hadde satt Epost og SMS mot hverandre. I USA sies det at Epost er det mest brukte, etter hva jeg har lest pga den høye prisen på SMS (basert på hva jeg har lest som sagt). Her i Norge er det SMS som dominerer. SMS er ikke akkurat kjempe dyrt her i Norge, så man blir ikke blakk av og bruke det. Noe som jo fører til at de fleste ikke tenker noe over det. Men det kan fortsatt bli dyrt om man trener tommlene ofte.

 

Når det gjelder Epost blir jo også mottakeren belastet om det tikker inn en melding i innboksen (som kan brukes som ett motargument mot Epost). Men om prisen er MYE lavere sammenlignet med SMS syns jeg ikke dette vill være ett godt argument. Hvor godt den enkelte mobil fungerer med epost vill jo selvsagt være viktig. Selv har jeg bare brukt epost på "smartphones" så hvor godt den "vanlige" mobil fungerer til dette vet jeg ikke.

 

Argumentering for og mot epost kunne jeg sikkert brukt mange linjer på men det viktigste for de fleste er, tror jeg, prisen. Skal man måtte betale for og motta meldinger bør det hvertfall være veldig billig og ikke mye jobb og sette opp. Selv er matte langt fra min sterkeste side, men jeg har gjort ett tappert forsøk på og finne ut hvor mye en epost vill koste og sende/motta (pr KB). Jeg valgte og bruke pr KB da en epost kan inneholde alt fra ett enkelt ord til, vell, mange ord.

 

Utfra prisene listet opp i nevnte artikkel tok jeg utgangspunkt i den dyreste. Altså 20Kr (netcom). Siden 1Mb er 1000Kb delte jeg 20Kr på 1000Kb og kom frem til at 1Kb vill koste 0,02Øre. Jeg håper at dette er riktig men for all del si ifra om dette er feil.

 

Jeg tar sjansen på at jeg har rett og kopierte denne posten og sendte den til mobilen. Det sto at den var 3Kb liten og ville da kostet 6Øre og sende/motta (om jeg har rett)

 

Prisene på SMS varierer også selvsagt. Jeg har ikke sjekket alle abonnementer men etter en rask kikk hos Telenor, Chess og Tele2 ser det ut til og variere fra 29Øre til 69Øre.

 

Om mobilen har Wifi og man kan koble seg til ett trådløst nett blir jo det og sende/motta gratis.

 

Hva syns du? Er Epost en fullverdig erstatter eller er SMS best? Er det noe du hadde brukt om dine venner eller din familie hadde brukt det eller syns du det blir for kronglete og ta ibruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde byttet til epost uten å se meg tilbake, hadde det ikke vært for at det er så få som bruker det. Og jeg forstår at det er få som bruker det.. Hadde inntil nylig en telefon med S40, og det støtter jo ikke pushmail, så da må man trykke send/motta en gang i minuttet for å finne ut om noen vil ha kontakt med deg.. Nå har jeg dermed byttet til Windows Mobile, og epost er jo en lek.

Lenke til kommentar
Det er altfor få mobiler som har skikkelig epost støtte, men slik som MMS kunne jeg iallefall byttet ut til fordel for epost. SMS tikker jo inn og lager lyd og hele pakken, dette skjer ikke med epost med mindre mobilen står til å sjekke dette hele tiden og det er dyrt!

 

Det tenkte jeg ikke på. Ja, klart at da blir det dyrere med en slik løsning i lengden.

Lenke til kommentar
Det er altfor få mobiler som har skikkelig epost støtte, men slik som MMS kunne jeg iallefall byttet ut til fordel for epost. SMS tikker jo inn og lager lyd og hele pakken, dette skjer ikke med epost med mindre mobilen står til å sjekke dette hele tiden og det er dyrt!

 

Det tenkte jeg ikke på. Ja, klart at da blir det dyrere med en slik løsning i lengden.

Det man har pushmail til :)

Lenke til kommentar
Det er altfor få mobiler som har skikkelig epost støtte, men slik som MMS kunne jeg iallefall byttet ut til fordel for epost. SMS tikker jo inn og lager lyd og hele pakken, dette skjer ikke med epost med mindre mobilen står til å sjekke dette hele tiden og det er dyrt!

 

Det tenkte jeg ikke på. Ja, klart at da blir det dyrere med en slik løsning i lengden.

Det man har pushmail til :)

 

Selvsagt. Veldig synd at det ikke er standard på mobiler som har støtte for mail.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg kjøpte meg nettopp en brukt Blackberry. Har i mange år bare hatt Nokia sine "gummitelefoner" (siste 5140i), og har ikke sett det som interessant å bruke en slik telefon til annet enn ringing og SMS. Men nå som jeg vurderte en Blackberry, sjekket priser for bruk av mail og nett. Siden MB-prisen ikke sier meg noe, spurte jeg om eksempler, og ble fortalt at de fleste mail ligger på ca 2k. Ble ganske forskrekket over hvor rimelig bruk av mail da er, det er jo utrolig mye billigere enn å sende SMS. Med abonnement f.eks. fra OneCall (5,-/MB), blir jo kostnadene for de fleste mail (dvs. tekst, ikke grafikk etc.) så billige det bare er en vits. Du skal jammen sende mye mail for å komme opp i den femmeren når hver mail i snitt tar 2-3K. Selv med Trigcoms pris på 12,50/MB, blir det jo rimelig. Fant ut at jeg jo ikke må ha Trigcom for å få glede av Blackberry, det er først og fremst deres unike push e-mail jeg mister ved å velge noen andre, men det er jo ikke noe problem å selv hente mail ved passende intervaller. Så jeg tror jeg velger OneCall, siden de har den laveste MB-prisen jeg har funnet, og også lave priser på SMS, startpris, minuttpris etc (39 øre for det meste med unntak av MMS som vel var 1.99 eller noe sånt).

 

Jeg kommer nok uten tvil til å bruke mail mye mer nå. Når jeg skal sende beskjeder til folk jeg vet at har tilgang til mail på tidspunktet jeg sender meldingen (på mobil eller datamaskin), er jo valget enkelt. Er det viktige beskjeder jeg må være sikker på at blir mottatt kjapt, og personen ikke har smarttelefon, kommer jeg fortsatt til å bruke SMS. Enkelt og greit!

 

Vel, nå må jeg bare få lært meg å utnytte det nye leketøyet! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...