Gå til innhold

Er det mulig med Ubuntu? Filserver


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal nå sette opp den gamle datan til en server. Jeg tror jeg vil bruke Ubuntu fordi det er gratis og jeg har prøvd det som dualboot på pc'n jeg bruker til vanlig.

Den gamle pc'n har disse spesifikasjonene, tror jeg. Hardisk 300+, ram 700mb. Cpu 2,00ghz+.

Den skal stå på hele tiden. Jeg vill selvfølgelig bygge meg noe kraftigere etter hvert, men først vill jeg prøve meg litt med den gamle. Det jeg kunne tenke meg at den kunne gjort, er for det første filserver. Jeg vil kunne rippe inn dvd filmer på gaming pc'n min og deretter legge det på serveren etter det. Så vil jeg at det skal være mulig å se filmer på xboxen fra servern. Vil at det skal være mulig når jeg er ute med laptopen og logge meg inn på serveren å fks hente bilder, filmer og musikk. Kunne det være mulig at den kunne lasta ned torrenter? Når jeg laster ned torrenter på pc'n min så gåt internett som sirupp, kan nesten ikke skrive her en gang da. Siden servern skal stå på hele tiden så hadde det vært perfekt om den kunne lasta ned torrenter og så hente det derfra til den vanlige pc'n som kun står på når jeg bruker den. Så jeg håper noen kan hjelpe meg.

 

Beklager alle skrivefeilene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle funke fint det.

Jeg vil anbefale Webmin for å administrere serveren fra ett webinterface.

Webmin

 

Dersom du skal dele filer med en Windows maskin, trenger du Samba.

Webin hjelper deg med å installere Samba.

Samba

 

Når det gjelder torrenter, så se etter om klienten din har en scheduler.

Med denne kan du sette hvilke tider på døgnet det skal lastes ned.

uTorrent har i hvertfall en slik.

Lenke til kommentar

Pakka heter vel bare 'samba', hvertfall gjør den det på Debian, som Ubuntu er basert på :)

 

 

Og hvis du ønsker en ektremt lightweight torrent-klient, så anbefaler jeg rtorrent. Bare vær obs på at denne ikke har noe GUI. Men det er ikke sikkert man savner heller fordi den er så automatisk. Du kan sette den opp slik at du knapt trenger å se noe til den, da den automatisk kan sette igang alle .torrent filer du putter i en bestemt katalog.

 

Ellers fins mange andre alternativer også, som Ktorrent (fancy GUI), eller torrentflux (web-grensesnitt).

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...