Gå til innhold

Hvor mye kan man vike fra bibelen og fremdeles kalle seg kristen?


Gjest Slettet+987123897

Anbefalte innlegg

Grove beskyldninger som hagler i natten. :ph34r:

 

Jeg er lei av alle som ser på oss som har tatt imot Jesus som en gjeng selvgode hovne bleier som tror vi er noe bedre enn andre. Det er da ikke slik overhodet.

 

Det er beklagelig at du opplever det slik. Jeg tviler meget sterkt på at enkeltpersoner bærer på slike forestillinger.

Er det visse utsagn/uttalelser som ligger til grunn for dette, kanskje? Kom med eksempler, det øker forusetningene for forståelse.

 

Hvorfor omtales vi som en helt annen rase - er det så fjernt å tro på en Gud?

 

Er det snarere slik at du opplever det som urettferdig at andre ikke kjøper de samme ideene om Gud og etterliv?

 

Hvis du tar deg tid til å studere grunnene en ateist oppgir for å ikke tro på Gud, ville det kanskje vært unødvendig å stille dette spørsmålet. Du ville kanskje kunne sette kategoriene i et mønster og se at Gud blir overflødig for mange mennesker når det endelige bildet skal tegnes opp.

 

Du har dine grunner for å tro, andre har sine grunner for å ikke tro. Jeg forstår veldig godt at du kan reagere på at andre oppfatter det som fjernt å tro på Gud, siden du holder det personlig og verdifullt. Det skal jeg heller ikke ta fra deg, men ikke les andre oppfattelser som rene angrep, for det er sjelden tilfellet.

Endret av SEO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke vike fra bibelen. Du tror alt som står der om du er kristen. Dette er hvorfor:

En kristen tror på gud og jesus, og baserer sin tro på den eneste kilde som finnes; bibelen. Er det ikke da logisk at kristne anser denne boken som rimelig korrekt, når de kan styre livet sitt utifra den?

Lenke til kommentar
Leser mye på dette forumet og ser ofte at de kristne legger vekk deler av bibelen. Mange sier f.eks. at mosebøkene ikke teller og at det er feil at gud skapte jorden på 6 dager. Evolusjonsteorien og Big Bang og det er alt rett, men det var gud som stod bak det. Så hvor mye kan man velge vekk fra bibelen og fremdeles kalle seg kristen? Er det bare nye testamentet som teller for de kristne?

 

Hvis du ønsker å vite sammenhengen mellom det gamle og det nye testamente, så kan du jo lese "Hvilke gamletestamentlige lover gjelder for kristne i dag".

Lenke til kommentar

-You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17 NAB)

 

-Whoever strikes his father or mother shall be put to death. (Exodus 21:15 NAB)

 

-If a man commits adultery with another man's wife, both the man and the woman must be put to death. (Leviticus 20:10 NLT)

 

-Cursed be he who does the Lords work remissly, cursed he who holds back his sword from blood. (Jeremiah 48:10 NAB)

 

-"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives."

(Leviticus 20:13 NAB)

 

-A priest's daughter who loses her honor by committing fornication and thereby dishonors her father also, shall be burned to death. (Leviticus 21:9 NAB)

 

 

Siden ingen kristne her på forumet er seriemordere, vil jeg si dem ikke følger bibelen særlig bra.

 

Som du sier over, gjelder ikke noen av disse lovene i dag, ifølge et nettsted :p, men det er det jo øyet som ser som bestemmer, og ikke nettsiden, riktig?

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Kristne følger ikke bibelen, de følger de normene som er satt av samfunnet. De lovene som er i bibelen er de tatt utifra den tiden da det ble skrevet.

 

Hvis du trenger en idiotisk bok for å fortelle deg hva som er rett og galt er du ikke et godt menneske, og dermed kan en trekke konklusjonen at dersom helvete finnes, er det dit du er på vei. Som en annen sa: du lurer ikke gud.

 

Problemet med religion er at alle er så veldig svart hvitt; enten kommer du til himmelen, eller til helvete, uansett så blir du straffet til evig tid, ellers får du evig liv i paradis, det er ingen mellomting. Alle med sunn fornuft vet at dette er fullstendig ulogisk, fordi det ikke er det minste rettferdig. Ikke alle som har gjort noe ondt fortjener å tortureres i evig tid, og INGEN som følger bibelen til punkt og prikke fortjener evig liv.

 

Men nå finnes hverken himmel eller helvete, så det er ikke egentlig noe å tenke på. Det er bare eventyr som jesus tydeligvis fant opp, eller regner med at det var en idé som dukket opp rundt jesustid.

Lenke til kommentar
Enkelt spørsmål til de kristne i tråden:

 

Er bibelen pr. def. en hellig bok for deg/dere?

For meg; ja.

Jeg kan ikke svare for andre kristne ;)

 

Når det gjelder GT vs. NT så får jeg vise til Bellicus sin tråd; "Hvilke gamletestamentlige lover gjelder for kristne i dag".

Her argumenterer han veldig godt fra et Bibelsk ståsted.

.

Siden ingen kristne her på forumet er seriemordere, vil jeg si dem ikke følger bibelen særlig bra.

Det står ganske tydelig at det er opp til Gud å dømme, ikke mennesker.

Lenke til kommentar
Enkelt spørsmål til de kristne i tråden:

 

Er bibelen pr. def. en hellig bok for deg/dere?

For meg; ja.

Jeg kan ikke svare for andre kristne ;)

 

Når det gjelder GT vs. NT så får jeg vise til Bellicus sin tråd; "Hvilke gamletestamentlige lover gjelder for kristne i dag".

Her argumenterer han veldig godt fra et Bibelsk ståsted.

.

Siden ingen kristne her på forumet er seriemordere, vil jeg si dem ikke følger bibelen særlig bra.

Det står ganske tydelig at det er opp til Gud å dømme, ikke mennesker.

Vel, en bok som er hellig/skrevet av en guddom, vil være ufeilbarlig, eller hva? Alt som står stemmer, hvis ikke blir det rart å kalle den hellig.

Da må du jo mene f.eks at homofili(praktisering) er en fryktelig synd?

Lenke til kommentar

Praktisering av homofili er en synd, nærmere bestemt går den under synden hor; sex utenfor ekteskap. Men som sagt er det ikke opp til meg å dømme.

Og den som ber om tilgivelse - og angrer - vil få tilgivelse. Spørsmålet er hvilken anger man føler om man velger å leve hele livet sitt i en synd?

 

Kristne skal oppfordre andre kristne til å holde seg borte fra synd, men det er ikke opp til oss å dømme. Det er en viktig forskjell.

Lenke til kommentar
Praktisering av homofili er en synd, nærmere bestemt går den under synden hor; sex utenfor ekteskap.

 

Homofili er en selvstendig synd:

 

3 Mosebok 18:22 "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom."

 

3 Mosebok 20:13 "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."

 

Som du ser settes homofili opp mot heterofili her.

Lenke til kommentar
er kristen selv, men følger faktisk veldig lite av selv boken.

kan hende den er utdatert? den er jo tross alt +/ 2000år...

Å ignorere mesteparten av bibelen, aldri ha lest den en gang, for så å kalle seg kristen, syns jeg er ganske tåpelig.

Det er ingen tvil om at bibelen er ment som kristendommens grunnstein.

 

Du får stille deg noen enkle spørsmål:

Hva er kristendom?

Er bibelen en hellig bok? Hvis ikke, hva skal jeg ellers basere troen min på?

Hva er en kristen, objektivt sett, og kan jeg kalle meg en slik?

 

Let's face it; Du er kristen fordi du tror på jesus? Vel, hva er opphavet til alt du vet om jesus? Bibelen. Grunnen til at du i det hele tatt har noe å tro på, er altså bibelen. Da blir det ganske tåpelig å ikke forholde seg til den?

 

Man kan ikke skille gud, jesus, ånden, bibelen, himmel og helvete, straff og frelse. Det er ei pakke, og man får kjøpe hele eller ingenting om man skal bli tatt seriøst. Ikke først og fremst for å bli tatt seriøst av medmennesker, men av Gud selv, dersom du har rett og han finnes.

 

Forøvrig er det helt ok å velge å tro på en annen type Gud enn den som er grundig beskrevet i bibelen, med andre egenskaper, men da kan du ikke kalle deg kristen.

Lenke til kommentar

Dersom man er vant til å gå i kirken, har man sikkert støtt på den apostoliske trosbekjennelsen noen ganger. Det er den som blir mest brukt i den norske kirke. Jeg har flere ganger erkjent denne bekjennelsen i kirkelige sammenhenger, og den oppsummerer det meste av hva som er grunntanken i den kristne tro.

 

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige,

himmelens og jordens skaper.

 

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre,

som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd,

født av jomfru Maria,

pint under Pontius Pilatus,

korsfestet, død og begravet,

fór ned til dødsriket,

stod opp fra de døde tredje dag,

fór opp til himmelen, sitter ved Guds,

den allmektige Faders høyre hånd,

skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

 

Jeg tror på Den Hellige Ånd,

en hellig, allmenn kirke,

de helliges samfunn,

syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse

og det evige liv.

Amen.

 

Jeg tror at hver den som erkjenner dette som sannhet i sitt liv kan kalles kristne. Men det spiller ikke så mye rolle dersom man bare tror det, man er også nødt til å gjøre noe med troen. Å bli kristen handler ikke bare om å tro, men det handler også om å ofre litt av seg selv og sine lyster slik at man kan leve mer som Jesus. Vi kan aldri bli syndfrie eller uten misgjerninger, men man kan streve etter å ligne Jesus mest mulig. Vi er kalt til å ha fellesskap med vår skaper, og oppfordres av Bibelen til å be, gjøre godt og være gode medmennesker, til og med i 2008.

Lenke til kommentar
men, det er din mening

:roll:

Ja, og det er en mening med begrunnelse og argumenter, i motsetning til ditt svar.

Kom gjerne med en motstridende mening, men inkluder for all del noen argumenter for hvorfor den er mer riktig enn min.

Jeg har basert min på noe, gjør det samme med din. Det har ikke falt deg inn at du fornærmer "ekte" kristne ved å kalle deg selv kristen mens du ikke vet hva det betyr en gang?

 

Men det spiller ikke så mye rolle dersom man bare tror det, man er også nødt til å gjøre noe med troen. Å bli kristen handler ikke bare om å tro, men det handler også om å ofre litt av seg selv og sine lyster slik at man kan leve mer som Jesus.

Exactly! Men dette ser ut til å være fullstendig glemt og ignorert i dagens hallelujah-menigheter.

Alt er greit, så lenge man tror at Jesus døde en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...