Gå til innhold

HASTER: Kjøp av webhotell og program for websider


patrickk

Anbefalte innlegg

Mulig dette er opprettet på feil sted;

 

Jeg skal opprette ett nytt domene for våres bedrift.

I bedriften gikk de til innkjøp av Frontpage i fjord, og vil helst bruke dette. Dette er grunnet at de ikke vil kjøpe nytt program (økonomi).

Jeg vet at Frontpage er på vei ut, og ikke mange web-hotell støtter dette (eller går vekk fra dette etter hvert).

Er det noen som vet hvilke web-hotell som vil støtte dette?

 

Evt. hvilke programmer kan jeg bruke for å lage en ny nettside, og så legge dette opp mot domenet (helst gratis, men uten medfølgende gratis reklame)?

 

Trenger ikke å være no. domene.

 

Trenger mest mulig informasjon rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal websidene brukes til? Enkel info redigert i Frontpage, eller et publiseringssystem? Eller et kjempestort system der ørten hundre ansatte skal ha adgang?

 

Som du skjønner, så blir det litt å spørre om hva slags båt du skal kjøpe, og vi aner ikke om det er robåt eller oljetanker du egentlig trenger. :)

Lenke til kommentar
Hva skal websidene brukes til? Enkel info redigert i Frontpage, eller et publiseringssystem? Eller et kjempestort system der ørten hundre ansatte skal ha adgang?

 

Som du skjønner, så blir det litt å spørre om hva slags båt du skal kjøpe, og vi aner ikke om det er robåt eller oljetanker du egentlig trenger. :)

 

Beklager så mye. Jeg er ganske fersk på dette, og jeg skal gjøre mitt beste med å forklare meg.

 

Vi er en liten bedrift (7 ansatte). Websiden skal brukes for det meste til enkel info, og hva vi driver med.

Websiden skal være enkel og grei. Ikke noe noe mer enn info, kontaktsystem via mail, mailkontoer til de ansatte, og litt bilder. Muligens vi skal opprette for "Brukere" slik at de kan logge seg inn for å sjekke ut diverse ting som skjer (som ikke skal ut til alle som besøker nettsiden), men dette må vi se ann (spørst hva jeg klarer å lage til).

Lenke til kommentar
Jeg som privat person bruker www.one.com

 

Lager først hjemmesiden i frontpage på dataen, også laster opp hjemmesiden via et FTP program til da mitt domene hos one.com. Aldri opplevd at serveren har vært nede til nå. Vært bruker i 2år snart

 

Jeg sjekket ut den nettsiden og virket mye rimligere enn de fleste. Jeg er ikke helt sikker på hva som ligger på maskinen på jobben for å laste opp nettsiden. Hvilket FTP program bruker du?

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om dere trenger et lite publiseringssystem (CMS). Disse er det MANGE av, både gratis og ikke-gratis. Selv bruker jeg Joomla når jeg trenger CMS.

 

I forhold til webhotell, så ville jeg først sett meg rundt etter en helnorsk en, sånn at man slipper å måtte "helt til USA" for å laste sidene. De norske koster litt mer, men de som tar over 100-lappen pr mnd er enten dyre eller beregnet på storbrukere (litt bastant påstand, men grensa ligger vel omtrent der). Selv bruker jeg Domeneshop, som jeg synes fungerer helt fint, utenom at de har en begrensning på antall databaseforespørsler på 10 pr sekund, noe som er litt lite for en CMS.

 

Når det gjelder programvare, så trenger man ikke det hvis man bruker CMS. Da skriver og redigerer man siden rett i nettleseren. I forhold til design og sånn, ville jeg tatt kontakt med noen som vet hva de driver med når det gjelder slikt. Et amatørmessig design skremmer stort sett vekk kundene istedet for å tiltrekke dem. Ja, designere koster penger, men det lønner seg i lengden.

Lenke til kommentar
For meg høres det ut som om dere trenger et lite publiseringssystem (CMS). Disse er det MANGE av, både gratis og ikke-gratis. Selv bruker jeg Joomla når jeg trenger CMS.

 

I forhold til webhotell, så ville jeg først sett meg rundt etter en helnorsk en, sånn at man slipper å måtte "helt til USA" for å laste sidene. De norske koster litt mer, men de som tar over 100-lappen pr mnd er enten dyre eller beregnet på storbrukere (litt bastant påstand, men grensa ligger vel omtrent der). Selv bruker jeg Domeneshop, som jeg synes fungerer helt fint, utenom at de har en begrensning på antall databaseforespørsler på 10 pr sekund, noe som er litt lite for en CMS.

 

Når det gjelder programvare, så trenger man ikke det hvis man bruker CMS. Da skriver og redigerer man siden rett i nettleseren. I forhold til design og sånn, ville jeg tatt kontakt med noen som vet hva de driver med når det gjelder slikt. Et amatørmessig design skremmer stort sett vekk kundene istedet for å tiltrekke dem. Ja, designere koster penger, men det lønner seg i lengden.

 

Jeg har snakket med han som var "IT-ansvarlig" før, og han har utarbeidet en nettside som han har lagd i Frontpage. Denne nettsiden har de brukt før, og han mente den skulle holde.

 

Men da lurer jeg på om det er bare greit å opprette ett nytt domene, evt hos one.com, og la det gå slik som før?

Evtuelt få noen til å lage en ny nettside for oss.

 

Jeg har ingen aning hva du mener når du snakker om CMS. Hva går dette ut på?

 

Beklager at jeg virker helt grønn (det er vel sannheten) :p

Lenke til kommentar
Jeg har snakket med han som var "IT-ansvarlig" før, og han har utarbeidet en nettside som han har lagd i Frontpage. Denne nettsiden har de brukt før, og han mente den skulle holde.

 

Men da lurer jeg på om det er bare greit å opprette ett nytt domene, evt hos one.com, og la det gå slik som før?

Evtuelt få noen til å lage en ny nettside for oss.

 

Jeg har ingen aning hva du mener når du snakker om CMS. Hva går dette ut på?

 

Beklager at jeg virker helt grønn (det er vel sannheten) :p

 

Frontpage spytter fryktelig dårlig kode, tilpasset Internet Explorer 6, som er fryktelig utdatert nå. Så bruk av denne er ikke å anbefale. For å lage websider i dag, må man kunne HTML og CSS.

 

Hvis dere har et domene, trenger dere ikke opprette et nytt ett. Dere kan flytte det dere har til et annet webhotell.

 

CMS = Content Managing System

 

Uff. Hodet mitt er ikke med idag. Andre som kan forklare ham? Evt ta deg en tur innom Wikipedia og søk på CMS.

 

Dersom du ikke aner hva du driver med, bør du enten lære deg, eller ansette/leie inn noen som vet. Sier ikke at du skal lære deg programmeringsspråk og databaser, men evt sette deg inn i ting.

 

Som jeg sa i en tidligere posting, så er en dårlig webside dårlig butikk i lengden.

Lenke til kommentar

Et CMS er et publiseringssystem. Tenk f.eks. en blogg eller lignende hvor brukeren kan skrive nye innlegg og andre kan kommentere. Dette er et enkelt publiseringssystem, men ikke tilpasset deres bruk. Jeg vet ikke hva dere bruker nettsiden til, om dere publiserer nyheter eller hva, men det finnes CMS-er for de fleste behov, men det kan være ganske knotete å sette opp på egen hånd. Jeg anbefaler egentlig at dere tar kontakt med en bedrift som kan levere et slikt system til dere basert på deres behov. Det behøver ikke å være så alt for dyrt og krever lite vedlikehold utover eventuelle oppgraderinger og slikt når det først er satt opp. Det er antakeligvis også billigere at dere setter ut dette til noen eksternt enn at dere skal måtte knote med dette på egenhånd når dere kunne gjort det dere egentlig skal gjøre. ;)

 

Om dere absolutt vil fortsette å bruke Frontpage så finnes det endel webhotell som støtter Frontpage Extensions som jeg regner med er hva dere er ute etter. Jeg kan dessverre ikke gi dere noen forslag da jeg ikke er så ekstremt bevandret i frontpageverden, men et kjapt google-søk gav meg bl.a. dette resultatet: http://www.onnet.no/webhotell/frontpage.asp vet ikke om det er noe å satse på.

 

EDIT: ProIsp støtter også Frontpage server extensions, tror jeg ville anbefalt dem over OnNet som jeg aldri har hørt om.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
vet ikke om det er noe å satse på.

 

EDIT: ProIsp støtter også Frontpage server extensions, tror jeg ville anbefalt dem over OnNet som jeg aldri har hørt om.

 

Ingen problem. Nå skal jeg f*** meg fortelle deg om OnNet:

 

ONNET.NO ER EN USERIØS LEVERANDØR - UNNGÅ ONNET.NO

 

Jeg har fått store problemer med disse folkene. Det begynte med at jeg hadde domene hos en annen, like useriøs aktør. Plutselig fikk jeg beskjed om at kundeforholdet mitt hadde blitt solgt til OnNet AS. Etter en del "overgangsproblemer", som at domenet mitt plutselig gikk ned fordi OnNet.no aldri hadde fått med seg at jeg hadde vært kunde hos den forrige leverandøren, håpte jeg forgjeves at ting skulle bli bedre.

 

For noen uker siden fikk jeg en regning hvor administrasjonsgebyret var en stor del av totalsummen. Jeg sendte en email til fakturaavdelingen hos OnNet.no og spurte om det gikk an å betale for flere år av gangen. Tanken var at jeg skulle slippe å betale så mye administrasjonsgebyr. Jeg ventet selvsagt med å betale regnignen til jeg fikk svar. Men noe svar kom ikke. Et par uker senere purret jeg på svar. Og for få dager siden sperret OnNet.no domenenavnet som jeg hadde leid hos dem, fortsatt uten å ha svart meg.

 

Dette syns jeg er vanvittig useriøst av OnNet.no, så jeg bestemte meg for å bytte leverandør. Men for å flytte domenet, trenger jeg en "auth code" som leverandøren visstnok plikter å gjøre tilgjengelig for sin kunde. Jeg har ikke fått noen slik kode. Såvidt jeg skjønner, har leverandørene ikke lov til å ta betalt for denne koden, men på OnNet.no står det at de tar 98 kroner pluss moms for å avsløre koden for meg. Siden den overordnede instansen ICANN ikke behandler klager fra enkeltforbrukere, så er jeg i praksis rettsløs i denne sammenhengen.

 

I tillegg må jeg nok betale den regningen som startet denne farsen. Onnet.no har nemlig 60 dagers oppsigelsesfrist. Dette betyr at jeg må betale for 12 måneder frem i tid, ETTER at OnNet.no, uten å svare på mine henvendelser, sperret domenenavnet.

 

Men nå har det kommet dit at jeg gladelig betaler for å slippe unna disse klovnene av noen svindlere. Verre kundeservice og betingelser enn hos OnNet.no skal man lete lenge etter. At hjemmesidene deres også ser ut som søppel, er bare en liten "bonus".

 

NB: Disse useriøse leverandørene har også domener som mailonnet.no, webonnet.no, dnsonnet.no, spamonnet.no, newsonnet.no, helponnet.no, rightonnet.no, faqonnet.no og sikkert mange andre. Kommer du utfor noen av disse, er STYR UNNA min anbefaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...