Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av moped og pris på sertifikat?


NorkaBorka

Anbefalte innlegg

DETTE EMNET KAN VÆRE FEIL PLASSERT

 

 

Hei

 

Jeg er en liten fartsglad tenåring som gleder meg til jeg blir 16 og kan ta moped lappen. Jeg lurer derfor på hvilken sykkel jeg burde kjøpe og hva sertifikatet kommer til å koste.

 

 

Jeg har snust litt på Derbi MRX og Yamaha PW 80 som begge er litt over "standaren" med 75 og 80 kubikk (muahahaha :devil: ) Er det noen forslag uten om de? Budsjettet er vel på sånn 15000, men vi får se hva konfirmant pengene duger til. Ønsker en som gjerne er litt mer enn 50 ccm (er glad i fart). Angående bruket mitt blir det vel blant annet til råkjøring til og fra byen, skolen og venner osv...

 

 

Lappen da? Har hørt at det er noen frekker jævler som kan kreve opptil 8000 for lappen!!! Andre krever så vidt et par tusen (God bless'em). Er det noen som vet prisen rundt Ringerrike?

Endret av NorkaBorka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derbi MRX? Sikker på at du ikke mener Rieju?

Den er jo 50ccm. Men går ganske bra trimmet.

Pw 80 er jo en liten crosser da, kan ikke regge den.

Se hvor liten den er, http://www.totalmotorcycle.com/photos/2006...amaha-PW80c.jpg

 

Hvis man først skal regge pw'en må man ha, blinklys, speil, lys forran, lys bak, skiltholder osv. Så må den regges som 125.

 

Ser du vil ha noe som er mer enn 50ccm, da er det enten trimmet moped, 125 eller kjøre noe annet ulovlig.

 

Du sier du er glad i fart ja? Er det samma hvordan de ser ut eller? Mener at eldre Aprilia RS'er skal gå ganske bra med trim.

 

Lappen ja.. Her må du nok med mer enn et par tusen. Det er nok mer 8000 ja. Det jeg betalte.

 

 

Nå vet ikke jeg om de er noen polakker som driver med mopedopplæring der du bor, men vil si minst 6500,-

 

 

Mulig jeg tuller litt nå altså, så ikke skyt meg om det er feil.

 

 

Hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyl : 800 poster. :)

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar
DETTE EMNET KAN VÆRE FEIL PLASSERT

 

 

Hei

 

Jeg er en liten fartsglad tenåring som gleder meg til jeg blir 16 og kan ta moped lappen. Jeg lurer derfor på hvilken sykkel jeg burde kjøpe og hva sertifikatet kommer til å koste.

 

 

Jeg har snust litt på Derbi MRX og Yamaha PW 80 som begge er litt over "standaren" med 75 og 80 kubikk (muahahaha :devil: ) Er det noen forslag uten om de? Budsjettet er vel på sånn 15000, men vi får se hva konfirmant pengene duger til. Ønsker en som gjerne er litt mer enn 50 ccm (er glad i fart). Angående bruket mitt blir det vel blant annet til råkjøring til og fra byen, skolen og venner osv...

 

 

Lappen da? Har hørt at det er noen frekker jævler som kan kreve opptil 8000 for lappen!!! Andre krever så vidt et par tusen (God bless'em). Er det noen som vet prisen rundt Ringerrike?

Hei,,

 

Det første du skal tenke på er hva du skal kjøre på. Bare asfalt eller grus, eller begge deler.

 

Har du tenkt til å trimme? Hva har du tenkt på? Hvor stor fart vil du ha?

 

Mvh

Larsi111

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for alle svar :grin:

 

Ok, jeg hadde en liten mistanke om at PW 80 var noe sånn som "Butthead" viste :!:

 

Og til "Butthead": Hehe...det er mulig det er Rieju. Jeg tuller litt mellom den og Derbi :wallbash:

 

Men trimmet? Betyr ikke det å ta ut plomberingen som jeg har oppfattet som SVÆRT ulovlig?

 

 

 

 

Jeg kommer nok bare til å kjøre på asfalt og litt grovere asfalt (altså med en del hull i og sånne veier som komunen aldri gjør noe med). Men jeg tror jeg må ha mer enn 50 ccm uansett fordi jeg bor i et boligfelt i et hus som er LANGT oppe fra veien så det er bratt opp dit og en solid motor hadde ikke gjort noe.

 

 

Sjekket hva sertifikatet kostet der jeg bodde: 4800 + andre afgifter :scared:

 

 

Takk for all hjelp både til de som kommer og har svart :)

Lenke til kommentar

Hvis du uansett må ha mer enn 50ccm må du ta 125-lappen eller traktorlappen.

Jeg ville nok heller kjørt trimmet moped enn feks en crosser uten skilt og greier..

Som sagt så greier nye mopeder bratte bakker ganske greit. Med mindre du er veldig tung.

 

De 4800 kronene inkluderte kjøretimer, lån av moped, teorien osv? Tviler jeg egentlig på..

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar
Hvis du uansett må ha mer enn 50ccm må du ta 125-lappen eller traktorlappen.

Jeg ville nok heller kjørt trimmet moped enn feks en crosser uten skilt og greier..

Som sagt så greier nye mopeder bratte bakker ganske greit. Med mindre du er veldig tung.

 

De 4800 kronene inkluderte kjøretimer, lån av moped, teorien osv? Tviler jeg egentlig på..

 

 

Som sagt var dette bare sertifikatet. Andre avgifter kommer i tillegg

Lenke til kommentar
Hvis du uansett må ha mer enn 50ccm må du ta 125-lappen eller traktorlappen.

Jeg ville nok heller kjørt trimmet moped enn feks en crosser uten skilt og greier..

Som sagt så greier nye mopeder bratte bakker ganske greit. Med mindre du er veldig tung.

 

De 4800 kronene inkluderte kjøretimer, lån av moped, teorien osv? Tviler jeg egentlig på..

Betalte du seriøst 8000,- for mopedlappen?

 

Betalte 4000,- jeg, og da var det alt unntatt trafikalt gk.

 

Og har hørt om folk som har fått det enda billigere og nesten gratis, men da er det via skolen.

 

Men prisene kommer an på pågangen

Lenke til kommentar

Når jeg tok moped lappen kostet det meg 4k uten Trafikalt Gk.

Men har hatt noen mopeder og skrudd litt på jævleksapen:P moped er bare noe dritt uansett åssen du snur og vender på det:P

men noen mopeder du burde holde deg ekstra unna er :

alt som har med motorhispania og gjøre( bruker Am6 motor men er ekstra dårlig på disse særlig ville jeg holdt meg unda furia)

yamaha DT ( grei moped men kan være mye tull ser ut som en robust moped men vist man herier litt mye kan det bli noe møkkk,( am6)

 

Mopeder som er gode:)

Suzuki Rmx en super moped en av de få idag som ikke bruker am6 motor, lett og grei og trimme kan komme opp i gode hastigheter med riktig sylinder osv, denne er god og trimme pga den bruker en girkasse som er ment til 125 cc sylinder ( greit og bytte veiv vist man skal ha på¨sylinder over 15hk som kjører på høyt turtall)

 

Yamaha Ryz( mopeden som jeg har atm) god moped og kjøre men kan bli litt slitsomt i lengden bruker en Am6 motor. har kjørt opp 2 sylindere på 1,5 sesonger nå ( har kjørt MASSE snakk om 8000 km til sammen 5 i fjord sommer)

 

vist ikke så er Derbi senda en helt ok moped har god girkasse grei og trimme.

en grei regel er hold deg unna scootere og am6 mopeder vist du skal trimme:P

Lenke til kommentar
Mopeder som er gode:)

Suzuki Rmx en super moped en av de få idag som ikke bruker am6 motor, lett og grei og trimme kan komme opp i gode hastigheter med riktig sylinder osv, denne er god og trimme pga den bruker en girkasse som er ment til 125 cc sylinder ( greit og bytte veiv vist man skal ha på¨sylinder over 15hk som kjører på høyt turtall)

 

Yamaha Ryz

 

-Bullshit.

----------

Yamaha Ryz? Ikke Motorhisphania Ryz du mener?

--------------------------------------------------------

AM6-maskinene er egentlig ganske bra, går bra uplombert, skal mye til før at girkassa, veiva og clutchen ryker på dem.

--------------------------------------------------------

Trådstarter: Skal du ta mopedlappen eller skal du bare kjøre utenom veien?

Lenke til kommentar

-Bullshit.

----------

Yamaha Ryz? Ikke Motorhisphania Ryz du mener?

--------------------------------------------------------

AM6-maskinene er egentlig ganske bra, går bra uplombert, skal mye til før at girkassa, veiva og clutchen ryker på dem.

--------------------------------------------------------

Trådstarter: Skal du ta mopedlappen eller skal du bare kjøre utenom veien?

 

Mener yamaha Tzr:P og det med 125 kasse er jeg ikke sikkert på.. ( en kompis som sa (A) men den er værtfall mye bedre en am6 kassa...

men det med Clutchen på AM6 maskina mi er noe dritt er 2 clutchen jeg bytter nå. veiva veit jeg ikke helt med men regner med at man må bytte den vist man skal sette på en "stor" sylinder..

jeg hadde ikke vært redd for og kjøpe am6 motor vist jeg ikke skulle trimme mopeden min.. men som sakt hold deg unna Motorhispania:)( har masse erfaring) de går veldig bra i ei lita stund, men når du først begynner og få kødd med de baller det ofte på seg.

Lenke til kommentar

Kassa på Am6 er egentlig veldig god. Det største problemet er det enorme frigiret mellom 5 og 6. gir.

 

Og, Dovito:

"en grei regel er hold deg unna scootere og am6 mopeder vist du skal trimme:P"

 

Har du i det hele tatt peil? En trimma scooter går faktisk veldig godt. am6 er de mest trimvennlige motorene med mest trim tilgjengelig, så dette utsagnet er ihvertfall helt feil! mener du man skal trimme en gammal rmx-motor om du skal få noe fart på moppa?

Lenke til kommentar
AM6 går merkbart mye bedre enn Suzukimotorene med effektanlegg og trimsylinder. Men Suzuki-veivene tåler mer juling enn AM6-veivene gjør, så man trenger faktisk ikke å bytte den hvis man vil ha større sylindre. :)

 

Am6 går IKKE bedre enn Suzukimotorene med effektanlegg og trimsylinder. Idiotisk å i hele tatt diskutere det når du ikke har peil!!

Lenke til kommentar

Jeg kjører Suzuki SMX med Charmo-trimsylinder og MK2 effektanlegg. Jeg har kjørt denne to år nå, og har i mellomtiden prøvd AM6-mopeder med varierende trim fra effektanlegg til 70cc +. Har og kjørt RMX/SMX med sylindertrim mm.

Har selv bare kjørt med effektanlegg og nå nylig med sylinder, og blitt frakjørt av AM6-mopeder med trim i samme klasse. Kom ikke her og påstå at jeg argumenterer i en sak uten å kunne stå for det!

 

AM6 er nyere motorer med løsninger som er mer moderne enn Suzuki sine. Jeg sier ikke at de er overlegne på alle områder, men de har sine fordeler som gjør at de yter bedre. Holdbarhet og pålitelighet er noe man ellers kan diskutere. ;)

 

Jeg vil påstå at jeg har godt grunnlag for å kommentere dette og har personlig den erfaringen jeg skrev i forrige post. Hva du har erfart vet ikke jeg, men jeg vet hva jeg snakker om. Kan høres ut som om du også er en stolt Suzukifan, men jeg syntes man skal kunne innrømme at noe er bedre enn det man selv har.

 

:)

Lenke til kommentar
Ja jeg betalte seriøst rundt 8000 kroner for lappen. Da er det med ALT utenom den skriftlige prøven man tar.

Og jeg tar via skolen også.

 

Tviler sterkt på at Yamaha TZR 50 har 125 girkasse.. Høres ut som noe en random fra mopedportalen kunne sagt.

Tzr har bare vanelig am6 girkasse det er Rmx som har bedre girkasse

 

 

Kassa på Am6 er egentlig veldig god. Det største problemet er det enorme frigiret mellom 5 og 6. gir.

 

Og, Dovito:

"en grei regel er hold deg unna scootere og am6 mopeder vist du skal trimme:P"

 

Har du i det hele tatt peil? En trimma scooter går faktisk veldig godt. am6 er de mest trimvennlige motorene med mest trim tilgjengelig, så dette utsagnet er ihvertfall helt feil!

tror jeg glemte et komma eller noe, scooter er morro og trimme men det er noe drit og kjøre , men det spørst jo på hva man liker. det er veldig mye bra trim til Am6 men det er VELDIG mye tull med motorene. men for all del am6 er helt greie motorer, men det er motorer som er mye bedre..

 

lenge sia jeg har kjørt moped nå, men er det ikke fri gir mellom hvert gir?

Lenke til kommentar

AM6 er brae motorer det,

 

Har kjørt det nå i snart 1000 mil med Hyper Racing trim,

Enda så er motoren like fin,

Bare at muttrene i motoren har løsnet et par ganger,

Men det skjer på nesten alle mopeder med Hyper Racing trim.

 

Kansje clutchen er svak på AM6 motoren, men har du gjorrt riktig da du monterte den Dovito, og girkassa er ikke mye svakere enn Rmx girkassa

 

Og Motorhispania er ikke noe dårlig merke,

Det spørs på hvem som kjører og skrur på det.

Hvis en ting skjer, og en som ikke har så mye peiling på tingen som har gått i stykker,

Så kommer det til å skje igjen.

Lenke til kommentar

jeg vil si at motorhispania har dårligere kvalitet en det meste av andre mopeder og jalla måter og fikse det på: som dekslet som er på siden av bensin tanken er skrudd med selvborrende skruer rett inn i tanken det er den måten de er festet på( værtfall på de eldre modellene) dette er noe som ikke er akseptabelt når man skal skru av deksel så renner bensinen ut.

 

ja det har seff veldig mye og si hvem som skrur på de:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...