Gå til innhold

Legge A/V i skjultanlegg, trenger smarte ideer og tips


Anbefalte innlegg

Jeg har en godt besvart tråd her som omhandler legging av surroundlyd i skjultanlegg. Jeg har nå gjort som jeg fikk anbefalt og er generelt godt fornøyd. Har trekt ferdig den ene stua med 7.1 og noen nettverkspunkt hit og dit.

 

Det dukker likevel opp en liten tanke. Jeg kunne nemlig tenke meg å legge tv-signal også i rør. Hva slags kabel skal jeg da legge? (fremtidsrettet) og er den såpass slank at den sklir lett i et 20mm trekkrør? Har tenkt muligheten for å legge en skinne inni veggen.

 

Er det noen glupe tanker der ute så vil jeg gjerne høre... Som jeg skrev i denne posten står jeg med åpne vegger, ubegrensede muligheter og nesten ingen kreative tanker :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en godt besvart tråd her som omhandler legging av surroundlyd i skjultanlegg. Jeg har nå gjort som jeg fikk anbefalt og er generelt godt fornøyd. Har trekt ferdig den ene stua med 7.1 og noen nettverkspunkt hit og dit.

 

Det dukker likevel opp en liten tanke. Jeg kunne nemlig tenke meg å legge tv-signal også i rør. Hva slags kabel skal jeg da legge? (fremtidsrettet) og er den såpass slank at den sklir lett i et 20mm trekkrør? Har tenkt muligheten for å legge en skinne inni veggen.

 

Er det noen glupe tanker der ute så vil jeg gjerne høre... Som jeg skrev i denne posten står jeg med åpne vegger, ubegrensede muligheter og nesten ingen kreative tanker :/

 

Kommer jo helt an på hva slags TV-signal du ser for deg, og hvor det kommer inn i huset. Både satelitt, kabel-TV og antennekabel fra utendørs bakkenett-antenne går over koaksialkabel (RG-6 mest vanlig på korte strekk, evt. RG-11), som uten problemer går å trekke gjennom et 20mm rør, men pass på å ikke lage noen skarpe bøyer på røret. Satelittmottaker med doble tunere (for å se og ta opp samtidig) trenger to kabler fra parabol til tuner, da kan det være en fordel å legge opp to rør, men det går nok å trekke gjennom ett også, med litt vold og vaselin.. ;)

Andre fremtidsrettede alternativer er jo IP-TV, som kan gå over fiberkabel eller TP-kabel. Begge deler går også gjennom et 20mm rør, men pass på kurveradiusen, som sagt.

Lenke til kommentar

Heisann og takk for svar!

Signalet tenkte jeg først og fremst det (whatever) signalet som går inn i selve TV'en. Regner nesten med at alt (DVD, tuner o.l) skal sløyfes innom et mediacenter av noe slag slik at det bare er en eneste kabel (utenom strøm sef) som går til TV.

Tenkte først og fremst på HDMI men er ikke orientert innenfor dette så jeg er ikke sikker på om dette er gangbart om noen år... er det det samme som den "gode" gamle scarten ? som lenge så ut til å skulle vare evig?

 

Forslaget om IP-TV likte jeg godt! Bra jeg har lagt et uttak for nettverk ved TV'en (tenkte først og fremst på konsoller, mediacenter og slikt som skal på nettverk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...