Gå til innhold

Hjelp til oppsett av nettverk


EnergY30

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har litt problemer å få et stabilt nett i huset her. Oppbygningen av nettverket er som følger:

 

I kjelleren er hovedkontakten i veggen, og modemet fra telenor. Linja er koblet inn i en switch som står rett ved siden av med 3 utganger; en til kjellerleiligheten, en til 1.etasje, og en til 2.etasje (jeg og 4 andre bor i 2.etasje). Vi har nå en gammel D-link trådløs ruter som vi bruker til å dele "vår del" av hovednettet blant oss 5 her oppe. Hvis bare 2-3 av oss er koblet på, går alt smertefritt. Men om alle 5 prøver å bruke linja samtidig, faller vi ut titt og ofte.

 

Vi vet ikke helt hva problemet er, men vi ønsker såklart å løse det. Jeg har en Linksys WRT54G som ikke er i bruk, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å sette den opp riktig når jeg prøver å bytte den ut med D-linken (vi lurer på om det er D-linken som er muggen nemlig). Det lyser på internett-lyset på ruteren, og vi får kobla på nettverket, men null tegn til internett. Må være noen feil innstillinger... Noen som har peiling?

 

Et annet alternativ er å kable... men huseieren vil helst unngå dette.

 

Hva foreslår dere som kan dette best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du ikke får til å koble til linksys kan det være ipkonflikt. Dvs at dere har 192.168.1.x på begge routerne i huset.

Du kan logge deg inn på Linksysen og endre adressene til det samme som D-linkrouteren bruker 192.168.0.x.

 

Den andre muligheten er selvsagt at internettporten er konfigurert feil i Linksysrouter.

Den skal stå i DHCP - hente ipadresse automatisk.

Lenke til kommentar
Når du ikke får til å koble til linksys kan det være ipkonflikt. Dvs at dere har 192.168.1.x på begge routerne i huset.

Du kan logge deg inn på Linksysen og endre adressene til det samme som D-linkrouteren bruker 192.168.0.x.

 

Den andre muligheten er selvsagt at internettporten er konfigurert feil i Linksysrouter.

Den skal stå i DHCP - hente ipadresse automatisk.

DHCP står på automatisk.

 

Jeg endret adressen i linksysen fra 192.168.1.1 til 192.168.0.1 nå, men fortsatt "Bare lokal" tilkobling... Frustrerende problem! Vet ikke helt hvilken rutermodus jeg skal bruke i linksysen da (om det har noe å si): Gateway eller Router. Tok screenshot av innstillingene i hver av routerne hvis det kan hjelpe noe:

D-link

Linksys

 

Som dere ser bruker linksysen lokal DNS server ip (10.0.0.x), og det er kanskje her problemet ligger. Jeg prøvde å legge til ip'en 192.168.0.1 slik som i D-linken, men fortsatt uten hell. Linksysen har vært min gode venn i flere år nå, det kan da ikke være så vanskelig...? :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...