Gå til innhold

Sikkerhet i Raid5 ved kontrollersvikt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Tar ut den disken som har gått fløyten og setter i en ny disk. Noen kontrollere kan gjøre dette hotswap. Etterpå er det bare å rebuild disksettet.... Tar tid, men skal fungere... Det kritiske er jo at ingen andre disker ryker mens dette pågår....

Lenke til kommentar

Om kontrolleren går, må du i verste fall ha en identisk kontroller til å ta over, hvis det er et hardware raid. Så du bør ha en fullverdig backup til å bygge opp arrayet med etterpå.

 

Bruker du software raid står du helt fritt til å bytte kontroller. Har selv et software raid5 opsett i Linux, og har nettop byttet hovedkort(min kontroller), og det fungerte utmerket.

Bakcup er uansett lurt og ha, ettersom raid1-6 ikke er noen erstatning for backup.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Men hva om kontrolleren som styrer Raidet tar kvelden? f.eks kontrollerkortet eller HK om man bruker som kontroller av raidet.?

Om kontrolleren tar kvelden og ny kontroller av nøyaktig samme type ikke lenger er å skaffe.....

Finnes løsning på det også og her jeg hva jeg gjorde en gang med et 7 diskers sett som kontollerne ikke lenger fantes i verden.

Jeg laget et image av alle disken med å bruke Raidbuilder programmet til runtime softwares.

Ba programmet om å teste ut alle mulige konfigurasjoner som var til et raid set. (dette tok tid, 5 dager).

Fikk opp et forslag som hadde 100% sannsynlighet. Ba programmet om å lage et nytt image.

Dette imaget var faktisk slik disksettet såg ut for os'et.

Brukte GetDataBack for å hente ut filer.

Voila... alle data berget.

Jepp en ting til. Dette var SCSI disker.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Så da er datasikkerheten relativ høy med Raid5 da, mener selvfølgelig ikke at man ikke skal ha sikkerhetskopier av det man anser som viktig.

Det skulle vel ikke være noe problem om man bruker SATA disker heller ved det opplegget du nevnte?

Ikke noen problemer med disker. Bare man har mulighet for å lese de av med det raidprogrammet, så kan man sette ihop raidet og få ut data. Litt kunnskaper om hvordan man leser av disker bit for bit, bør man jo ha. Kan disken identifiseres av systemet som en fysisk disk, så er det også mulig å lese den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...