Gå til innhold

Best billedkvalitet: Sony HDR-UX19E vs. HDR-HC9E


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på dette med komprimering.

 

Tekniske data nedenfor er tatt fra www.mpx.no

Jeg vurderer et av disse to kameraene:

 

Sony HDR-UX19E (pris ca 7200,-)

- HDV 1080i

- opptak på DVD

- gir "Full HD 1920 x 1080-videoopptak med høy bithastighet (14 Mbps) med AVCHD-format (i MPEG2 filformat)", sitat fra www.mpx.no

 

Sony HDR-HC9E (pris ca 8750,-)

- HDV 1080i

- opptak på DV-kassetter (HDV format)

- Full HD 1080-videoopptak

 

Begge disse kamera filmer i HDV 1080i. Jeg har lest litt om komprimering, men spør siden jeg er usikker: vil det være særlig forskjell i bildekvalitet på disse to?

 

Jeg tenker om HDR-UX19E som er rimeligst, at selv om det komprimerer til MPEG2... så filmer det jo i HDV 1080i...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer litt på dette med komprimering.

 

Tekniske data nedenfor er tatt fra www.mpx.no

Jeg vurderer et av disse to kameraene:

 

Sony HDR-UX19E (pris ca 7200,-)

- HDV 1080i

- opptak på DVD

- gir "Full HD 1920 x 1080-videoopptak med høy bithastighet (14 Mbps) med AVCHD-format (i MPEG2 filformat)", sitat fra www.mpx.no

 

Sony HDR-HC9E (pris ca 8750,-)

- HDV 1080i

- opptak på DV-kassetter (HDV format)

- Full HD 1080-videoopptak

 

Begge disse kamera filmer i HDV 1080i. Jeg har lest litt om komprimering, men spør siden jeg er usikker: vil det være særlig forskjell i bildekvalitet på disse to?

 

Jeg tenker om HDR-UX19E som er rimeligst, at selv om det komprimerer til MPEG2... så filmer det jo i HDV 1080i...?

 

 

 

Veldig kort så skulle en ok pris for UX19E være omtrent 3000.- :whistle:

Om man da ikke ønsker å kjøpe noe for at det er spesielt, og ikke for å anvende det til opptak.

Lenke til kommentar
Begge disse kamera filmer i HDV 1080i. Jeg har lest litt om komprimering, men spør siden jeg er usikker: vil det være særlig forskjell i bildekvalitet på disse to?

nei det er ikke hdv, det er avchd med mpeg2. hdv har bitrate 25, så en kan forvente at en bitrate på 14 blir en del verre. hadde det vært h.264 i avchd formatet slik de fleste flash eller harddiskkamera har, ville 14 i bitrate vært ganske bra, siden h.264 teoretisk kan ha halve filstørrelsen av mpeg2 ved noenlunde samme kvalitet. praksis viser derimot at real time encoding er vanskelig, og at man må opp i bitrate rundt 15-16 for at avchd med h.264 (feks canon hf100) kan matche hdv (canon hv30).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...