Gå til innhold

Samsung LE40A656 vs LEA456


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny TV og har tenkt på 40" - 42". Jeg så at Samsung LE40656 vant en test i lyd og bilde, og vurderer den. Jeg ser at de også har en 720p-TV, LE40456 som koster et par tusen mindre. Er det noen som vet noe om hvordan disse er i forhold til hverandre? Hvis de er like gode bortsett fra oppløsningen går jeg nok for den billigere versjonen.

 

Linker til de to TVene:

http://prisguide.tek.no/product.php?productId=95597

http://prisguide.tek.no/product.php?productId=96559

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Like gode bortsett fra oppløsningen" blir som å si "like god motor bortsett fra at den ene har 100HK og den andre har 200HK".

 

De er, per definisjon, ikke like gode all den tid det (bl.a) er oppløsningen som bestemmer hva som gir deg best bilde. Og hvorfor kjøper du tv? For å få et best mulig bilde, regner jeg med.

Eller du tenker budsjett og kjøper en som er litt dårligere, som i dette tilfellet.

 

A656 har 4 HDMI, USB, 100Hz, kontrast 50000:1, JustScan (for tilkobling av pc), penere design, er en nyere model og den klart beste tv`n.

Der har du årsakene til prisforskjellen, og da er det vel egentlig bare opp til deg hva du velger.

Lenke til kommentar

Ok, greit nok det. Grunnen til at jeg spør er at ofte får du mer for pengene ved å gå for 720p i stedet for 1080p, og det er mye annet enn oppløsningen som bestemmer bildekvaliteten. Og det er håpløst å lese ut bildekvaliteten fra spesifikasjoner.

 

Men hvis det er stor forskjell i bildekvalitet mellom de to, går jeg selvfølgelig for 656. Men gidder ikke å legge i 2k ekstra kun for oppløsning.

Lenke til kommentar
Ok, greit nok det. Grunnen til at jeg spør er at ofte får du mer for pengene ved å gå for 720p i stedet for 1080p, og det er mye annet enn oppløsningen som bestemmer bildekvaliteten. Og det er håpløst å lese ut bildekvaliteten fra spesifikasjoner.

 

Men hvis det er stor forskjell i bildekvalitet mellom de to, går jeg selvfølgelig for 656. Men gidder ikke å legge i 2k ekstra kun for oppløsning.

 

Det er ikke oppløsningen som avgjør billedkvaliteten. Det er sortnivå, nativ kontrast og farge gjengivelse som gjør det. Forskjellen på 720P og 1080P er knapt merkbar ved vanlig sitteavstand. I Norge forholder vi oss stort sett til SD signaler og da kan det være stor fordel med en tv som har litt lavere oppløsning. Jo mindre tv-en må skalerer, jo bedre tv bilder vil du få. Av en eller annen grunn er det satt et enormt fokus på HD og det er dette selgere bruker som argument når du skal kjøpe tv. Allikevel selges det svært lite Blu-Ray i Norge... PS3 og andre spillkonsoler lanserer de fleste spill i 720P, men det begynner å komme mer 1080P nå. Uansett så er forskjellen liten. Med andre ord er det ikke verd å spytte inn 2 - 3000 kroner for full hd.

 

En annen ting du også kan ta med en klype salt er den "dynamiske kontrasten". Dette er et system produsentene fant på for og kunne oppgi formidable kontrast forhold, men faktum er at det ikke finnes noen felles måleform for dette. Det er heller ikke en måling som viser forholdet mellom det mørkeste og det lyseste i samme bilde. Det målingen av en helt sort skjerm mot en helt hvit. Det reelle kontrast forholdet er langt lavere.

 

Allikevel vil det beste kjøpet for deg i dette tilfelle være Samsungs 6 serie. Den er absolutt bedre enn 4 serien... Det viktigste argumentet er nok 100hz som etter min mening er ganske nødvendig på en moderne lcd tv.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...