Gå til innhold

Svært varierende hastighet - feil på ruter?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

bor i en studentleilighet sammen med tre andre, der vi deler på nettet sammen med utleier som bor over oss. Modemet (eldre Netopia) og den trådløse ruteren (D-link DI-524) befinner seg i vår etasje. Problemet vårt er en til tider svært treg tilkobling, der vi kanskje bare får tanket ut 0-5 kB/s på det verste.

 

Ok, tenker vel de fleste, dere er mange som deler --> OPPGRADER!

 

Jaha. Men det viser seg at dette kan slå til selv når man er alene om å bruke nettet. Og som om ikke det er nok, opplever jeg at en BitTorrent-nedlasting kan gi hastigheter opp mot og over 100 kB/s bare minutter senere på samme session. Skrur jeg av nedlastingen og prøver å surfe er det tilbake til sneglefart. En annen av gutta har det motsatt, han synes torrentene går tregt, mens vanlig nettsurf fungerer greit.

 

Hva i all verden er det som skjer? Noen tips/tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgradere er jo en fin tanke :)

Saken er at det ikke er så enkelt å si om det er Netopia eller D-link som svikter dere selv om jeg nok heller mot det siste alternativet.

 

Personlig ville jeg byttet ut D-link routeren med f.eks en DIR-635 https://prisguiden.no/product.php?productId=71714 som tåler masse flere torrents sammenlignet med den dere har nå.

 

Dere må passe på å begrense antall forbindelser i torrentprogrammet. Jeg vil tro det nettverket deres ikke tåler mere enn 50 forbindelser i beste fall. Dvs om det er to som bruker bittorrent så begrens antall connections globalt til 20 hver og sett max upload til f.eks 30-40% av kapasiteten.

 

Når du sier at det går tregt selv om du er alene om å bruke nettet, så slå av og på router og sjekk igjen.

En annen sak er jo at huseier kan sitte og makse linja med torrents slik at det blir lite igjen til dere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...