Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har du lyst / planer om å slutte å røyke?


loathsome

Anbefalte innlegg

Hey, la deg til på msn, tenkte at du kansje har noen gode personelige tips.

 

Har selv snuset i et par tre år nå, og gjør det vel pga. rusen stort sett, og pga. det er en vanesak.

 

Jeg har ikke noe motivasjon for å slutte, ettersom jeg både klarer det økonomisk, og at det eneste negative er at jeg må gå over ekstra godt med tanntråd for å få fjernet de brune flekkene hver kveld. Og at jeg i en senere studiesituasjon på egen hybel kan få litt økonomiske problemer pga. snus utgiftene.

 

Noen gode tips? For jeg lurer virkelig på om det er noen virkelige gode grunner for å slutte å snuse.

 

Beklager hvis dette blir off-topic pga. det er en røyke tråd.

 

Mvh

Christian

 

Gjør over hodet ingenting, snus og andre tobakksmidler er akkurat like velkommen i dette emnet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin tråd, kudos til trådstarter. :)

 

Lyst å slutte har jeg, men for mye stress og ting som skjer rundt meg nå så passer ikke for øyeblikket..

Men jeg kan si en ting, nikotin sug er mye psykisk. Jeg kan holde ganske lenge og styrer på en måte hvor sugen jeg blir. Til en viss grad selvfølgelig.

Men tenker man på snus og røyk så blir suget x20 verre, men du kan styre suget ganske mye med rett tankegang. Men 100% kontroll har man ikke over det, og det kan bli meget ubehagelig når nikotin suget kommer for fult.

Viss man skal slutte og tenker på dette at man ikke kan ta en røyk, og tenker og tenker på røyk og hvordan du savner det og hvor godt det hadde vært med en røyk nå.

Ikke tenk slik! Da er det verst, selv om det er lettere sagt enn gjort...

 

Lykke til dere som stresser med dette nå.

 

God natt, til dere som leser dette nå (kl 2.28).. :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Bare en liten (forhåpentligvis oppmuntrende) kommentar fra min side:

 

Faren min har akkurat sluttet å røyke, han hadde da røykt i over 35 år og akkurat fått diagnosen begynnende KOLS. Ved hjelp av noen medisiner sluttet han å røyke, uten å informere oss andre i familien, som faktisk ikke la merke til noe spesielt ved han engang...

Da han fortalte hva han holdt på med hadde han allerede kuttet ned fra 40 til 3 for dagen. Ved hjelp av de medisinene tok det ham under to uker.

Noen få dager etter han hadde sluttet helt, noe vi andre ikke hadde fått vite enda, så vi tydelig at han var forandret. Han så yngre ut; Huden var ikke så "grå" lengre og håret virket mer glansfult.

Nå har han ikke røyk på over to uker, jeg føler jeg har fått en ny far... En som faktisk har tid til noe og som ikke lukter konstant røyk.

 

Vet ikke om dette ble off topic eller hva, men kjør på... Det betyr faktisk ganske mye for alle oss rundt dere også ;)

Lenke til kommentar

har lyst til å slutte med tobakk ja. har og noen champixpiller jeg fikk av en lege liggende, men har ikke tatt de for jeg leste om så mye bivirkninger.

de siste to månedene ca har jeg blitt kvalm og nesten spydd de få gangene jeg har prøvd å ta en sigg. har ikke røyket så mye pga dette den siste stunden :p

 

nei for meg er tobakk blitt en ulempe etter 5 år med det, merker jeg har røyket på kondis :) men faen så godt det er på fylla eller etter middag.

 

edit: som Bellicus sa så bra: Føler at kroppen blir forurenset av røykingen. Føler at det er skadelig, lungene har sagt klart i fra i åresvis at jeg ikke burde røyke.

 

jeg vil og slutte med tobakken

Endret av Djengo^^
Lenke til kommentar

Jeg har vært nikotinfri i litt over 1 uke nå :). Det verste var å komme seg gjennom de tre første dagene med fysiske abstinenser.

 

Det er lenge siden jeg mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har slutta, men det gikk vanligvis en uke eller to frem til den første festen før fylla fikk skylda for å starte igjen. Denne gangen gikk jeg på fylla midt i de verste abstinensene uten å røre noe snus eller røyk, så det er en forandring siden sist :).

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har hatt lyst å slutte en stund nå! Røyka i 2 år. Var ikke før i år det virkelig tok av... Nå hadde jeg jo et sånn nyttårs ønske om å slutte. Men det ble det aldri noe av haha.

 

Eneste som gjør det vanskelig å slutte er at dama ikke GIDDER å slutte. Hun ser ingen grunn i det. Ergo hver gang jeg ser henne tenne en sigg så blir det til at jeg tar meg en også.

 

Nå har jeg kutta ned til 2 per dag.. en på morningen og kvelden. Sliter greit nok med det :p Tips?

Lenke til kommentar

jeg røyka i rundt 2 år før jeg slutta med det. Vil ikke akkurat si at jeg var avhengig av det, men det er det problemet når du er på skolen er det ikke mye å finne på utenom å gå ut å ta seg en røyk i friminuttene.

 

Jeg gikk heller over til snus og det er det vel en del som gjør som jeg vet om. Det gikk opp for meg hvor skadelig røyk var, og jeg merket det godt på kondis og pusten min at det ødelagte lungene mine selv om det kun var i 2 år jeg røykte. Merket det godt på økonomien og.

 

Jeg begynte å trappe ned med røykinga, men det funka dårlig, for jo mindre du røyker om dagen, jo bedre er det når du tar deg en røyk. Jeg tok likegodt å kutta det ut på dagen. Ja jeg var røyksugen men var bestemt på å klare å holde meg, så etter en ukes tid gikk det lettere og lettere, røyksuget forsvant gradvis.

 

Har vært sånn nokelunde røykfri i et halvt år nå, kan hende jeg tar meg noen røyker på fest men ikke i hverdagen.

 

For hver dag som går er jeg glad jeg ikke røyker lengre, kan tenke over at lungene mine ikke er "skitne" lengre og jeg har fått bedre kondis etter jeg stumpet røyken.

 

Mitt neste mål er å kutte helt ut festrøyken og snus.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg slutta å røyke i fjor en gang, hadde ikke røyksug eller noe, sikkert det letteste jeg har sluttet med i hele mitt liv. Helt til jeg en mnd etterpå gikk igjennom et stygt brudd og tydde til røyken for å hjelpe meg igjennom det. Det er vel det dummeste jeg har gjort. Nå røyker jeg fast igjen, ca 15-20 røyk om dagen. Jeg finner ikke tilbake til motivasjonen og troen på meg selv som jeg hadde den gangen. Jeg husker at jeg var fast bestemt på å aldri røyke igjen, og utrolig fornøyd med den avgjørelsen, men nå får jeg det ikke til, prøver gjevnlig, men hver gang jeg gir opp føles det som en ny spiker i kisten. Jeg har utviklet asma som følge av røyking i tidlig alder men ikke en gang det får meg til å slutte. Hvis noen kan hjelpe, for all del!

 

Hilsen fremtidig kolspasient ><

Endret av Capria
Lenke til kommentar

Ja det er der mye av problemet ligger for meg også, og det er der jeg sprekker oftest. Men jeg har klart å drukket og vært på fest uten å røyke et par gangr, det er bare så urolig lett å glippe.

 

Det er litt skummelt å satse på festrøyking rett etter man har sluttet å røyke da. Du drar på fest lørdag kveld, røyker opp nesten hele pakka,har mer røyk igjen på søndag og røyker litt for dempe fyllenervene. Da er det mye lettere å kjøpe røyk igjen på mandag :/

Lenke til kommentar

Snart en dag uten røyk..

Hadde en 10pak liggende, da jeg trappet ned.. Men ga den vekk nå nettopp for å ikke ta ett blås.

Nettopp spist, kjenner det hadde vært DIGG!!! ...med en røyk nå, men har funnet ut at det er veldig psykisk. Mer jeg tenker på røyk så får jeg veldig lyst å ta meg et blås. Nå kjenner jeg det! :p

 

Jeg har røykt ca 5 røyker siden mandag, røykte ca 2 pr dag i går røykte jeg 1,5.

Merkelig nok så er det ikke godt, og suget for øyeblikket er veldig psykisk.

Selv om jeg ikke brå sluttet, så må jeg si at jeg røykte veldig mye tidligere.

 

Nå går mye i tyggie, hjelper litt. Jeg spiser mye mer merker jeg. Drikke mye mer vann, hjelper og.

Og tanken på at røyk tar mer liv enn alle ulovlige rusmidlene kombinert, aids, alkohol. Hjelper meg litt. Likevel kan jeg med letthet overse dette bare for en liten buzz. Nikotin er ett merkelig stoff. heh. Satan det hadde vært digg med en røyk nå. :roll:

 

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette btw. hehe

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...