Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmeanlagget fungerer dårlig, hva er galt?


moggahogga

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med varmeapperatet i bilen min, en renault megane scenic 97 mod. Det er vanlig varmeanlegg, altså ikke klima eller AC. Problemet er at det fungerer dårlig, dvs det kommer litt varme ut av det, men ikke i nærheten av så mye som det kom før. Det kommer mye varm luft med en gang jeg går fra maks kaldt til maks varmt, etter 2 sek går det over til lunkent...

 

Er det noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som tett/dårlig varmeregister. Er i vertfall helt normalt på Laguna at det skjer, pga. det skal brukes spesiell frostvæske, som man ikke får tak i annet enn via Renault/Volvo. Fyller man blå frostvæske, så går det noe tid, så leder varmeregisteret nesten ikke varme, og det er ikke annet å gjøre enn å bytte det. Skal ikke se bort fra at det er samme på Megane.

Lenke til kommentar
Høres ut som tett/dårlig varmeregister. Er i vertfall helt normalt på Laguna at det skjer, pga. det skal brukes spesiell frostvæske, som man ikke får tak i annet enn via Renault/Volvo. Fyller man blå frostvæske, så går det noe tid, så leder varmeregisteret nesten ikke varme, og det er ikke annet å gjøre enn å bytte det. Skal ikke se bort fra at det er samme på Megane.

 

Så jeg må bytte varmeregisteret? er det kostbart?

Hva er det som er spesielt med deres frostvæske?

Lenke til kommentar

For å bytte varmeregisteret må det meste av dashbordet demonteres, så hvis du tar det på verksted blir det ganske dyrt. Selve delen er imidlertid ikke så alt for dyr, så om du gjør det selv er det ikke så dyrt, men veldig mye arbeid. Om du ikke alt har gjort det kan det jo være lurt å prøve å bytte termostat, for hvis den henger seg opp er det også vanlig av varmeapparatet virker dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er termostaten, siden motoren holder temperaturen. Den ligger på "halvveis".

Har sett at noen nevner at pollenfilter kan løse problemet, skal prøve det. Jeg kommer også til å prøve å bytte termostat, siden det ikke er den dyreste delen du finner under et panser:)

Er ikke noen "mekker" selv, så jeg håper at jeg slippper å bytte varmeregisteret...

 

Takk for svar så langt!

Lenke til kommentar

Min vurdering av at registeret ikke leder varme fra vannet ut til luften (dvs. det ligger et belegg på innsiden som virker isolerende), altså registeret er ødelagt, er basert på det at det er varm luft med det samme viften blir slått på fra av-stilling. Dette skjer fordi når registeret ikke kjøles ned (når viften er avslått), så vil temperaturen gradvis øke pga. det lille av varme som blir overført fra vannet. Med en gang viften blir slått på blir det av varme som ligger i registeret overføres til luft som igjen gir varm luft. Siden registeret er såpass dårlig at det ikke klarer å overføre varme fra vannet blir det fort nedkjølt, og luften som kommer blir kald.

 

En annen mulighet som gir samme effekt er dersom det kommer går lite vann igjennom registeret. Det kan altså være verdt et forsøk å spyle registreret skikkelig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei

 

Dette var interessant. Jeg har mistet tillit til Bilia for lenge siden. Jeg fikk prisforslag på 9000kr for bytte av varmeapperat register for 1-2års tid siden på våres Megane 1.6 -1997.

 

Grunnen til at det blir tett, er at Renault leverer veldig dårlig frostvæske til bilene sine. :-) Jeg har ikke hatt problemer med dette på noen av de andre bilene jeg har hatt.

 

Finnes det noen guide for hvordan man gjør dette?

Lenke til kommentar

Renault leverer ikke dårlig frostvæske til bilene. De leverer høy kvalitets frostvæske, men mange verksteder og privatpersoner blander den væska med blå væske fra bensinstasjoner. Frostvæska som Renault bruker, som er grønn, kan ikke under noen omstendighet blandes med blå frostvæske. Den klumper seg og tetter igjen i første omgang varmeregisteret isåfall.

 

Renaultmotorer kan kjøres med vanlig frostvæske også, men da må den grønne flushes helt ut først. Den grønne er forøvrig ca. samme som rød type (med _høyere_ krav), så det bør isåfall brukes rød type.

 

(Den grønne Renault bruker heter Elf Glaceol Type D, må ikke forveksles med andre grønne frostvæsker)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg sliter med det samme, men hadde tenkt å prøve å spyle igjennom v.registre, før jeg bytter det. Men er det noen som vet hvordan man får opp "hurtigkoplingen" på slangen som går inn i torpedoveggen. Jeg har vrikket og vridd, men den gir seg ikke en mm. Det er en blå "klipe" på siden der og, men jeg ser ikke at den har noen funksjon uansett hva jeg gjør med den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...