Gå til innhold

Skal kjøpe ny Spill-PC 10.000-14.000, trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny spill-pc om et par måneder, og har brukt litt tid på å finne deler rundt på nettet.

 

Jeg har noe erfaring i feltet siden jeg har bygd de siste par pcene mine selv, men har ikke vært aktiv innenfor it-verdenen for å si det slik de siste tre-fire årene. Og er ikke helt på topp når det gjelder buss-hastighet, cache-minne o.l. ting på datakomponenter, vet liksom ikke hva alt gjør og hva jeg trenger for å kjøre spill best mulig med mest fps og best grafikk.

 

Lurer forsåvidt også på forskjellen mellom de billige AMD prosessorene og de dyrere til Intel.

 

Vil gjerne ha info om hva jeg må tenke på, hvilke komponenter som passer best sammen og hvilke typer cpuer som det lønner seg å velge. Har tenkt å bruke en 12.000 +- 2.000 på ny pc. (da mener jeg bare pcen, ikke skjerm, mus osv.)

 

Har forsåvidt også tenkt å kjøre vista pga dx10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter noen timers arbeid på komplett.no har jeg kommet fra til denne listen.

 

354886 Asus GeForce GTX 280 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 512bit

352397 Asus P5QC, P45, Socket-775, DDR2/3, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16

312508 Chieftec Dragon Medium Tower Sort w/USB/Firewire (Uten Strømforsyning)

340678 Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

340915 Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

365998 Intel Core™ 2 Quad Q9650 3,00 GHz, Socket 775, 12MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

343054 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

344274 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, 20x, SATA, Black, bulk

339375 Thermaltake BlueOrb FX CPU Cooler, Blue Light, 18dBA Socket 775/AM2

 

Vil gjerne ha innvendinger og meninger på de forskjellige komponentene, om det er noe som er helt høl i hue, eller om det kan byttes ut med noe bedre.

Lenke til kommentar
hvis du skal ha PC om et par måender, ikke bruk tid på og sette den sammen nå. Skjer mye på 2 måender.. :)

 

 

over til lista, HK så noe utdatert ut

 

 

Joa sant nok det, men da kan man velge en bedre prosessor/skjermkort osv hvis man vil det, eller man kan ta det man har valgt men prisen vil være lavere:)

det med hovedkortet, hva mener du med utdatert, jeg så på de dyrere hovedkortene også men så liksom ikke store forskjellen, kan du fortelle meg hva som er bedre med dem som jeg trenger til en gaming pc?

Lenke til kommentar
hvis du skal ha PC om et par måender, ikke bruk tid på og sette den sammen nå. Skjer mye på 2 måender.. :)

 

 

over til lista, HK så noe utdatert ut

 

 

Joa sant nok det, men da kan man velge en bedre prosessor/skjermkort osv hvis man vil det, eller man kan ta det man har valgt men prisen vil være lavere:)

det med hovedkortet, hva mener du med utdatert, jeg så på de dyrere hovedkortene også men så liksom ikke store forskjellen, kan du fortelle meg hva som er bedre med dem som jeg trenger til en gaming pc?

Forskjellen ligger som regel i Overklokkings potensialet, og noe fysisk på kortet som f.eks flere PCi-express X16/X4 slotter osv. :)

Btw: Hovedkortet som du sa er overhode ikke utdatert! Men selvsagt, det finnes bedre og billigere hovedkort. :)

 

Edit: Men jeg ville heller gått for mitt oppsett, det gir som sagt mye mer "bang for buck" enn oppsettet ditt. :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe ny spill-pc om et par måneder, da bør du glemme de fleste av disse komponentene. Snart kommer vi til å få X58-plattformen med så store forandringer at de fleste av dagens komponenter kommer til å bli nærmest vrak.

 

Følgende komponenter kommer til å forandre seg total:

Ny Core i7 CPU

Ny X58 HK

Ny 3 channel DDR3 RAM

NY CPU kjøler

 

Du bør vente på å se noen tester på X58-plattformen før du bestemmer deg, mener jeg.

 

Disse latterlige lave priser på dagens komponenter er ikke uten grunn, alt tyder på at snart vil de fleste av disse være utgått ferskvare.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvis du skal kjøpe ny spill-pc om et par måneder, da bør du glemme de fleste av disse komponentene. Snart kommer vi til å få X58-plattformen med så store forandringer at de fleste av dagens komponenter kommer til å bli nærmest vrak.

 

Følgende komponenter kommer til å forandre seg total:

Ny Core i7 CPU

Ny X58 HK

Ny 3 channel DDR3 RAM

NY CPU kjøler

 

Du bør vente på å se noen tester på X58-plattformen før du bestemmer deg, mener jeg.

 

Disse latterlige lave priser på dagens komponenter er ikke uten grunn, alt tyder på at snart vil de fleste av disse være utgått ferskvare.

 

 

men vil det ha kommet innen desember, og vil det ha en såpass lav pris at ikke pcen kommer til å koste mange høvdinger mer?

 

liker forsåvidt heller ikke tanken på å kjøpe deler fra hundre forskjelliger plasser, har brukt komplett i mange år og er fornøyd mer servicen dems, har selvsagt brukt andre butikker også.

 

dessuten hvis jeg skulle finne på å kjøpe den pcen nå som jeg posta tidligere, har dere noen forslag til hovedkort jeg burde valgt istedenfor? lurer også på om dere vet om noen kabinetter som er gode med tanke på plass og kjøling :S

Lenke til kommentar
Direkte utifra kjøling ville jeg gått for et Lian-Li kabinett i aluminum (godt rykte på seg) eller et annet aluminum kabinett. Personlig går jeg for de kabinettene jeg faller mest for, kjløing er noen en så og si alltid selv kan ordne slik at det fungerer fint.

 

Har alltid hatt lyst på Lian li, er jo stilrene, men også dyre :)

Lenke til kommentar
Hvis du skal kjøpe ny spill-pc om et par måneder, da bør du glemme de fleste av disse komponentene. Snart kommer vi til å få X58-plattformen med så store forandringer at de fleste av dagens komponenter kommer til å bli nærmest vrak.

 

Følgende komponenter kommer til å forandre seg total:

Ny Core i7 CPU

Ny X58 HK

Ny 3 channel DDR3 RAM

NY CPU kjøler

 

Du bør vente på å se noen tester på X58-plattformen før du bestemmer deg, mener jeg.

 

Disse latterlige lave priser på dagens komponenter er ikke uten grunn, alt tyder på at snart vil de fleste av disse være utgått ferskvare.

Okey, Vrak er vel å overdrive noe voldsomt. :roll:

Og når det er sagt - Prisen på komponenta er deretter - altså dyre.

Lenke til kommentar

har modifisert litt og kommet fra til at det kanskje vil være bedre å bytte ut litt her og der, har skifta prosessor, hovedkort, ram, psu og harddisk

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...1B-CA90CA9E1D93

 

tok en litt tregere prosessor til fordel for 2x 280 skjermkort, ddr2 ram med CL4 istedenfor ddr3 med cl7, et litt billigere hovedkort og en litt bedre psu.

 

Tror dette vil gi meg mer enn det gamle konseptet. Et spørsmål da, vil 800w psuen gi nok strøm til denne pcn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...