_powerade_ Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 (endret) Hei, Kvinnfolket har en Toyota Corrola. Nylig kjøpte hun nye felger og dekk. Bredden på dekkene er 205mm. Men når hun kjører i humper og/eller bilen er "litt tung i rævva", så tar bakskjermene borti dekkene. Bakskjermene er sånn at det i buen stikker ut et par cm innover mot dekkene, fram er det ikke noe problem, for der er buen godt avrundet oppover... Kanskje litt dårlig forklart, men håper dere skjønner Så jeg lurer på hvor jeg kan få kjøpt slike gummiklosser for å putte inn i fjærene slik at den ikke fjærer fullt så mye. Noen som vet?? Takker for svar! Endret 5. september 2008 av _powerade_
storkers Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 biltema eller noe? tror ikke det vill hjelpe uansett.koffer ikke bare bøye skjermen mere opp?
_powerade_ Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 (endret) Har sjekket biltema-katalogen, men fant ingen ting der, heller ikke på nettsiden deres. Har vært inne på tanken på å bøye skjermen, men er redd for at lakken kan sprekke... Vet ikke hvor "tøyelig" den er. Er ikke så gøy om det skulle begynne å ruste heller da:)... Syns egentlig det er rart det skal være problem med såpass smale dekk, har sjekket på andre biler, og ingen av dem har slike bakskjermer... Merkelig... Nei, kjøp tyskt sier jeg bare Endret 5. september 2008 av _powerade_
8483838383 Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Gummiklosser fra biltema er livsfarlig. Ikke kødd med fjærene. Den eneste utveien er å hindre at dekket tar borti skjermen. Enten med valsing av skjermer, eller felger med korrekt innpress.
_powerade_ Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 Ja, jeg antar at du har rett... Men innpresset har jeg ikke peiling på. Felgene er kjøpt hos en seriøs (?) forhandler i Trondheim, husker ikke navnet... Skulle ikke de ha sjekket dette? Eller??
Leomax Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Hvis du plukker av felgen på bilen og leter rundt på felgen så står det ingravert mye data om felgen. Lett etter et ET45 f,eks. "ET" indikerer inpress på felgen, tallet indikerer mm. I vognkortet under kap 12 bak dekk dimensjon finner du hva bilen er typegodkjent med av inpress mm. Denne er lov og endre +/- 15 mm, altså 7,5 mm på hver side. Med positiv inpress vil bilen få bredere sporvidde, dekene kommer lengere ut og med negativ vil bilen få smalere sporvidde og dekkene kommer lenger inn. Med positiv sporvidde vi du få problem sånn som du opplever det at dekkene kan ta borti skjerm. Med negativ sporvidde kan dekkene igjen ta imot støtdemper og fjær. Og for guds skyld, ikke legg noe mellom fjærene. Dette kan være med på å knekke fjærene. Nå vet jeg at det er mulig å kjøpe lasteforsterkere for montering på dempere, denne trees på demper stemplet og ser ut som en ekstra fjær. Hør med merkeforhandlern hva de har å tilby av slike.
_powerade_ Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 Takk for gode svar. Jeg skal ta dem til etterretning. Tukling med fjærer er definitivt utelukket! Jeg skal undersøke felgene over helgen, og inntil da, god helg til dere alle sammen
8483838383 Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Hvis du plukker av felgen på bilen og leter rundt på felgen så står det ingravert mye data om felgen. Lett etter et ET45 f,eks. "ET" indikerer inpress på felgen, tallet indikerer mm. I vognkortet under kap 12 bak dekk dimensjon finner du hva bilen er typegodkjent med av inpress mm. Denne er lov og endre +/- 15 mm, altså 7,5 mm på hver side.Med positiv inpress vil bilen få bredere sporvidde, dekene kommer lengere ut og med negativ vil bilen få smalere sporvidde og dekkene kommer lenger inn. Med positiv sporvidde vi du få problem sånn som du opplever det at dekkene kan ta borti skjerm. Med negativ sporvidde kan dekkene igjen ta imot støtdemper og fjær. Og for guds skyld, ikke legg noe mellom fjærene. Dette kan være med på å knekke fjærene. Nå vet jeg at det er mulig å kjøpe lasteforsterkere for montering på dempere, denne trees på demper stemplet og ser ut som en ekstra fjær. Hør med merkeforhandlern hva de har å tilby av slike. Det er omvendt. Positivt innpress gir mindre sporvidde, og negativt gir større. Felgene bak på denne bilen er et godt eksempel. Her er det mye negativt innpress. Det gjør at annlegsflaten på felgen kommer lenger inn i felgen, og felgen kommer lenger ut. Ved et0, er annleggsflaten i senter av felgen.
Pluggen Skrevet 6. september 2008 Skrevet 6. september 2008 Annbefaler å høre med forhandler som felgene er kjøpt.. Disse skal vite det! Hvis de ikke er godkjente på bilen, be om å få noen med rett innpress Om ikke annet ville jeg valset buene.. Gjorde dette på min 94´ Accord, og lakken holdt siden de varmer opp for å myke opp lakk og stål litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå