thesinner Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Hei, jeg tenkte jeg skulle koble pc'n til tv'n min med en VGA kabel, siden det var den billigste kabelen. Det er en Panasonic TH42PX80 Plasma tv og skjermkortet mitt er et nvidia geforce 6100. Jeg koblet skjermen rett til pc'n og skrudde på, alt gikk fint de første sekundene, oppstartsbildet, tilogmed windows xp logoen. Så fort den var ferdig forsvant signalet virket det som og det ble naturligvis svart. Har prøvd å justere ned skjermoppløsningen, men det funket ikke. Det virker som den justerer seg opp igjen av seg selv. Etter et mislykket forsøk koblet jeg til en pc-skjerm og da var den tilbake til min vanlige høye oppløsning :s Prøvde med noen andre innstillinger, bl.a. 50hz og enda lavere oppløsning enn 640*480, og da virket det heller ikke, men da jeg koblet til pc-skjermen var hvertfall ikke oppløsningen justert opp igjen. Jeg har kikket litt rundt og googlet problemstillingen og finner som oftest svar som: kjøp en dvi/hdmi kabel bla bla. Dessuten virker det som de fleste sliter med laptop'er og to skjermer osv, jeg har ikke en laptop, er snakk om stasjonær pc så jeg må bytte for hvert mislykket forsøk, innmari slitsomt.. Jeg er klar over at å kjøpe enda en kabel kanskje er det letteste, men det plager meg noe jævlig at jeg ikke får det til med VGA. Noen som har noen tips?
Svinks Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Har du valgt å 1: utvide skrivebordet over to skjermer, eller forsøker du å 2: klone/speile skjermbildet? Hvis 1, kan du velge beste oppløsning for hver skjerm. Hvis 2, kan du få trøbbel hvis hovedskjermen er innstilt på en oppløsning TV-en ikke støtter, og hvis hovedskjermen ikke støtter den oppløsningen TV-en vil ha.
thesinner Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 Ingen av delene... Jeg pleier å ha koblet pc'n til en vangli skjerm via VGA. Det jeg gjør er å skru av pc'n, koble ut skjermen og koble til tv'n via VGA-kabelen jeg nettop har kjøpt. Det er bare snakk om 1 skjerm om gangen her.
sinnaelgen Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 du må nok sette den rette oppløsingen til tv før du kobler til tven. da må det gjøres først og så ta en omstart . eller så må du prøve ut det med å ha 2 skjermer tilkoblet. du tar bare ut den kablen til den skjerm du ikke bruker . jeg forsøkte det selv for noen år siden med vga. den andre kabelen var en kompositt ( gul minijak) kabel til tven . selv om ikke størelsen av bilde stemte så kom samme bilde på tven . reten av bilde kom utenfor jeg har dog et anlogt tv . når pcen starter så finner windows ( xp som det jeg har ) ut hvilken skjer som er tilkoblet og så velger den skejrmen prøv å se hva som skjer når du starter opp i sikkerhets modus ( eller hva det nå heter hvis du bruker vista )
thesinner Skrevet 10. september 2008 Forfatter Skrevet 10. september 2008 Hei, har kommet litt videre, men trenger fortsatt hjelp. Prøvde å starte pc'n i sikkerhetsmodus, og da fungerte det, fikk en helt passe oppløsning, men jeg vil jo ikke henge rundt i sikkerhetsmodus, får ikke gjort en dritt. Når jeg trykker F8 rett etter oppstart kan jeg også velge "VGA-modus". Testet dette og da fungerte det også, men bare med aller laveste oppløsning. Får ikke justert denne når jeg startet opp med VGA-modus alternativet. Jeg kommer heller ikke inn på NVIDIA nView Desktop Manager når jeg er i disse to modusene :s Det virker jo litt rart... Noen som har noen tips?
Kongen av Lassa Skrevet 11. september 2008 Skrevet 11. september 2008 Har du sjekket om det står hvilke oppløsninger som støttes i manualen til TV'en? Min TV støtter f.eks kun enkelte oppløsninger fra 640x480 til 1360x768 og de eneste frekvensene som støttes er 60, 70 og 75 Hz. Prøv å sett oppløsningen til 800x600 60Hz mens du bruker PC-skjermen og bytt over. Hvis det funker kan du prøve å øke oppløsningen.
thesinner Skrevet 11. september 2008 Forfatter Skrevet 11. september 2008 Har du sjekket om det står hvilke oppløsninger som støttes i manualen til TV'en?Min TV støtter f.eks kun enkelte oppløsninger fra 640x480 til 1360x768 og de eneste frekvensene som støttes er 60, 70 og 75 Hz. Prøv å sett oppløsningen til 800x600 60Hz mens du bruker PC-skjermen og bytt over. Hvis det funker kan du prøve å øke oppløsningen. Har dessverre prøvd dette, men det virker som skjermkortet automatisk prøver å sette opp oppløsningen, det blir bare svart etter bootscreen og tv'n mister signalet. Når jeg bytter til pc-skjermen igjen så har oppløsning automatisk blitt satt til det jeg hadde opprinnelig! :s Jeg prøvde såklart å sette ned oppløsningen og bare ta en omstart med pc-skjermen og da skjedde ikke dette. PC'n startet med like lav oppløsning som jeg satte den til før omstart. Skulle ønske dette skjedde med TV'n også
Kongen av Lassa Skrevet 11. september 2008 Skrevet 11. september 2008 Er mulig at det er en innstilling i Desktop manageren til nvidia som lager krøll. Har du prøvd å avinnstallere driverne fra nvidia og kun bruke de generiske som følger med windows? Hvis det fungerer kan du prøve å reinstallere driverne mens du er koblet opp mot TV'en.
thesinner Skrevet 12. september 2008 Forfatter Skrevet 12. september 2008 Kanskje det... Jeg nærmer meg veldig nå, små fremskritt, men aldri perfekt Denne gangen klarte jeg å få riktig oppløsning, men da ble fargene helt føkka og streker på skjermen osv. Dette var med vanlig oppstarts-modus, ikke VGA-modus eller sikkerhetsmodus. Noen forslag til innstillinger jeg kan fikse på for å få riktige farger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå