Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåking og sniffing


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tilbudt noen ungdommer i kontorfelleskapet/arealet mitt å dele min internett via trådløs router. Jeg har satt krav om at de ikke kan surfe/laste ned skit.

 

Jeg har også informert de om at jeg kommer til å ta stikkprøver.

 

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å ta stikkprøver. Jeg har ikke verktøy.

 

Finnes det et wlan program som jeg kan kjøre på PC/Win som sniffer pakker og gjør ip adresser om til lesbare adresser?

 

Har forsøkt noen program men de leser bare min egen surfing, og den vet jeg jo hva er ;-)

 

Takker for svar, freware foretrekkes, men jeg kan også kjøpe dersom det ikke er rådyrt.

 

LoA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det lovlig? Neppe!! Tviler sterkt på at du har lov til å overvåke nettrafikken dems!

 

Tja, nå har jeg ikke studert jus. Men så lenge det er ditt nettverk kan du stort sett gjøre hva du vil med tanke på overvåking/analyse av nettverkstrafikk. I dette tilfellet er jo til og med brukerne informert om at det kommer til å skje.

 

Når det er sagt så har man heller ikke lov til å dele nettverkstilkoblingen sin så uten videre. Dei fleste ISP har ett eget punkt om akkuratt dette i avtalen som man inngår ved signering.

Lenke til kommentar
Det kan du ikke. Du har ikke konsesjon for overvåking. Du/en har rett og slett ikke lov til å overvåke andre personer med mindre de er mindreårig og du har ansvar som foresatt.

 

Han skal ikke overvåke andre personer. Han skal i følge samtykke fra dem kontrollere at de holder seg til en inngått avtale. Om du avtaler med noen at de skal male huset ditt utvendig har du anledning til å gå rundt huset mens de holder på og se at de gjør det som er avtalt.

Lenke til kommentar
Han skal overvåke andre personer. Det vil si, i all den grad brukerene avgir personopplysninger og har personlige surfevaner, så er det ikke lov å hente inn opplysninger om hvor denne personen har vært uten at det er utstedt en konsesjon for å overvåke.

 

Eier av nettet kan stilles ansvarlig for ulovlig bruk av dette, og da mener jeg man har både har rett og plikt til å forsikre seg om at ens nett ikke blir benyttet til ulovlige handlinger, personlige surfevaner eller ikke.

 

Jeg mener det uansett ikke kreves konsesjon for å scanne datatrafikk som går gjennom ens private datanett. Dette er ikke tale om kontinuerlig overvåkning for å avdekke surfevaner eller innhente personopplysninger (selv om det ligger i sakens natur at denne kontrollen må gå over en viss tid), men kontroll av at de forholder seg til en frivillig og tosidig avtale.

 

du kan overvåke internette dems hvis de som man overvåker det er KLAR over det :) men hvis de ikke hvet det så er det ulovlig ja :)

 

Det er ulovlig å bruke andres trådløse nett uten aksept. Jeg tror ikke du kan påberope deg noen rettigheter i så henseende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...