Gå til innhold

Nytt fotoutstyr. 40.000,-


Anbefalte innlegg

Jepp, nå skal jeg bruke mye penger på kamerautstyr. Istede for å kjøpe litt og litt halvveis bra optikk/kamera og hele tiden ha lyst til å oppgradere så bruker jeg heller mere penger på utstyr og slår meg til ro med det.

 

Fra før av så har jeg følgende:

 

-Nikon D70s med rundt 30.000 eksponeringer på.

-SB-600(Lånt. Må kjøpe egen)

-50mm f1.8 Manuelfokus fra 70-tallet(funker fett!)

-18-70mm kitobjektiv

-Nikon 70-200 f2.8 VR

-Sigma 105mm f2.8 macro

-3-4 Sandisk Extreme 3 2gb kort.

 

Tidligere i sommer så kjøpte jeg en 70-200 mtp overgang til fullformat. Jeg må jo innrømme at ett kamera ala d700 hadde jeg da sett for meg(før d700 ble anonsert). Og nå finnes det jo. Men jeg er åpen for å høre hva dere har og si om andre alternativer. Selv om det da kanskje ikke er så mange alternativer og velge i. Blir jo enten D3 men ett ekstra objektiv eller D300 med noen objektiver og litt ekstra tilbehør. Jeg har jo på ingen måte bestemt meg for enda så jeg er vil gjerne har litt råd og tips til hva dere tror er fornuftig?

 

 

Den handlelista jeg hadde sett for meg var som følger:

 

D700 - 20.000,-

SB-900 - 3.800,-

24-70mm f2.8 - 12.300,-

 

Totalt ca. 36.000,-

 

Trenger en ny kamerabag også så det blir vel en 1000-1500 kroner der. Eller så har jeg lyst til å bli flinkere på portrettfoto så noen som kan brukes innenfor det feltet hadde vært veldig kjekt. Softbox, blitzstativ etc. Der er jeg ikke så erfaren så ett tips eller no angående hva som er praktisk å ha setter jeg stor pris på.

 

En ting som dere kanskje er interesert i er vel bruksområde mitt. Der er det mye rart inne i bilde. Jeg jobber innimellom freelance for lokalavisa(par ganger i månen ca.) Meget glad i portrettfoto. Har lyst til å bli mye flinkere på det feltet. Ellers dokumentasjonfoto fra turer, happenings ol.. Kanskje litt sport innimellom. Forøvrig så går jeg mest sannsynlig ut som fotolærling neste høst, så da er det greit og ha litt ordentlig utstyr.

 

 

Jeg er åpen for det meste og vil høre hva dere har og si angående utstyre jeg har sett for meg? Er det vel anvendte pegner eller ville dere brukt dem annerledes? Svar relatert til mine ferdigheter, hva jeg fortjener, eller bruker pengen mine på er meg likegyldig. Jeg jobber, betaler skatt og bruker pengene mine på akkurat det jeg har lyst på.

 

Hvis dere har et annet forslag til forvaltningen av pengen så er det noen ting som _må_ være med i regnestykker.

Nemligen blitz og hus da det primært er det jeg skal skifte. Kjøper jeg FX-format så må jeg jo selvsagt ha ett nytt normalobjektiv. Eller så er jeg åpen for det meste.

 

 

Eirik :)

Endret av Ejrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Go for it! Ingenting å utsette på den kombinasjonen der, og du supplerer en D700 med optikk det står respekt av. Du vil selvfølgelig spe på med et par 8GB Extreme IV eller Ducati-kort for å utnytte hastigheten og "kapasiteten" til D700, og på sikt vil du kanskje erstatte Sigma 105mm macro med Nikkor 105mm f/2.8VR, men det er suverent god portrettobjektiver du allerede har i Sigmaen og forsåvidt 50mm f/1.8... Du vil også ha mye glede av 70-200VR til portretter. På sikt vil kanskje også et vidvinkelobjektiv være på sin plass - men 24mm holder også bra lenge...

 

Edit: du vil også få en fin reportasjekombo i D70s med 70-200VR + D700 med 24-70, så du har backupkamera på plass. SB-900 er også den beste blitsen du får til dette - men det kan hende du ønsker en SB-600 for å reise kompakt (SB-900 er relativt diger)...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe D700 er jo 18-70 ubrukelig.

Jeg ville kjøpt en vidvinkel, feks 14-24mm f/2.8 AFS eller 17-35mm f/2.8 AF-S. Gapet mellom 24/35mm og 70mm er ikke så stort som det høres ut som, og siden du har 70-200 fra før, ville jeg prioritert vidvinkel. Du har jo en 50mm som fyller gapet greit. 70-200 fungerer bra som portrettlinse, men du kan jo kjøpe en 105mm hvis du føler at du trenger det.

 

Jeg ville heller kjøpt to stykk SB-600 enn en SB-900, da kan du eksperimentere mer med kreativ lyssetting. Du kan fjernstyre de med den innebygde blitsen, og sette de hvor du vil (og gjerne ett stativ og softbox til hver av dem).

Endret av Lyot
Lenke til kommentar

Tror nok en 24mm holder lenge for meg. Er ikke ekstremt fan av så syk vidvinkel. Jeg har aldri følt behov for mer en det jeg har med 18-70'n på 1.5 crop. Altså effektivt 27mm. Med en 24-70 vil jeg jo faktisk få mer vidvinkel en jeg allerede har:)

 

Jeg føler egentlig at det er et ganske så gjennomtenkt oppsett jeg har sett for meg.

 

Det er forøvrig ingen som har en formening om Sb-900 er verdet de ekstra pengene i forhold til Sb-800?

Lenke til kommentar

Litt usikker selv om SB-900 er verdt pengene, da jeg ikke har fått prøvd den. Den er vel egentlig ikke nevneverdig sterkere, men har litt mer fancy funksjoner. Den klarer f. eks å tilpasse seg DX og FX automatisk, noe som kan være fordelaktig for deg. Gir mao. mer nøyaktige eksponeringer.

 

Men...

 

Om du skal bruke den mest under kontrollerte forhold, som ved portretter f. eks, ville jeg heller kjøpt en SB-800 + SB-600. Det vil du ha mye mer glede av enn kun én SB-900.

 

Ellers har du fått en fin kombinasjon. Og nei, jeg ønsker ikke å uttale meg om du fortjener utstyret eller ikke. Du har i hvertfall gjort en god jobb å laget en informativ førstepost for mest effektiv hjelp.

 

Flink gutt! :)

Lenke til kommentar
Litt usikker selv om SB-900 er verdt pengene, da jeg ikke har fått prøvd den. Den er vel egentlig ikke nevneverdig sterkere, men har litt mer fancy funksjoner. Den klarer f. eks å tilpasse seg DX og FX automatisk, noe som kan være fordelaktig for deg. Gir mao. mer nøyaktige eksponeringer.

 

Men...

 

Om du skal bruke den mest under kontrollerte forhold, som ved portretter f. eks, ville jeg heller kjøpt en SB-800 + SB-600. Det vil du ha mye mer glede av enn kun én SB-900.

 

Ellers har du fått en fin kombinasjon. Og nei, jeg ønsker ikke å uttale meg om du fortjener utstyret eller ikke. Du har i hvertfall gjort en god jobb å laget en informativ førstepost for mest effektiv hjelp.

 

Flink gutt! :)

 

Jeg har faktisk tenkt på akkurat den komboen der. Har sett at Sb-800 går for ca. 1500-200 brukt. Så kanskje to Sb-800. To blitzer hadde vært fantastisk praktisk. Men hva brukes til å holde blitzene? Finnes det dertil egnede stativer for blitzer? Har faktisk leita spesifikt etter det men ikke funnet det.

 

Ellers så setter jeg pris på at du likte posten min. Tok meg litt flid etter å ha lest tonnevis med upresise og dårlig "hvilket kamera skal jeg kjøpe" tråder.

Lenke til kommentar

Ang blits: Kjøp to stk SB-800, ikke en av hver 600 og 800, da vil du slå deg i hodet på grunn av at menyen er helt fucket up! Og vil du ta portrett er dte alltid nyttig med 2 stk.

 

Jeg vil også kanskje annbefale å selge D70'n, å så kjøpe 2 stk D300, evt 1stk D300 + 1stk D200. Spørsmålet er hvor avhengig du er av to kamera. Bruker du 2 stk syns jeg ikke D70 er god nok, spesielt når du sikter på en D700, så med mindre du har store forhåpninger om å ta bilder i lite lys, så tror jeg D300, evt 2 stk, vil fungere bra, eller D200.

 

Selg 50mm'ern, du kommer ikke til å bruke den når du har 24-70mm uansett :) samme med 18-70mm'ern.

 

Jeg vil annbefale et DX-kamera som er bedre enn D70, fordi du da kan kjøpe en Tokina 12-24mm eller 11-16mm, og trenger ikke gå for Nikkor 14-24mm.

 

Altså:

2stk Nikon SB-800: 3.500x2= 7.000

Nikon 24-70mm: 12.300

Nikon D300: 9.999

Nikon D200: 5.000 brukt

Tokina 11-16mm: 5500,-

 

sum: 39.700,-

 

Om du skal ha D700, så blir det noe slikt, men tenk over at du ikke får mye mer vidvinkel enn det du har i dag med 18-70mm'ern med 24 på FF, men om du ikke trenger det er du heldig! ;)

 

D700: 20.000,-

2 stk Nikon SB-800: 3.500x2 = 7.000

Nikon 24-70mm: 12.300

 

sum: 39.300

 

Om du klarer deg med kun ett D300 vil jeg anbefale en ringblits for portretter, øynene blir veldig fine av det, + at det letter opp skygger.

 

Du får mest sannsynlig plukket med deg et par 4GB eller 8GB-kort ved å kjøpe en slik stor pakke, kanskje et batteri ekstra også ;)

Lenke til kommentar

Kan føye til at SB-800 koster 2900,- på JP. Blir faktisk 1000 mindre på hver av pakkene Olsen satte opp. Men småpenger i forhold til 40k. :p

 

Den D300 x 2-tanken Marius har lagd er ikke så altfor dum, men jeg skjønner deg veldig godt hvis du ikke er interessert. Når du endelig har bestemt deg for å kline skikkelig til på utstyrtfronten, er det kjipt å kjøpe noe du blir halvfornøyd med x2, fremfor en skikkelig god ting.

 

Men det kommer selvfølgelig helt ann på bruken. En D300 er såpass god at få av oss her på forumet "fortjener" noe særlig bedre, men det handler tross alt ikke om det. Kun for å understreke hvor bra kamera det egentlig er. Hvor viktig er egentlig to hus for deg? Tror Marius har opprettet et lite hatforhold med sin lånte D70. Jeg har ikke brukt det nok til å uttale meg om det, men jeg klarer meg i hvertfall fint med D80 + D300.

 

Men du er sikker på at du vil ha FF? Og hvorfor vil du egentlig ha det? Selvfølgelig er det digg å kunne kjøre på ISO 3200 uten å bekymre seg nevneverdig, men er det verdt pengene? Jobber du mye som presse under dårlig opplyste hendelser? Vil blits kunne utfylle dette behovet?

 

Bildekvaliteten er også bedre, men ikke mye. Bildeeksempler jeg har sett av D3/D700 vs. D300 under gode lysforhold hadde jeg ikke sett forskjell på uten informasjon om det. Kjøp av FF er naturligvis mer fremtidsrettet, og du slipper å bekymre deg for å bytte ut utstyret i nærmeste framtid. Jeg har mine tvil om hvor mye bedre optikk kan bli i forhold til 24-70mm. Hva med å kjøpe kun FF-optikk fremover og hoppe på neste generasjon FX fra Nikon? Kun et forslag... Selv om jeg vet du ender på D700, som jeg helt klart hadde valgt hvis jeg hadde vært i din situasjon forsåvidt. Men skal bare gi deg alternativer, jeg. ;)

Lenke til kommentar
Hvis du skal kjøpe D700 er jo 18-70 ubrukelig.
Det er den ikke - den fungerer veldig godt på D70... Ville også sett an behovet for vidvinkel før jeg gikk for det - 24mm holder til veldig mye. Til pressebruk er 24-70 uvurderlig.

 

Jeg gikk ut fra at han skulle kvitte seg med D70s, og siden 18-70 er DX-linse, får man ikke utnyttet hele sensoren til D700. Forskjellen på D70s og D700 er enorm. Etter å ha brukt D700, vil D70s føles håpløst tregt og tungvindt. Det er i allefall min erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg leser "over alt" på nettet hvor mange som direkte hater den ene eller andre av SB-600 og SB-800 blitsene pga av knappe- og menysystemet. Jeg har SB-400/600/800/900 og SU-800, og har null problemer med å svitsje mellom dem og justere dem til ønskede innstillinger uten egentlig å tenke over det. Det er jo ikke akkurat kvantefysikk å holde kontroll på noen knapper?

 

Jeg støtter også forslaget om to blitser istedet for én (SB-900), og da fortrinnsvis to SB-800.

Lenke til kommentar

Det to grunner til at jeg ønsker meg Fullformat. Den ene grunnen er at jeg føler behov for høyere støyfrie isoverdier. Det andre er at jeg liker er dybden og nyanses på en FX-brikke kontra en DX brikke. Jeg har sett endel eksempler hvor jeg ser en rimelig markant forskjell. Forutenom de to grunnen så har jeg ingen rasjonelle argumenter for hvorfor jeg skal velge FX format. Sa i førstepost: Jeg er åpen for det meste.

 

Denne helga hadde jeg omfattende dekning av Døgnvillfestivalen i tromsø. Da hadde jeg både d80'en(lånt) og D70'en med meg. d80 med 18-70 og d70 med 70-200. Det var veldig praktisk. Det hadde fort blitt hektisk i fotopitten når man somregel bare får være der to-tre sanger. Og ha to kamera til privat bruk har jeg null nytte av. Jeg tar ikke nok konsertfoto til at de har noe for seg.

 

Ellers så lurer jeg litt på hva som var baktanken med to kamera?

Lenke til kommentar
Jeg leser "over alt" på nettet hvor mange som direkte hater den ene eller andre av SB-600 og SB-800 blitsene pga av knappe- og menysystemet. Jeg har SB-400/600/800/900 og SU-800, og har null problemer med å svitsje mellom dem og justere dem til ønskede innstillinger uten egentlig å tenke over det. Det er jo ikke akkurat kvantefysikk å holde kontroll på noen knapper?

 

Jeg støtter også forslaget om to blitser istedet for én (SB-900), og da fortrinnsvis to SB-800.

 

Har brukt SB-600 masse. Aldri tenkte over at den er knotete. Aldri engang sett en SB-800 :p Det er nok litt mere avansert, men ikker mer enn at jeg ikke skal klare å forså meg på det.

Som fadern bruke å si "Ongdåmmen no te dags skjønne sæ så djævelsk på teknologi"

Lenke til kommentar

Det er uaktuelt å selge D70n da jeg skal gi den til pappa i håp om å vekke hans fotoiteresse igjen. Ellers er det ingen problem å få lånt meg ett kamera innimellom om jeg skulle trenge det. Enten fra jobb eller hos en kompis.

 

 

Må bare spørre en gang til: Hva bruker folket til å holde blitzer? :p Må finnes et stativ eller lignende til formålet..

Endret av Ejrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...