Gå til innhold

Kathode Baybus


Anbefalte innlegg

Hei.. :woot:

 

Jeg driver å lager meg en Kald Kathode styring til mine 8 kathoder, altså 4 invertere for jeg syns det ble ganske stygt og uryddig med masse brytere og lednienger rundt omkring, derfor lager jeg en enkelt box som jeg putter alle fire inverterene inni, (et gammelt cdrom skall) slik at jeg får det litt mere ryddig. og til dette så skal jeg også ha denne Baybuseni front, på en 5,25" brønn, altså en cdrom plass.. :D

 

Den skal da være slik: Det er 5 brytere, 4 av de er til inverterene, og den siste, skal jeg enten ha som AV/PÅ for helle baybussen eller til noe annet (vifte) eller noe slik. :shrug:

 

Jeg har allerede laget selve fronten, med bryterene, også får jeg masse enkle Lazerleds fra Microplex i posten som jeg skal ha slik at når en bryter er på så skal Lazer LEDen lyse, og når bryteren er av så skal LEDen være av. her er en tegning av hvordan jeg har tenkt det: Runes Kathodestyring :D

 

Går det å koble Lazer LEDene direkte til uten å ha noen motstand i mellom, eller må jeg få tak i 5 motstander?? I tillfelle hvor sterke motstander?? :woot:

 

Jeg vil gjerne sitere fra Microplex.no:

Dette står på siden når du trykker for å få mere info om Lazer LEDen..

Da de kjører på 5 volt gjør dette at du kan bruke dem uten å måtte gå til anskaffelse av løse motstander eller printkort - "plug'n'play" :-)

 

Da venter jeg bare på svar fra folk som kan fortelle meg om dette går bar eller ikke UTEN eller MED MOTSTANDER, og hvis jeg må ha MOTSTANDER, HVOR sterk skal da MOTSTANDEN være??? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømtrekk er ikke oppgitt på Microplex. Men det står at de bruker under 0,5W, følgelig ved 5V. Strømmen blir som antatt rundt 100mA. Hvis vi regner utifra dette, og du har 12V inn (som du har på skjemaet), trenger du 70ohms motstand i serie med plussledningen før hver LED. Motstandene bør forøvrig tåle 0,6W (vanlige motstander tåler 0,5W) :smile: LED'ens motstand blir 50ohm, så spenningen vil dele slik at LED'en får 5V. For at motstanden skal tåle effekten bare parallellkobler du to 140ohms resistorer.

Lenke til kommentar

Kan jo bruke 5volt fra Molexkontakten.

Rød og svart molex kabel, det er 5volt, trenger da ikke motstand. hvis LED'ne er beregnet på 5volt. Trodde det var for det meste 3volt på LED, jeg.

Men skal du bruke 12volt kan du ha 500ohm. på hver LED, det skulle holde. det.

Lenke til kommentar

Ja, du må ha motstander. Ifølge mFaFa, skal du følge den nederste tegningen, tar du sjansen på at det går bra, kan du bruke den øverste. Jeg betalte under 2 øre per motstand sist jeg kjøpte, og det er jo ikke så veldig mye, så det kan jo være like greit å bruke 2 stk.

 

Jeg tror dette er riktig... men tar forbehold, da jeg begynner å bli temmelig trøtt...

 

lazerledres.jpg

 

PS: Dette gjelder pr. LED

Lenke til kommentar
fikk ikke tak i 70 ohm :grumpy: Men jeg fikk litt store 68ohm som tåler litt, så da går det vel greit?? :roll:

 

 

Nei!! da går alt til HæLv Ete!!!!!!

 

 

:D

 

Nei da.. Den funker fint den!! :yes:

 

Huff, nå ble jeg redd, fikk ikke med meg det du skrev nederst med en gang... :lol: De var drita dyre, 10kroner stykke, det ble 50kr.. :D

Lenke til kommentar
fikk ikke tak i 70 ohm :grumpy: Men jeg fikk litt store 68ohm som tåler litt, så da går det vel greit?? :roll:

 

 

Nei!! da går alt til HæLv Ete!!!!!!

 

 

:D

 

Nei da.. Den funker fint den!! :yes:

 

Huff, nå ble jeg redd, fikk ikke med meg det du skrev nederst med en gang... :lol: De var drita dyre, 10kroner stykke, det ble 50kr.. :D

 

Hihi.. 2 ohm er veldig lite da... =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...